Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du tittat något på Rhapsody in blue?

Ja det har jag och jag tilltalas av att den verkar växa bra och blomma rikligt. :) Det som jag tycker är lurigt är att jag bara har sett den på bild, och eftersom det är en av få ”blå” rosor så tenderar folk fippla med filter så att den ska framstå som så blå som möjligt. Det för mig väldigt osäker på hur blå den är, för jag vill inte ha en allt för blå ros. Hellre åt karmosin (även om jag absolut inte vill ha en röd ros).

Samma sak med Minerva, som jag dock tror blir lavendelblå när den bleknar (eller så är det folks faiblesse för att redigera bilder). Då får den hellre blekna åt kall rosa.
 
Ja det har jag och jag tilltalas av att den verkar växa bra och blomma rikligt. :) Det som jag tycker är lurigt är att jag bara har sett den på bild, och eftersom det är en av få ”blå” rosor så tenderar folk fippla med filter så att den ska framstå som så blå som möjligt. Det för mig väldigt osäker på hur blå den är, för jag vill inte ha en allt för blå ros. Hellre åt karmosin (även om jag absolut inte vill ha en röd ros).

Samma sak med Minerva, som jag dock tror blir lavendelblå när den bleknar (eller så är det folks faiblesse för att redigera bilder). Då får den hellre blekna åt kall rosa.
Jag har den och vill nog inte kalla den för blå alls. Snarare mörkt lila-vinröd. Jag tycker att det är en snygg färg.
 
Ja det har jag och jag tilltalas av att den verkar växa bra och blomma rikligt. :) Det som jag tycker är lurigt är att jag bara har sett den på bild, och eftersom det är en av få ”blå” rosor så tenderar folk fippla med filter så att den ska framstå som så blå som möjligt. Det för mig väldigt osäker på hur blå den är, för jag vill inte ha en allt för blå ros. Hellre åt karmosin (även om jag absolut inte vill ha en röd ros).

Samma sak med Minerva, som jag dock tror blir lavendelblå när den bleknar (eller så är det folks faiblesse för att redigera bilder). Då får den hellre blekna åt kall rosa.

Ja, jag såg det när jag bildsökte! Jag har den och den är absolut inte så blå i verkligheten.
 
Tjo! Sista Lokförar-ärten utplanterad från växthuset, jämte bondbönorna och Märta-ärtorna, för tio minuter sedan. Åska och regn kom tillbaka - med råge - för nio minuter sedan. Dessutom var det i grevens tid att få ut sockerärtorna som börjat trassla in sig i varandra, men nu så står de där ute och blir duschade. Skulle just gått och hämtat vattenkannorna för att ge dem en extra rotblöta, men nu får det bli den här ordningen i stället. #timing :)
 
Det blir rabarber iår också :up:

20230514_181021.jpg
 
Sådär, nu är tjugo dahlior och åtta jätteverbenor nedgrävda i rondellrabatten. Hoppas allt kommer ta sig ordentligt. Och att snigeljävlarna inte äter upp dem. Grävde ner några barrotade geum och astilbe jag hade beställt också. Nu måste jag bara (!) fixa till odlingsyta till typ 80 dahliaknölar, en massa sommarblommor, potatis och grönsaker samt en hög perenner jag köpte för att, typ.
 
Testar att fråga här

Jag villhöver en spridarvagn, men tvekar lite på vilken jag ska köpa. Jag har erfarenhet av Gardena XL och har tyckt att den är bra, men till det lilla jag ska använda den så känns priset omotiverat! Nu undrar jag om jag skulle bli nöjd med Biltemas? Någon här som testat båda? Någon annan som är bra? (15-20 liter som kastar iväg en bit)
 
IMG_20230513_185133.jpg


Våren dröjde, eller snarare vi skippade den och gick från vårvintern till sommar ultrasnabbt.

Det har varit så varmt och skönt ute att vi tog itu med trädgårdsprojekten så fort snön släppt. Nu tittar gräset upp och jag är igång med odlingssäsongen utomhus från 15 maj! Det är faktiskt rekordtidigt för mig, men väderprognoserna ser otroligt bra ut.

Till odlingslådorna i år så har vi gjort två saker. Flyttat dom precis utanför köksdörren (nära vattnet, nära där man går, bra solläge, plus vindskyddat) och gjort såmallar/ogräskvävare i kartong.

Jag förbereder mig på att det kan bli som sommaren 2018 i år, och det håller bara inte att ha köksträdgården för långt bort från huset för mig. Det måste vara maxat permakulturtänk, nära nära. Plus att jag bor på en liten mikroklimatsprärie, det är oerhört varmt och oerhört blåsigt här.

I onsdags svettade jag på hela dagen här hemma i +18C och varmfuktiga vindar. När jag sen åkte in till storstan 2 mil bort var det bara +11C och isvindar, jag ångrade mitt klädval 😅.

Det ska bli spännande att se hur kartongerna funkar. Jag gör min egen jord från hästgödsel och den är full av frön, så det är mycket jobb med ogräs när jag direktsår.
 
Har jobbat på med trädgården i helgen. Man och barn var bortresta så de var ur vägen :D Mina föräldrar kom och hjälpte mig. Vi grävde upp en rabatt som är ca 1,5x6 meter. Satte fem stycken kronärtskockor där, jordförbättrade i riktigt rejäla gropar åt dem. Klippte en bra bit bokhäck, för hand. Måste köpa en elektrisk häcksax., och halverade en risig bokharabinda som var kanske 3 meter hög och två meter bred. Mest ris inuti då. Grävde bort grässvål för tre stycken pallkragar, planterade ut ett gäng svartkål. Och fick ner sparrisen på sin plats såklart!
 

Bifogade filer

  • IMG_4930.jpeg
    IMG_4930.jpeg
    642,4 KB · Visningar: 14
Täckodling och pyralider; hur försiktig behöver man vara med halm/hö(-silage?)/lusernhack? Handlar i foderbutik, så jag har inte direkt kontakt med odlaren. Tror att åtminstone höbonden använder hästgödsel.

Alternativet är att samla kantklippt gräs, men det är ju oerhört mycket mer jobb.
 
Jag såg några bilder på Rhapsody in blue fick mig lite skeptisk. Kanske vill jag att den går lite mer åt det rödrosa hållet (och som bleknar åt lila) än åt lila som bleknar mot blått. Den är dock fortfarande en kandidat.

Nu står det mellan den, Reine des Violettes och mossrosen Eugenie Guinoisseau.


 
Jag börjar tro på det man säger om en 2018-sommar eller åtminstone något åt det hållet. Det har inte regnat på ett bra tag nu och på 10-dagarsprognosen syns inte en droppe regn och konstanta temperaturer över 20 grader. Skulle kommit regn både igår och idag men det uteblev tyvärr helt :(

Mot slutet av förra veckan bröt en skogsbrand ut inte så långt härifrån. Drev in stora sjok med brandrök över området hela fredagen och de höll på med släckningsarbete hela helgen...

Torrt som fnöske i odlingsbäddarna. Dags att börja täckodla på allvar...
 
Senast ändrad:
IMG_20230515_140002.jpg


Idag har jag suttit i solen och blåsten och sållat fram "finjord" 😁.

Till grönsakerna brukar jag vara slö och bara skyffla på som den är, men håller på att anlägga en blomsterrabatt/äng på en ful gräsmattebit nära huset (slippa klippa gräs + snygga blommor = ja tack). Det får gärna se lite snyggt ut tills blommorna kommit upp, för det är precis bredvid mitt hus och uppfart.

Blir ständigt förvånad över hur fort hästbajs och trädgårdsskräp blir till bra jord, och nu känns det som att jag levlat upp när jag kommit på att man kan sålla jorden också 😅. Ska nog bygga en sån där ställning som i senaste avsnittet av Trädgårdstider...
 
Täckodling och pyralider; hur försiktig behöver man vara med halm/hö(-silage?)/lusernhack? Handlar i foderbutik, så jag har inte direkt kontakt med odlaren. Tror att åtminstone höbonden använder hästgödsel.

Alternativet är att samla kantklippt gräs, men det är ju oerhört mycket mer jobb.

Hö tror jag är lugnt, lusern är absolut det (tyvärr så har ju odlare börjar köpa lusern för att gödsla med 😑 https://www.odlamat.com/blog/allt-jag-vet-om-lusernpellets-och-lite-om-min-gdselstrategi), men betfor nojjar jag själv lite över.

Från grönarader.se

"Pyralider (främst klopyralid och aminopyralid) är godkända bekämpningsmedel som används i kommersiella odlingar för att bekämpa ogräs i bland annat odlingar av olika sorters sädesslag, raps, majs och sockerbetor.

Pyralider bryts ned mycket långsamt och kan därför spridas med besprutade växtrester, halm från besprutade åkrar och avföring från djur som utfodrats med besprutat spannmål."
 
Är det någon som provat att sätta kantsten som avgränsning mellan grusgång och rabatt? Jag tänker att det borde vara snyggt, men är det hemskt svårt och omständligt att sätta den?

Annars har jag ägnat helgen åt att sätta 40 liljelökar. Nu håller jag tummarna för att de vill växa, blir spännande att se om de vill trivas och blomma.
 
Är det någon som provat att sätta kantsten som avgränsning mellan grusgång och rabatt? Jag tänker att det borde vara snyggt, men är det hemskt svårt och omständligt att sätta den?

Annars har jag ägnat helgen åt att sätta 40 liljelökar. Nu håller jag tummarna för att de vill växa, blir spännande att se om de vill trivas och blomma.

Jag skulle säga att det är så omständligt en vill göra det. Men behöver inte resultatet vara perfekt a la visningsträdgård kommer en långt med gamla tidningar, markduk och grus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp