Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså det räcker ju inte med att det finns i jorden. Växterna måste ta upp det oxå. Bara för att det finns i marken så är det ju inte säkert att det blir höga halter i växterna.

Det är sant. Men skulle du vara beredd att analysera allt du äter för att vara säker, speciellt när ett litet barn kommer äta? Det är nämligen det som krävs...

Metaller och metallföreningar ska en ha respekt för. Jag bor i en kommun där det rekommenderas att inte odla direkt i jorden på vissa ställen i centralorten. Varför? Jo, vi har en gammal gruva vars varp använts som fyllnadsmassa i något tusen år...

Var och en gör som de vill. Men pga min utbildning som även innefattar kemi är jag extremt noga med vad jag odlar ätbara saker i. Och jag tycker det är oansvarigt att trivialisera risken när det finns alternativ som är säkra.
 
Men alltså det räcker ju inte med att det finns i jorden. Växterna måste ta upp det oxå. Bara för att det finns i marken så är det ju inte säkert att det blir höga halter i växterna.
Många växter kan användas för att rena jord från metaller, just för att växter generellt tar upp tungmetaller bra. Fytoremediering kallas den saneringsmetoden. Sedan är det inte alltid metallerna kommer ända ut i frukten, ofta stannar de i bladen, men man behöver som @athena_arabians skriver analysera frukten för att veta.

Kopparbaljan kan ju användas för icke ätbara växter istället, det blir säkert lika fint :)
 
Många växter kan användas för att rena jord från metaller, just för att växter generellt tar upp tungmetaller bra. Fytoremediering kallas den saneringsmetoden. Sedan är det inte alltid metallerna kommer ända ut i frukten, ofta stannar de i bladen, men man behöver som @athena_arabians skriver analysera frukten för att veta.

Kopparbaljan kan ju användas för icke ätbara växter istället, det blir säkert lika fint :)

Just ja, jag hade faktiskt glömt att växter kan användas så (det är ju inte riktigt ett fokus i mitt jobb... jag är oftast där det inte ens finns någon gruva ännu ;)).

Som sagt, bättre att odla något som inte ska ätas i kopparbyttan eller använda den som ytterfoder.
 
Sedan kan jag också nämna att jag är petig med vilka plastbaljor jag odlar i också... alla är inte godkända för livsmedel. Och ja, det är en liten risk men en annan sak som jag har stor respekt för utöver tungmetaller är organiska föreningar som kan finnas i plaster. En del av dem är riktigt stygga.
 
IMG_20221008_152448.jpg

Första omgången lökar som ska ner. Förra året förälskade jag mig i narcisser och bestämde jag skulle ha fler. Möjligtvis tog jag i lite väl mycket.. Har flera påsar av vissa sorter, tulpanerna får vänta lite till
 
Många växter kan användas för att rena jord från metaller, just för att växter generellt tar upp tungmetaller bra. Fytoremediering kallas den saneringsmetoden. Sedan är det inte alltid metallerna kommer ända ut i frukten, ofta stannar de i bladen, men man behöver som @athena_arabians skriver analysera frukten för att veta.

Kopparbaljan kan ju användas för icke ätbara växter istället, det blir säkert lika fint :)
Ja självklart tar växter upp tungmetaller eftersom flera är essentiella för växterna. Håller inte med om att det finns MÅNGA växter som man kan använda för fytoremediering. Sen är flera av de växterna inte några av våra ätliga växter. Men visst vill man vara på den säkra sidan så plantera prydnadsväxter eller åtminstone bärväxter.
 
Ja självklart tar växter upp tungmetaller eftersom flera är essentiella för växterna. Håller inte med om att det finns MÅNGA växter som man kan använda för fytoremediering. Sen är flera av de växterna inte några av våra ätliga växter. Men visst vill man vara på den säkra sidan så plantera prydnadsväxter eller åtminstone bärväxter.
Jo det finns många, men de är såklart olika bra på det beroende på vilka ämnen det handlar om.
Jag ser en hel del rapporter från undersökningar där man letat efter föroreningar/tungmetaller i både trädved, bark och frukt/nötter/bär i mitt jobb så jag blir nyfiken på varför du menar att bärväxter skulle vara bättre?
 
Jo det finns många, men de är såklart olika bra på det beroende på vilka ämnen det handlar om.
Jag ser en hel del rapporter från undersökningar där man letat efter föroreningar/tungmetaller i både trädved, bark och frukt/nötter/bär i mitt jobb så jag blir nyfiken på varför du menar att bärväxter skulle vara bättre?
Generellt sett så är halterna högst i rötterna och minskar ju längre ifrån roten växtdelen är.
 
Generellt sett så är halterna högst i rötterna och minskar ju längre ifrån roten växtdelen är.
Nu blir det kanske väl OT men generellt i våra undersökningar ser vi högst halter i trädveden, inte i rotdelar. Skicka gärna PM med länk om du har tips på undersökning/forskning om detta!
 
Nu blir det kanske väl OT men generellt i våra undersökningar ser vi högst halter i trädveden, inte i rotdelar. Skicka gärna PM med länk om du har tips på undersökning/forskning om detta!
Mina kunskaper handlar inte så mycket om träd utan främst ätliga agrara grödor. På de finns det ju oftast inte någon bark att analysera och man äter den ju inte. Ja förutom då kanel, men ingen större odling i Sverige.😉 Har tyvärr ingen referens att ta till snabbt och enkelt.
 
Åh så fint och så himla sorgligt på samma gång. 💔 Fattar att ansvarskänslan blir tyngre med de omständigheterna men växterna är inte så knepiga att övervintra. T ex mina afrikanska liljor får inte någon större omsorg utan hivas ner i källaren bara och står där mörkt i flera månader, någon gång stod de ute i snö flera dagar innan jag räddade dem men klarade sig ändå. Och har du inte helt ont om plats så kanske du kan ha någon stickling som "reserv" så känns det lite lugnare som en extra chans?

Det viktigaste känns som att svärmor säkert blir glad att få lämna över sina växter till någon som hon vet försöker sitt bästa att ta hand om dem, och som även förknippar dem med något mer än att "bara" vara fina växter.

Ja, jag får dessutom övervintra dem i deras radhus där de stått i källaren jämt. Jag har ingen källare i mitt hus. Så de kommer ju få samma förhållanden vintertid som de är vana vid, hoppas det ska hjälpa. Stickling var ett bra råd 🧡

Ja, jag hoppas det känns lika fint för svärmor som för mig att få ta hand om växterna åt henne när hon inte längre kan. Jag tog många växter från min mammas trädgård när hon gick bort i våras och jag uppskattar verkligen tanken om att ha något levande minne kvar att vårda och ta hand om. Det är fint att se växterna växa, blomma och vissna ner och man påminns under processen hela tiden om personen bakom.
 
Det är inte borrade hål utan sprickor i den, men är väl samma sak. Den har inte något annat lager på insidan iaf!

Jag ska ordna annan plats för dem. Läskigare med all mängd av sallad vi åt från den där baljan i somras...
Sallad har inte så djupa rötter, jag hade inte varit orolig för att ha ätit sallad ur den en sommar eller två! Vi ser högre halter i rotsaker (morot, rödbeta osv) i våra undersökningar än i sallad.
 
Jösses :eek: Är det inte en plåtkant som den har ätit upp??
Den måste ha rejäla tänder :cautious:

Våran Buster (en huskvarna) kan man ställa in hur långt över markkabeln han ska gå fram och klippa. Har ni en sån inställning?
Buster har ätit upp en kant av plast innan jag fick till rätt avstånd... :angel:
Jag satte på plats en ram igår. Glömde parkera roboten. Den passade på att köra över ramen, flera gånger.

Jodå, vi har koll på sånt. Maken jobbar med robotarna. Problemet här är att tidigare ägare lagt guiden för nära flaggstången. Och jag vill ha en rabatt runt flaggstången för att hindra roboten från att köra upp på stångfundamentet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp