Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hämtade jag första paketet med beställda lökar 😇
 

Bifogade filer

  • 4F442E00-C8BE-4D58-A7D6-5A297242F216.jpeg
    4F442E00-C8BE-4D58-A7D6-5A297242F216.jpeg
    294,3 KB · Visningar: 15
Årets besvikelse: Köpte frön till stockrosor i varma gula och röda toner, som skulle matcha med resten av växterna i välkomponerade rabatter - och fick skrikigt ceriserosa blommor som står som utropstecken och förstör hela bilden. Gah. Har förstått att det inte är givet att få samma färg som plantan av egenplockade frön, men av köpta?
 
Årets besvikelse: Köpte frön till stockrosor i varma gula och röda toner, som skulle matcha med resten av växterna i välkomponerade rabatter - och fick skrikigt ceriserosa blommor som står som utropstecken och förstör hela bilden. Gah. Har förstått att det inte är givet att få samma färg som plantan av egenplockade frön, men av köpta?
Om du köpt av ett företag och inte privatperson så skulle jag faktiskt meddela dom om skillnaden och krävt nya frön!
 
Fy vad dåligt av Nelson :mad:
Bra att du talade om så vi andra får reda på hur vissa beter sig :up:
Undvik Nelson ✅
Hade jag haft kvittot kvar hade jag säkert kunnat vända mig till återförsäljaren och fått en ny påse, men Nelson svarade faktiskt inte alls. Den gången hade jag beställt en fylld, jättefin pionvallmo och fick en enkel i en helt annan färg. Supertrist. 🤷
 
Jag ligger verkligen efter med höststädningen. Jag jobbar borta några dagar i veckan och skillnaden på vad som hinns med hemma är enorm. Jag måste verkligen fundera på hur jag ska göra nästa sommar, kommer jag hinna med min köksträdgård?

Men det viktiga i höst, eller ganska snart egentligen är:
* Upp med dahliorna, de är sålda så köper jag nya nästa år istället. Det är ett stort jobb! Ska försöka få det gjort i helgen.
* Göra iordning 3 kragar och plantera vitlök, det är inte jättebråttom, men jag skulle kunna påbörja det i alla fall.
* Plantera tulpanerna. Det blev inte jättemånga nya i år, så det borde gå rätt fort.
* Plantera en buske som står i kruka.

Vad jag dessutom vill hinna med:
* Klippa gräset en gång till.
* Rensa och städa hela köksträdgården (större projekt)

Sen är det en massa smågrejer, ta bort alla utemöbler, städa bort alla krattor och liknande, städa upp halvruttna äpplen, gräva bort en nedsänkt vattentunna osv osv...

Att jag dessutom är lite småkrasslig gjorde inte att jag kände mig speciellt effektiv nu heller...
 
Jag ligger verkligen efter med höststädningen. Jag jobbar borta några dagar i veckan och skillnaden på vad som hinns med hemma är enorm. Jag måste verkligen fundera på hur jag ska göra nästa sommar, kommer jag hinna med min köksträdgård?

Men det viktiga i höst, eller ganska snart egentligen är:
* Upp med dahliorna, de är sålda så köper jag nya nästa år istället. Det är ett stort jobb! Ska försöka få det gjort i helgen.
* Göra iordning 3 kragar och plantera vitlök, det är inte jättebråttom, men jag skulle kunna påbörja det i alla fall.
* Plantera tulpanerna. Det blev inte jättemånga nya i år, så det borde gå rätt fort.
* Plantera en buske som står i kruka.

Vad jag dessutom vill hinna med:
* Klippa gräset en gång till.
* Rensa och städa hela köksträdgården (större projekt)

Sen är det en massa smågrejer, ta bort alla utemöbler, städa bort alla krattor och liknande, städa upp halvruttna äpplen, gräva bort en nedsänkt vattentunna osv osv...

Att jag dessutom är lite småkrasslig gjorde inte att jag kände mig speciellt effektiv nu heller...
Känner igen mig. Har inte kommit igång med någonting och ju längre tiden går ju mer tynger det. Vi har två tunnelväxthus som behöver tömmas och plockas ner också.
 
Jag hoppas komma ikapp lite nu i helgen.. har massa pelargoner att flytta in innan de fryser, rabatter att rensa och så växthuset. Där skulle jag behöva göra ett omtag helt - det är rätt mycket ogräs invändigt.
 
Känner igen mig. Har inte kommit igång med någonting och ju längre tiden går ju mer tynger det. Vi har två tunnelväxthus som behöver tömmas och plockas ner också.
Jag försöker hålla fast vid att trädgården ska vara rolig! Därför ska jag bara se till att göra det jag måste, resten kan faktiskt vänta ett år, eller två. Om jag inte orkar så alla frön jag vill ha nästa år, ja då får jag väl köpa plantor eller låta bli! Det blir ingen katastrof. Ska nog göra om halva min dahliarabatt till en perennrabatt för att spara tid och jobb också.
 
Vi har packat ihop sommarhuset och med det även trädgården och är tillbaka i stan. Här har vi en uteplats jag vill fixa till, 2 pallkragar som ska ordnas bla måste jag fixa till några stackars smultron plantor och ta bort lite dött från krukor, bla min vildvin som jag hade stora planer med 🙄

Min söta gran i stor kruka och våra två små äppleträd är dock pigga och glada. 3 äpplen skördade vi i år 😆 har redan ätit upp ett av dom tillsammans med gröt och rostade nötter 👌

Funderar på att ordna lite höstkrukor med ljung, nått hängande och en pumpa lr två. Kanske får leta fram nått ljus och lykta med 🍂🍁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp