Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår att du är nöjd! Jag vill också att min kompost ska se ut så. Finfina baggar! Sådana får jag bara in med hästgödsel jag hämtar, men men, det är väl en start också!

Jag fuskar ju, har hästarna i trädgården 😁. Om jag behöver avmaska kemiskt mockar jag i säck, men hittills har vi klarat oss utan så marken är helt giftfri. Har silikonfri pälsglans, använder inte Ultrashield, dom äter inte spannmål, etc.

Man kan säga att jag tar hit jordförbättring på släpet i form av rundbalar med hö, sen är steg 1 i jordmakeriet gjort inuti hästarna.
 
Odlar någon härinne schisandra? Jag köpte en våren 2020, den... Lever... Men har inte fått några bär än.

Jag vet att jag pushar det rätt hårt växtzonsmässigt, jag är officiellt i zon 6, men det känns inte som att temperaturen är problemet då jag har väldigt varmt mikroklimat och den bor mellan två låga stenmurar i full sol och det här är tredje året och den har växt varje år. Inte så mycket bara.

Mer gödsel? En kompis? Fiberduk om det blir frost?
 
Jag fuskar ju, har hästarna i trädgården 😁. Om jag behöver avmaska kemiskt mockar jag i säck, men hittills har vi klarat oss utan så marken är helt giftfri. Har silikonfri pälsglans, använder inte Ultrashield, dom äter inte spannmål, etc.

Man kan säga att jag tar hit jordförbättring på släpet i form av rundbalar med hö, sen är steg 1 i jordmakeriet gjort inuti hästarna.
Jag trodde rubbet var trädgårdskompost! Då skakar sänka förväntningarna på min stackare ;) Men hästgödsel är toppen. Hö har jag aldrig testat att kompostera. Låter som att du hittat ett bra recept i alla fall!
 
Jag trodde rubbet var trädgårdskompost! Då skakar sänka förväntningarna på min stackare ;) Men hästgödsel är toppen. Hö har jag aldrig testat att kompostera. Låter som att du hittat ett bra recept i alla fall!

Jag har nog 80% bajs, 10% hö, 10% trädgårdskompost. Använder inget spån till jordgörandet.
 
Odlar någon härinne schisandra? Jag köpte en våren 2020, den... Lever... Men har inte fått några bär än.

Jag vet att jag pushar det rätt hårt växtzonsmässigt, jag är officiellt i zon 6, men det känns inte som att temperaturen är problemet då jag har väldigt varmt mikroklimat och den bor mellan två låga stenmurar i full sol och det här är tredje året och den har växt varje år. Inte så mycket bara.

Mer gödsel? En kompis? Fiberduk om det blir frost?
Jag har fattat det som att fjärilsrankorna oftast är enkönade och behöver kompis för pollinering, men har ingen egen erfarenhet av odling (än!). Tror också jag läst att fruktsättningen är värmegynnad.

Kul, skulle gärna odla den! Hade till och med köpt ett par men fick ge bort det när jag blev jordlös.
 
Köpte ett billigt päronträd i matbutiken förra året (träd och träd, en pinne med lite rötter) Det har överlevt den långa vintern och blommar massor. Tydligen en rumänsk sort ”Napoca” som tål hårda vintrar och vårfrost. Hoppas på lite frukt också i sommar. Det räcker med typ två stycken så har jag gått med plus. 19:90 tog de för den stackars pinnen.
 
Nån som har lyckats med höstgentiana? Läste på lite, men den verkar ha en svår kravspec? Den ska stå soligt, i ständigt fuktig torvmull som aldrig får torka ut, men samtidigt måste det vara väldränerat.

Hur får man till det? Soligt och ständigt fuktig är ju en svår kombo i sig, och då har vi inte ens börjat med den väldränerade torvmullen…
 
Idag har jag frösått blommor i krukor som ska stå utomhus - får se hur det går.

Planen var egentligen att förodla inne i mitt "potting shed" (en bastustuga som vi sällan använder som nu är trädgårdsstuga) men elpriserna gjorde att vi istället förodlade bara lite tomater inomhus. Vi har ett väldigt litet hus, och sambon som har lite städ-ocd hade inte klarat av odlingsbrätten överallt 😅.

Så får se hur det går! Hoppas dom kommer upp. Tagetesen och krassen lär göra det, men får se hur långt zinnian och prästkragen hinner.

+10C och regn idag, men till helgen ska värmen komma tillbaks.

Vi håller också på att bygga en ny tomatvägg av söndertuggade hagstolpar och barkskalade rönngrenar. Återbruk 😁.
 
Jag hade glömt att jag satt narcisser och tulpaner i höstas. Det blev en glad överraskning.

IMG_20230517_154423.jpg
 
Jag har fått några koko loko rosor. Rosor är nått jag aldrig haft i trädgården så hur vill dom bo å skötas. Nån morsdagaros har tryckts ner i jorden nån gång å överlevt nått år iaf..
Men nu känns de lite viktigare att sköta dom rätt
Åh de är så fina! 😍 Någon annan vet säkert bättre än jag hur man handskas med rosor, jag satte mina Hansestadt Rostock (remonterande buskros den med) i väldränerad och väl gödslad rosjord (de kom barrotade). Eftersom de sitter utmed en husvägg såg jag till att plantera dem någon meter ut från väggen så de inte skulle få det för torrt, och så handvattnar jag extra om det blir torr sommar. Jag gödslar med brunnen hästgödsel, vet ej om det är optimalt. Täckte dem första vintern eftersom jag inte ville chansa, vi brukar ha nedåt -20 här några vändor med det är kanske också rotröta som är den stora "faran". Som sagt, flera andra här är bättre på rosor.
 
Jag har fått några koko loko rosor. Rosor är nått jag aldrig haft i trädgården så hur vill dom bo å skötas. Nån morsdagaros har tryckts ner i jorden nån gång å överlevt nått år iaf..
Men nu känns de lite viktigare att sköta dom rätt

Jag är kass på moderna rosor men det jag förstått om Koko Loco är att den ska gullas med och klarar inte högre zon än 3. Dvs bra läge och gräva ordentligt samt på med rosjord. Bor du i en högre zon hade odlat den i kruka och förvarat den frostfritt under vintern. Eller om du är i zon 4 chansat om jag haft ett riktigt bra läge (med vintertäckning etc).
 
Åh de är så fina! 😍 Någon annan vet säkert bättre än jag hur man handskas med rosor, jag satte mina Hansestadt Rostock (remonterande buskros den med) i väldränerad och väl gödslad rosjord (de kom barrotade). Eftersom de sitter utmed en husvägg såg jag till att plantera dem någon meter ut från väggen så de inte skulle få det för torrt, och så handvattnar jag extra om det blir torr sommar. Jag gödslar med brunnen hästgödsel, vet ej om det är optimalt. Täckte dem första vintern eftersom jag inte ville chansa, vi brukar ha nedåt -20 här några vändor med det är kanske också rotröta som är den stora "faran". Som sagt, flera andra här är bättre på rosor.
Mina kom i krukor så har redan jord omkring sig. Dock i väldigt små Krukor så dom behöver ju få lite större. Om dom skall planteras ut så vilket läge vill rosor bo i?
 
IMG_2882.jpeg
Vårvillervalla. Den här lilla plätten vid vårt hus var tidigare ett ställe folk genade över, så inget ville växa. Så vi satte upp ett staket, så folk slutade gena, sen är det vilvin och kaprifol som klär in staketet, häggen i bakgrunden är egentligen en tår/hänghägg, men knäcktes av snön i vintras och håller på att bli en stor buske istället. Framför är det vintergröna, lammöron, lungört, gullviva, kaukasisk förgätmigej, påsklilja "Carlton" och orkidénarciss "Hawera", och blandade tulpaner. Det växer gräs och annat i för att det från början är en gräsyta, där jag pö om pö har planterat in fler och fler blommor.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 881
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp