Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?
 

Bifogade filer

  • PXL_20221010_130009248.MP~2.jpg
    PXL_20221010_130009248.MP~2.jpg
    440,6 KB · Visningar: 27
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?

Klart trädgårdshjälpredan måste ha hallon nästa sommar! :heart Kan absolut tänka mig att de trivs bra där, det ser ju ändå ut att vara mycket jord åt dem.

@nejlica Ja, det är sååå lätt att köpa på sig massor men sen är det svårare orka/hinna fixet med att få ner allt i backen också!

Tycker ändå jag varit smart som köpt några påsar åt gången, men de sista börjar kännas väldigt jobbiga nu :bag: Svårare och svårare att komma på bra ställen till dem också! :cautious:
 
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?

Jag tror att det funkar! Hallon-Herbert i Harplinge odlade en del i krukor och hinkar (låter som en allitterationsövning typ "Husbonden Herbert hinkodlade högvuxna, härliga hallon hemmavid Harplinge"). Förutsatt att det finns någon avrinning från kopparbaljan då möjligen.
 
Nästa år önskar jag mig:
Färre sniglar.
Brysselkål, broccoli och pak choi som överlever tillräckligt länge för att kunna ätas upp.
Vanlig zucchini.
Större lökar (även om de i år blev helt ok).
Större gurkor (även om småsnackgurkorna vi ätit i år varit supergoda).
Fler kryddplantor.

Jag önskar mig:
- mer rotfrukter
- gurkor
- att körsbärsträdet överlever ett år till
- inga nattfjärilslarver :arghh:
- att min granne bygger den utlovade muren/staket

Bedömer att de är listade ungefär i sannolikhetsgrad att de slår in 😅
 
Idag fick vår klätteros en höstgenomgång och bands upp. Björnbären bredvid också. Altanen sopades - björkfrön borde räknas som invasiva aliens. I helgen tog jag in mina stora hängkorgar med pelargoner på glasverandan. Nu får dom torka upp lite innan det blir vintervila. Har två korgar till ute men dom hänger under tak så dom klarar sig bra så länge det inte blir frost. Är ju så fina fortfarande.
 

Bifogade filer

  • 16654144182231520254783490859046.jpg
    16654144182231520254783490859046.jpg
    506,2 KB · Visningar: 25
Var till trädgårdshandeln och köpte vitlök idag. Väl där var en av jobbets kunder. Hon skulle hämta hallonplantor hon hade beställt typ +10 stycken. Undra om hon svär en förbannelse om några år.
 
Jag fick ryck idag under vabb-dag att ordna ett nytt jordgubbsland när jag såg att det var 50% på Blomsterlandet. När jag sen var iväg och köpte jordgubbarna, fick jag syn på två stackars mormorshallon som stod där. Och jag vill verkligen ha hallon, men jag orkar inte med rotskotten (har inte så stor gräsmatta att plantera dem i heller). Tänkte då när jag såg plantorna att kanske vågar jag testa att sätta dem i stora kopparbaljan som står på tomten? Tja, halva priset och värt att prova iaf. Vad tror ni, dum idé?

Ett varningens ord för att odla något ätbart i koppar... det är inte en ofarlig metall och personligen hade jag inte gjort det. Har baljan något inre lager av tenn eller är det ren koppar?

Vissa växter tål heller inte alltför mycket koppar men hur det är med hallon vet jag inte.
 
Ett varningens ord för att odla något ätbart i koppar... det är inte en ofarlig metall och personligen hade jag inte gjort det. Har baljan något inre lager av tenn eller är det ren koppar?

Vissa växter tål heller inte alltför mycket koppar men hur det är med hallon vet jag inte.

Oj! Det hade jag inte en tanke på.... Vi som hade den fylld med sallad och örter i somras 😱 Jag har ingen aning om dess inre lager, det är en gammal kopparbalja som pappa tagit hem från farfars gamla landställe tror jag. Är nog den enklaste av varianter. Får kika om insidan verkar annorlunda än utsidan men det tror jag inte.

Tillägg: Tack för varningen!
 
Senast ändrad:
Jag tror att det funkar! Hallon-Herbert i Harplinge odlade en del i krukor och hinkar (låter som en allitterationsövning typ "Husbonden Herbert hinkodlade högvuxna, härliga hallon hemmavid Harplinge"). Förutsatt att det finns någon avrinning från kopparbaljan då möjligen.

Haha!

Det finns avrinning. Men nu blev jag lite orolig över detta med koppar. Får fundera ett varv till.
 
Min svärmor har ju fått en aggressiv, obotlig cancer och kommer inte leva nästa sommar. Idag frågade hon om jag ville ha hennes blommor hon brukar övervintra varje år. Gud, så jag fick hålla tillbaka tårarna 😭 Det var en afrikansk lilja, fuschia, begonia och djupröd pelargon. Alla hur gamla som helst, så gigantiska. Känns lika fint som skrämmande att få ta över blommorna, tänk om de någon vinter skulle dö!?
 
Min svärmor har ju fått en aggressiv, obotlig cancer och kommer inte leva nästa sommar. Idag frågade hon om jag ville ha hennes blommor hon brukar övervintra varje år. Gud, så jag fick hålla tillbaka tårarna 😭 Det var en afrikansk lilja, fuschia, begonia och djupröd pelargon. Alla hur gamla som helst, så gigantiska. Känns lika fint som skrämmande att få ta över blommorna, tänk om de någon vinter skulle dö!?

Åh så fint och så himla sorgligt på samma gång. 💔 Fattar att ansvarskänslan blir tyngre med de omständigheterna men växterna är inte så knepiga att övervintra. T ex mina afrikanska liljor får inte någon större omsorg utan hivas ner i källaren bara och står där mörkt i flera månader, någon gång stod de ute i snö flera dagar innan jag räddade dem men klarade sig ändå. Och har du inte helt ont om plats så kanske du kan ha någon stickling som "reserv" så känns det lite lugnare som en extra chans?

Det viktigaste känns som att svärmor säkert blir glad att få lämna över sina växter till någon som hon vet försöker sitt bästa att ta hand om dem, och som även förknippar dem med något mer än att "bara" vara fina växter.
 
Ett varningens ord för att odla något ätbart i koppar... det är inte en ofarlig metall och personligen hade jag inte gjort det. Har baljan något inre lager av tenn eller är det ren koppar?

Vissa växter tål heller inte alltför mycket koppar men hur det är med hallon vet jag inte.
Räcker det att klä insidan med markduk tror du?

Annars kan man ju använda en innerkruka @cherie för det är ju jättefint med plantering i något så annorlunda som koppar :up:
 
Oj! Det hade jag inte en tanke på.... Vi som hade den fylld med sallad och örter i somras 😱 Jag har ingen aning om dess inre lager, det är en gammal kopparbalja som pappa tagit hem från farfars gamla landställe tror jag. Är nog den enklaste av varianter. Får kika om insidan verkar annorlunda än utsidan men det tror jag inte.

Tillägg: Tack för varningen!

Jag är lite skadad av mitt yrke... men jag är extremt försiktig med metaller och metallföreningar i närheten av det jag ska äta. Det mesta är naturligtvis inte extremt farligt men jag känner att varför chansa.

Även om den är förtennad på insidan kan det finnas skador i tennet som gör att kopparen fälls ut ändå.
 
Jag är lite skadad av mitt yrke... men jag är extremt försiktig med metaller och metallföreningar i närheten av det jag ska äta. Det mesta är naturligtvis inte extremt farligt men jag känner att varför chansa.

Även om den är förtennad på insidan kan det finnas skador i tennet som gör att kopparen fälls ut ändå.
Men alltså det räcker ju inte med att det finns i jorden. Växterna måste ta upp det oxå. Bara för att det finns i marken så är det ju inte säkert att det blir höga halter i växterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp