Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skördade all mogen chili på verandan idag. Det var en Fundador, en Jalapeno och två okända plantor. Blev en del.

IMG_20221008_140142_627.jpg

Nu ska jag bara orka ta hand om det också.
 
Alla tulpaner är planterade! Var dock inte jättemånga i år, kanske 100? :laugh: har dock 60 krokus kvar, men det går fort. Sen var jag tömt några pallkragar, gjort i ordning två stycken av tre för vitlöksplantering om några veckor, tömt tre skottkärror färdig bokashi-jord i kragarna, grävt ner mer bokashi och tagit undan lite utemöbler! Bra dag i trädgården :D
 
Vad skulle jag kunna ha här bredvid trappan?
Bor i zon VI, sydsydvästläge, skyddat och varmt. Djupet är ca 25 cm och den kommer kläs invändigt med duk. Till höger om den står förhoppningsvis en Rosa mundi kvar nästa vår, runt hörnet kommer pallkragar med dahlior, luktärter och pionvallmo.
Jag tror jag vill ha en perenn. Hade det inte varit tryckt virke hade jag satsat på kryddor eller jordgubbar men nu får det nog bli en blomma. Har funderat på att ta akleja från min morfars föräldrahem i Tornedalen, men undrar om det inte skulle passa bättre med något lite lägre på just den här platsen?
DSC_2522.JPG
 
Jag fick blott EN butternut squash, och vill givetvis göra något alldeles sagolikt med just denna. Bästa receptet?
Tycker det är jätte gott att rosta i ugnen med salt, olivolja och lite riven vitlök, äts sedan med en grönsallad med någon ost, jag tycker om fetaost, lite rostade pinjenötter/solrosor frön, lite mer olivolja och balsamico dressing. Låter kanske tråkigt men tycker det är väldigt gott ☺️
 
Vad skulle jag kunna ha här bredvid trappan?
Bor i zon VI, sydsydvästläge, skyddat och varmt. Djupet är ca 25 cm och den kommer kläs invändigt med duk. Till höger om den står förhoppningsvis en Rosa mundi kvar nästa vår, runt hörnet kommer pallkragar med dahlior, luktärter och pionvallmo.
Jag tror jag vill ha en perenn. Hade det inte varit tryckt virke hade jag satsat på kryddor eller jordgubbar men nu får det nog bli en blomma. Har funderat på att ta akleja från min morfars föräldrahem i Tornedalen, men undrar om det inte skulle passa bättre med något lite lägre på just den här platsen?
Visa bifogad fil 102568
Astilbe eller sköldpaddsört för att få lite färgklick? Eller tuppkam!
 
Vad skulle jag kunna ha här bredvid trappan?
Bor i zon VI, sydsydvästläge, skyddat och varmt. Djupet är ca 25 cm och den kommer kläs invändigt med duk. Till höger om den står förhoppningsvis en Rosa mundi kvar nästa vår, runt hörnet kommer pallkragar med dahlior, luktärter och pionvallmo.
Jag tror jag vill ha en perenn. Hade det inte varit tryckt virke hade jag satsat på kryddor eller jordgubbar men nu får det nog bli en blomma. Har funderat på att ta akleja från min morfars föräldrahem i Tornedalen, men undrar om det inte skulle passa bättre med något lite lägre på just den här platsen?
Visa bifogad fil 102568
Löjtnantshjärta? De är så fina!
 
Vad skulle jag kunna ha här bredvid trappan?
Bor i zon VI, sydsydvästläge, skyddat och varmt. Djupet är ca 25 cm och den kommer kläs invändigt med duk. Till höger om den står förhoppningsvis en Rosa mundi kvar nästa vår, runt hörnet kommer pallkragar med dahlior, luktärter och pionvallmo.
Jag tror jag vill ha en perenn. Hade det inte varit tryckt virke hade jag satsat på kryddor eller jordgubbar men nu får det nog bli en blomma. Har funderat på att ta akleja från min morfars föräldrahem i Tornedalen, men undrar om det inte skulle passa bättre med något lite lägre på just den här platsen?
Visa bifogad fil 102568
Perenner blir ofta fula efter blomning, men det finns undantag. Kantnepeta är en sådan växt. Den kan t.o.m. blomma på nytt om man klipper ner den efter första floret. Sen skulle jag naturligtvis komplettera med vårblommande lök.
 
Ja, det är planen. Men tänkte kärna ur dem först. Eller det kanske går med kärnorna också?
Min Thailändska väninna torkar och krossar dem med kärnor och allt. Jag har också börjat göra så. Numera kärnar jag inte ur dem när jag använder dem färska heller :-) Det känns nästan lite onödigt, om det inte är en visuell grej att man inte vill ha kärnor i maten.
 
Vad skulle jag kunna ha här bredvid trappan?
Bor i zon VI, sydsydvästläge, skyddat och varmt. Djupet är ca 25 cm och den kommer kläs invändigt med duk. Till höger om den står förhoppningsvis en Rosa mundi kvar nästa vår, runt hörnet kommer pallkragar med dahlior, luktärter och pionvallmo.
Jag tror jag vill ha en perenn. Hade det inte varit tryckt virke hade jag satsat på kryddor eller jordgubbar men nu får det nog bli en blomma. Har funderat på att ta akleja från min morfars föräldrahem i Tornedalen, men undrar om det inte skulle passa bättre med något lite lägre på just den här platsen?
Visa bifogad fil 102568
Akleja är ju jättefin när den blommar, men sen blir de lite tråkiga och risiga tycker jag, så jag hade valt nåt som håller stilen lite bättre. Kryddtagetes är jättefin - om man gillar tagetes vill säga...! Stjärnflockan blommar också länge. Liksom Ringblomma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp