Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Thailändska väninna torkar och krossar dem med kärnor och allt. Jag har också börjat göra så. Numera kärnar jag inte ur dem när jag använder dem färska heller :-) Det känns nästan lite onödigt, om det inte är en visuell grej att man inte vill ha kärnor i maten.
Jag har torkad chili sen förut, men har aldrig kommit mig för att använda dem.
 
Jag har torkad chili sen förut, men har aldrig kommit mig för att använda dem.
Ett tips nu när chilin är färsk är att dela den på mitten och lägga i ugnsfast form, ösa på med god ost och gratinera i ugnen. Det är sååå gott!

Vi brukar göra chilisås och olika starka kryddblandningar, det är helt klart det som är mest användbart hemma hos oss. Torkad och picklad chili brukar bli stående.
 
Ett tips nu när chilin är färsk är att dela den på mitten och lägga i ugnsfast form, ösa på med god ost och gratinera i ugnen. Det är sååå gott!

Vi brukar göra chilisås och olika starka kryddblandningar, det är helt klart det som är mest användbart hemma hos oss. Torkad och picklad chili brukar bli stående.
Så man äter hela chilis gratinerade? Tror inte jag klarar det.

Jag vet inte hur man gör chilisås eller kryddblandningar. Är som bekant kass på mat. Satsar på att kärna ur chilin, mixa i matberedaren och frysa in. Det kan jag ta av när det ska vara färsk chili i maten.
 
Så man äter hela chilis gratinerade? Tror inte jag klarar det.

Jag vet inte hur man gör chilisås eller kryddblandningar. Är som bekant kass på mat. Satsar på att kärna ur chilin, mixa i matberedaren och frysa in. Det kan jag ta av när det ska vara färsk chili i maten.
Välj en mild sort, skrapa bort kärnorna och sen på med ost 😊

Om du vill testa någon kryddblandning eller sås kan du få recept 😊
 
144E72E5-94D8-422C-8ACF-BB137FD884FF.jpeg

Våra jordärtskockor har gått 🍌🍌
Och jag som inte ens gillar jordärtskockor 🤷‍♀️
 
Har varit näst intill helt frånvarande från trädgården ett par veckor, så när som på ett par timmars krattande och hastigt nergrävda lökar. Idag var första dagen jag hade både tid och lust att gå ut och påta lite. Och vilken mindfullness det är att bara vara där! :love:

När vi kapade ner solrosorna för några veckor sedan lämnade jag själva blommorna bredvid komposten så att fåglarna skulle få lite extra gott att kalasa på. Nånting säger mig att de inte tackade nej till det
20221009_155410.jpg
 
Tyvärr inga egna butternut i år men i gengäld någon Flat white och några Uchiki Kuri, två sorter som i fjol föll offer för hönshjärnornas nyfikenhet - för säkerhets skull lämnade de efter provsmakning/sönderhackande och gick vidare till att hacka på alla de andra också. :meh:

C61E8289-2ED0-4E9B-AFAC-6751E1884DD4.jpeg
 
Fick ihop 87 liter äppelmust i år. Nöjd.

Fått ihop några omgångar snålröra i frysen. Nöjd.

Fått ihop gott om utsäde av Lokförare Bergfäldts jätteärt till nästa år - OCH ätit mig mätt. NÖJD.

Lyckades få två kålrötter. Nöjd.

Lyckades få morötter i år. Nöjd.

Har purjosar kvar i landet. Nöjd.
 
Nästa år önskar jag mig:
Färre sniglar.
Brysselkål, broccoli och pak choi som överlever tillräckligt länge för att kunna ätas upp.
Vanlig zucchini.
Större lökar (även om de i år blev helt ok).
Större gurkor (även om småsnackgurkorna vi ätit i år varit supergoda).
Fler kryddplantor.
 
Nästa år önskar jag mig:
Färre sniglar.
Brysselkål, broccoli och pak choi som överlever tillräckligt länge för att kunna ätas upp.
Vanlig zucchini.
Större lökar (även om de i år blev helt ok).
Större gurkor (även om småsnackgurkorna vi ätit i år varit supergoda).
Fler kryddplantor.

Jag önskar mig:
1) Regn under maj månad.
2) Regn under juni månad.
3) Regn under juli månad.
4) Regn under augusti månad.
4) Färre/inga sniglar.

Då löser sig nog resten.
Men det är klart att aningen färre kålmalar och -fjärilar skulle vara en fin bonus.
 
Röjt och höstfixat massor i trädgården idag, skördat i växthuset och röjt ned alla tomat och paprika-plantor (vilken djungel, nästa år ska jag binda upp och tukta tomaterna bättre :o:laugh:) plockat undan massor av krukor och vattenslangar och sådant och röjt hela trädgårdsförådet där de bor.

Planterade även alla lökarna jag köpte i början av veckan och var så nöjd över det.. tills jag råkade köpa nya på ICA och nu måste plantera igen... :banghead: :laugh:
IMG_20221009_122210916_HDR.jpg


Har även alunrot och ljung stående som jag tänkte plantera istället för pelargoner på trappen och måste plantera om och få in mina innomhusplantor från verandan innan de fryser ihjäl, men det blev inte gjort i helgen :cautious: Kanske lika bra det, maken skrattade åt mig förut när jag stod och tittade på en grej på golvet som jag bara inte orkade förmå mig till att böja mig ned och plocka upp efter allt trädgårdsfix👵:meh::cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp