Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?
@nejlica Ja, det är sååå lätt att köpa på sig massor men sen är det svårare orka/hinna fixet med att få ner allt i backen också!
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?
Nästa år önskar jag mig:
Färre sniglar.
Brysselkål, broccoli och pak choi som överlever tillräckligt länge för att kunna ätas upp.
Vanlig zucchini.
Större lökar (även om de i år blev helt ok).
Större gurkor (även om småsnackgurkorna vi ätit i år varit supergoda).
Fler kryddplantor.
Var till trädgårdshandeln och köpte vitlök idag. Väl där var en av jobbets kunder. Hon skulle hämta hallonplantor hon hade beställt typ +10 stycken. Undra om hon svär en förbannelse om några år.
Ett varningens ord för att odla något ätbart i koppar... det är inte en ofarlig metall och personligen hade jag inte gjort det. Har baljan något inre lager av tenn eller är det ren koppar?
Vissa växter tål heller inte alltför mycket koppar men hur det är med hallon vet jag inte.
Jag tror att det funkar! Hallon-Herbert i Harplinge odlade en del i krukor och hinkar (låter som en allitterationsövning typ "Husbonden Herbert hinkodlade högvuxna, härliga hallon hemmavid Harplinge"). Förutsatt att det finns någon avrinning från kopparbaljan då möjligen.
Ja garanteratVar till trädgårdshandeln och köpte vitlök idag. Väl där var en av jobbets kunder. Hon skulle hämta hallonplantor hon hade beställt typ +10 stycken. Undra om hon svär en förbannelse om några år.
Min svärmor har ju fått en aggressiv, obotlig cancer och kommer inte leva nästa sommar. Idag frågade hon om jag ville ha hennes blommor hon brukar övervintra varje år. Gud, så jag fick hålla tillbaka tårarna Det var en afrikansk lilja, fuschia, begonia och djupröd pelargon. Alla hur gamla som helst, så gigantiska. Känns lika fint som skrämmande att få ta över blommorna, tänk om de någon vinter skulle dö!?
Räcker det att klä insidan med markduk tror du?Ett varningens ord för att odla något ätbart i koppar... det är inte en ofarlig metall och personligen hade jag inte gjort det. Har baljan något inre lager av tenn eller är det ren koppar?
Vissa växter tål heller inte alltför mycket koppar men hur det är med hallon vet jag inte.
Oj! Det hade jag inte en tanke på.... Vi som hade den fylld med sallad och örter i somras Jag har ingen aning om dess inre lager, det är en gammal kopparbalja som pappa tagit hem från farfars gamla landställe tror jag. Är nog den enklaste av varianter. Får kika om insidan verkar annorlunda än utsidan men det tror jag inte.
Tillägg: Tack för varningen!
Räcker det att klä insidan med markduk tror du?
Annars kan man ju använda en innerkruka @cherie för det är ju jättefint med plantering i något så annorlunda som koppar
Ok! Tack för dagens lärdomNej, den är genomsläpplig.
Haha!
Det finns avrinning. Men nu blev jag lite orolig över detta med koppar. Får fundera ett varv till.
Men alltså det räcker ju inte med att det finns i jorden. Växterna måste ta upp det oxå. Bara för att det finns i marken så är det ju inte säkert att det blir höga halter i växterna.Jag är lite skadad av mitt yrke... men jag är extremt försiktig med metaller och metallföreningar i närheten av det jag ska äta. Det mesta är naturligtvis inte extremt farligt men jag känner att varför chansa.
Även om den är förtennad på insidan kan det finnas skador i tennet som gör att kopparen fälls ut ändå.