Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken zon? Syrén kanske! Min har börjat blomma här i zon 1.
Zon 1 stämmer bra. Men eftersom det är så blåsigt på tomten, så ligger vi någon vecka senare än många i närheten ändå.
Syrén har jag en liten buske i utkanten av tomten, så om några år så kan det kanske bli lite blomning från den 😊.
 
Inte en perenn (om man inte låter den fröså sig själv), men jag vill slå ett slag för penséen.

Dom klarar ju typ allt, inklusive minusgrader och snöfall, och är väldigt fina.

I år köpte jag 7 stycken fina i precis den färg jag ville ha (helblått) och planterade i blå krukor i slutet av april. Zon 6.

Och så räddade jag 12 stackare från Blomsterlandet, "snart-död-rea". Noppade av blommorna, planterade ut och rabatten. Tog bara en vecka och nu är dom superfina :)!

Nästa år ska jag testa driva upp egna.

Jag brukar plantera ut penséerna när de har gjort sitt i vårkrukorna strax innan midsommar. De brukar fröså sig hej vilt, men jag tycker ändå att det inte blir så värst mycket av det. Söta men lite osäkert kort. Jag är nog mer ute efter perenner trots allt 😊.
Jag drev upp egna penséer för några år sedan men tyckte grobarheten var lite dålig på de fröna jag fick tag i tyvärr. Men kanske skulle ge det en chans igen.
Det är rätt kul att ha dem på hösten också. När alla andra satte ljung i krukor hade jag penséer som jag räddade från grusgången där de självsått sig 😊.
 
Kanske inte det optimala läget för aklejor, och tidsmässigt utgår jag från zon 1, men annars är de ju ljuvliga i alla former och färger. På gång att blomma hos mig vilken dag som helst nu.

Jag har även fina blommande exemplar av spansk klockhyacint så här års, men de står också i mer halvskugga och fuktigare läge, så kan inte garantera att de gillar sol och sandjord.

En annan favorit för blomning denna tid (och längre än så) är gyllenlack/lackviol, odlas mest som tvååring men kan också övervintras skyddat. Måste nog köpa några nya sådana fröer för just nu har jag tyvärr inga av dessa. Jag har haft dem i stora krukor men jag tror den är ganska tålig gällande läge.

Aklejan, som av misstag hängde med mitt i en Irisplanta från vår gamla trädgård, kommer snart med att blomma. Så kanske fler aklejor i fler färger än blå vore en bra idé. Men blir inte riktigt klok på om den är perenn eller om den frösår sig varje år. Tålig tycks den vara oavsett, den växte lite överallt i vår gamla trädgård. Där var det mindre blåsigt men ungefär samma eländiga förhållanden som här i övrigt.
 
Aklejan, som av misstag hängde med mitt i en Irisplanta från vår gamla trädgård, kommer snart med att blomma. Så kanske fler aklejor i fler färger än blå vore en bra idé. Men blir inte riktigt klok på om den är perenn eller om den frösår sig varje år. Tålig tycks den vara oavsett, den växte lite överallt i vår gamla trädgård. Där var det mindre blåsigt men ungefär samma eländiga förhållanden som här i övrigt.
Aklejor är perenna + att de frösår sig.
 
Jag vill tipsa om olvon. Medelstor buske som finns i lite olika varianter och jag är inte säker på om alla har doft men den jag har blommar nu och doftar helt underbart.

Jag har Olvon på min villhöverlista över buskar jag vill ha i trädgården. Men någon i familjen vill hellre ha en fotbollsplan i trädgården, än fler buskar 🤔. Obegripligt för mig men, men... Lite svårt att smygplantera också tyvärr, då gräsklipparslingan behövs dras om för sånt.
 
Känner mig lite besviken

Tidigt förra våren köpte jag ett prydnadskörsbär "Kanzan" det va ett väldigt litet träd ca 60 cm, det blommade inte det året vilket va väntat men det trivdes och har växt jättemycket, det fick massa blomknoppar nu i vår men nu har nästan alla trillat av och dom som är kvar verkar inte slå ut heller, kan liksom inte ens se om det är ett Kanzan.. Trädet ser friskt ut och jag förstår liksom inte varför det blir såhär? Såg fram emot blomningen när jag såg alla knoppar :cry:

Låter som att det blivit frost vid ett känsligt stadie för blommorna? Då ramlar de tyvärr gärna av.
 
20230519_154258.jpg


De lite senare tomatplantorna, ser tjocka och fina ut. :) Nöjd med tomatåret såhär långt, även de tidigare sådda bifftomaterna som redan är utplanterade i växthuset ser väldigt lovande ut.
 
Visa bifogad fil 119309

De lite senare tomatplantorna, ser tjocka och fina ut. :) Nöjd med tomatåret såhär långt, även de tidigare sådda bifftomaterna som redan är utplanterade i växthuset ser väldigt lovande ut.

Visst blir man helt glad (och lite stolt) av vackra tomatplantor, när de är sådär härligt kraftiga och friskt gröna med spänstiga fina blad! Det går hyfsat bra här också än så länge, några sorter är mindre i växten ännu men kommer fint och stadigt, bara lite senare. Jag har också skärpt till mig med att sköta om tjuvandet tidigt, får se hur länge det håller.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.
Trollius och gul daglilja (alltså den rena arten, inte hybriderna som brukar blomma senare) håller på att slå ut, och annars gullvivor, orientalisk vallmo, praktveronica och porslinsveronica. Och så aklejor såklart. Gul daglilja blir ju maffig när den slår ut genom masseffekten, om man har flera. Tidig klematis blommar också nu.

Har du något vindskyddat hörn med lite mullrikare jord så är ju löjnantshjärta lite wow såhär års också:
IMG_2890.jpeg
 
OM jag måste välja...
Ska jag då ge de största krukorna (ca 10 liter) till tomater eller paprikor?

MVH
"borde köpa ytterligare typ 30 stora krukor"... 🙄
 
Känner mig lite besviken

Tidigt förra våren köpte jag ett prydnadskörsbär "Kanzan" det va ett väldigt litet träd ca 60 cm, det blommade inte det året vilket va väntat men det trivdes och har växt jättemycket, det fick massa blomknoppar nu i vår men nu har nästan alla trillat av och dom som är kvar verkar inte slå ut heller, kan liksom inte ens se om det är ett Kanzan.. Trädet ser friskt ut och jag förstår liksom inte varför det blir såhär? Såg fram emot blomningen när jag såg alla knoppar :cry:

Hade ni en hård frost nån natt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 871
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 293
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 879
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp