Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur menar du att rotdjupet har betydelse i det här fallet?
Tungmetaller är inte så lättrörliga i en hummusrik jord att de på en säsong hinner sprida sig jämnt i jordprofilen i en nyplanterad balja. Alltså fördel för korta rötter som inte når ner till den spruckna botten där halten av metaller kan antas vara större.

Men nu tycker jag vi lämnar det här sidospåret i tråden, du får PMa om du har fler kommentarer.
 
Tungmetaller är inte så lättrörliga i en hummusrik jord att de på en säsong hinner sprida sig jämnt i jordprofilen i en nyplanterad balja. Alltså fördel för korta rötter som inte når ner till den spruckna botten där halten av metaller kan antas vara större.

Men nu tycker jag vi lämnar det här sidospåret i tråden, du får PMa om du har fler kommentarer.
Ja kommer metaller från botten så har rotdjupet helt klart betydelse.
 
Var ute för att se hur mycket regn som hade kommit och fick då se att löken börjat växa. Det har förvisso varit rätt varmt för att va oktober.
Är det bra eller dåligt att de börjat växa nu? 🙈

7658AF2B-816E-4415-A179-6111B1F017BA.jpeg
 
Idag har jag äntligen fått ner äppelträdet i marken. Det kommer bli tätt med narcisser runt det då det var många lökar så lär bli fint till våren. Tyvärr är det inte riktigt klart då jag räknade fel på mängden gödsel som skulle hem så får köra en vända till med sånt men alla rötter är täckta och alla lökar är osynliggjorda om än inte på rätt djup än.
 
Idag var en kompis här och grävde upp ett av våra yngsta aprikosträd. Det stod dåligt till för oss och vi har ju ändå sex stycken till så det fick flytta. Uppgrävandet gick toppen, hoppas det kommer trivas i sin nya trädgård.
 
Har sågat ner det som växte 3m upp på väggen på ena sidan av vår ytterdörr och som var del av orsaken att vi från början kastade oss iväg för att titta på vårt hus - cottage feeling. Det gjorde ont i hjärtat men förhoppningsvls växer det tillbaka 😒 Ena halvan lossnade under byggnadsställningarna i somras å när den togs ner såg vi hur den andra sidan såg sorglig ut 🤐
 
Första rabatten i huset fixad! Ett spontant infall när vi insåg att det (kanske) är bäst att anlägga perennrabatt på hösten där vi bor… Vi fick lite hjälp av en kompis som är florist/allmänt blomsterälskande.

Först grävde vi ur den gamla ”rabatten”, ca 30 cm djupt då den var invaderad av kirskål. Sen fyllde vi med hästbajs/torv (gratis) innan vi körde på 600 liter planteringsjord!

67C38F09-529A-461A-8E57-D2D06728C503.jpeg


Totalt landade vi på under 3000 kr tack vare att de flesta blommorna är köpta på 50 eller 70% rabatt. Är sjukt mkt lökar nertryckta i rabatten också så det kommer finnas fint för ögat under hela året förhoppningsvis. Det ser ju inte jättemkt ut för världen just nu….. Men det är en perennrabatt så den ska ju växa till sig också 🥰
 
Här blommar det fortfarande på min blomsteräng och i krukorna.

Det som slagit över till fröstadiet som Celosian här försöker jag fånga upp å placera i andra blivande blomsterbäddar som ser tråkiga ut.

Det har landat byggmaterial och annat skräp i några av dem under takrenoveringen. Eller så har jag snott plantor och flyttat till andra delar av trädgården 😁
PSX_20221020_085119.jpg
 
Här blommar det fortfarande på min blomsteräng och i krukorna.

Det som slagit över till fröstadiet som Celosian här försöker jag fånga upp å placera i andra blivande blomsterbäddar som ser tråkiga ut.

Det har landat byggmaterial och annat skräp i några av dem under takrenoveringen. Eller så har jag snott plantor och flyttat till andra delar av trädgården 😁Visa bifogad fil 103376
Bor du där det blir kallt på vintern är det dags att ställa in pelargoner under tak. Vätan kommer strax att få bladen att mögla och då blir plantan svår att övervintra.
 
Lyssnar ni på några poddar om trädgård och odling? Letar efter något att lyssna på när jag cyklar till och från jobbet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp