Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många träd har du? Jag köpte rejäla saker så det tar ingen tid alls med kross o press. Pastöriseringen och tappning ska jag prova första gången i helgen. Känns som det kan bli lite mer tidskrävande o pyssligt.
Tre äpple, två päron.
Med tanke på att jag ibland knappt hinner vattna odlingarna med slang, så har jag inte tid ens med smidiga lösningar. Inte just nu i a f. MEN, har ändå funderat på att köpa en press. För då har vi den hemma den dagen tiden finns.

Jag pastöriserar och baginboxpåsar gärna. Så väldigt smidigt att förvara och använda sen.
 
Är det en syrenhäck du har alltså? Jo det är glest nu, men du ger den ju möjlighet att växa och bli tätare sen då. Jag brukar titta på barken och ta de som är så stora att barken inte längre är slät. Det låter som att häcken inte beskurits på länge så jag hade tagit alla äldre för att ge den en chans till tillväxt.

Kan för lite för att veta om det finns någon definition av vad häck är, man kanske mer kan kalla det en längre buskig växt som avgränsar och ger insynsskydd nära tomtgräns? Det är inte säkert att det är en häck i alla fall, om det är något särskilt som gäller för häckar. Lita inte på mina ord när det gäller gröna saker 😁

Den är i grunden väldigt gammal och grova stammar (ca 10 cm i diameter kanske, och skrovlig bark) har tagits ned för länge sedan. Från dessa har det växt ut nya stammar och det är de som nu är 3-5 cm i diameter och är relativt släta (bara osläta där det växt eller försökt växa ut nya grenar). Kanske skulle det vara lämpligt att ta bort några av dem? Finns det någon regel om hur många stammar man ska spara från marken/från en grundrot? Med åren har det ju kommit upp fler från marken så jag vet inte ens hur man skulle dela upp vad som är en buske och vad som är en annan buske.

Det jag gjorde tidigare, som jag inte blev så nöjd med, det var att jag tog bort på sidorna. Och den blev ju smalare, men fick en kantarellform mer en buskig form, vilket jag inte blev så glad över...🙄🙈
 
Kan för lite för att veta om det finns någon definition av vad häck är, man kanske mer kan kalla det en längre buskig växt som avgränsar och ger insynsskydd nära tomtgräns? Det är inte säkert att det är en häck i alla fall, om det är något särskilt som gäller för häckar. Lita inte på mina ord när det gäller gröna saker 😁

Den är i grunden väldigt gammal och grova stammar (ca 10 cm i diameter kanske, och skrovlig bark) har tagits ned för länge sedan. Från dessa har det växt ut nya stammar och det är de som nu är 3-5 cm i diameter och är relativt släta (bara osläta där det växt eller försökt växa ut nya grenar). Kanske skulle det vara lämpligt att ta bort några av dem? Finns det någon regel om hur många stammar man ska spara från marken/från en grundrot? Med åren har det ju kommit upp fler från marken så jag vet inte ens hur man skulle dela upp vad som är en buske och vad som är en annan buske.

Det jag gjorde tidigare, som jag inte blev så nöjd med, det var att jag tog bort på sidorna. Och den blev ju smalare, men fick en kantarellform mer en buskig form, vilket jag inte blev så glad över...🙄🙈
Jag har egentligen lite mycket annat i huvudet nu så tankarna funkar inte, men jag ska se om jag hittar beskärningsboken och kan visa från den sen :)
 
Jag har egentligen lite mycket annat i huvudet nu så tankarna funkar inte, men jag ska se om jag hittar beskärningsboken och kan visa från den sen :)

Det är lugnt, ta den tid du behöver! Det är om jag förstod det rätt ändå inte så bra att beskära just nu, för blommornas skull. Men blir väldigt glad för en bild om du hittar den sen 🙂🙂
 
Idag ska jag flytta några funkior till min nyanlagda skugg-rabatt, förbereda för att sätta rosor där funkiorna stått och förhoppningsvis hinna plantera en av pionerna 😊

Jag är mycket senare ute än jag hade hoppats men helgerna har bara runnit iväg. Hoppas att det ska fungera ändå.

Vad ska ni göra i trädgården i helgen?
Jag skulle inte göra något i trädgården i helgen, men sen hade handelsträdgården utförsäljning...

Vägrar kalla det spontanköp dock; aronia för att komplettera den buske vi redan har diskuterades förra sommaren, en Rosa mundi kikade jag på tidigare i sommar (allt pga @athena_arabians) och jordärtskockor sa jag att jag skulle ha redan innan vi köpte hus. Så att sistnämnda tagit två somrar är ju nästan pinsamt :D
DSC_2393.JPG
 
Kan för lite för att veta om det finns någon definition av vad häck är, man kanske mer kan kalla det en längre buskig växt som avgränsar och ger insynsskydd nära tomtgräns? Det är inte säkert att det är en häck i alla fall, om det är något särskilt som gäller för häckar. Lita inte på mina ord när det gäller gröna saker 😁

Den är i grunden väldigt gammal och grova stammar (ca 10 cm i diameter kanske, och skrovlig bark) har tagits ned för länge sedan. Från dessa har det växt ut nya stammar och det är de som nu är 3-5 cm i diameter och är relativt släta (bara osläta där det växt eller försökt växa ut nya grenar). Kanske skulle det vara lämpligt att ta bort några av dem? Finns det någon regel om hur många stammar man ska spara från marken/från en grundrot? Med åren har det ju kommit upp fler från marken så jag vet inte ens hur man skulle dela upp vad som är en buske och vad som är en annan buske.

Det jag gjorde tidigare, som jag inte blev så nöjd med, det var att jag tog bort på sidorna. Och den blev ju smalare, men fick en kantarellform mer en buskig form, vilket jag inte blev så glad över...🙄🙈
Du kan klippa ner alltihop och ha en fin syrenbuske om 2-3 år. Eller ta det bitvis men då tar det längre tid. Ta bort det grova helt och låt smått o fint komma upp från marken och täta till det.
 
Jag smög runt och spanade på den lokala handelsträdgårdens 50 % (perenner/buskar/träd) igår men köpte INGET mer än deras äpplen. Orimligt. Men nu hittade jag ett presentkort på 300 kr som jag inte använt och som jag sparat mest för att kunna förbruka det på höstutförsäljningen.... Risk/chans för återbesök i helgen alltså. Det jag egentligen har väntat på var ett plommonträd och där verkade sortimentet väldigt öde. :( Men kanske fikon, det saknar jag också!
 
Jag har fått ner 5 rosor och två pioner samt flyttat 5 funkior i helgen. Är så less på jord, vatten, sten och lera att jag vill spy på det!

På ett ställe där jag skulle plantera 2 av rosorna var det jättesandig jord istället för den vanliga lerjorden. Det är brevid en altan med vindskydd så jag undrar om någon har bytt ut jorden mot sand för att få ett bättre underlag.

I övrigt har jag nu några högar med lera eller sand på gräsmattan, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den ”jorden”. Kan det vara värt att lägga i komposten?


Jag har inte hunnit få ner några tulpaner men det får bli under veckan eller nästa helg, det känns inte lika bråttom 😊
 
Jag har fått ner 5 rosor och två pioner samt flyttat 5 funkior i helgen. Är så less på jord, vatten, sten och lera att jag vill spy på det!

På ett ställe där jag skulle plantera 2 av rosorna var det jättesandig jord istället för den vanliga lerjorden. Det är brevid en altan med vindskydd så jag undrar om någon har bytt ut jorden mot sand för att få ett bättre underlag.

I övrigt har jag nu några högar med lera eller sand på gräsmattan, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den ”jorden”. Kan det vara värt att lägga i komposten?


Jag har inte hunnit få ner några tulpaner men det får bli under veckan eller nästa helg, det känns inte lika bråttom 😊
Jag hade blandat ner det i befintlig jord eller lagt det på komposten (om det inte dränkt den). Med lite löv, gräs och daggmaskar in i mixen blir det bra tillskott för den blivande jorden :)
 
Jag hade blandat ner det i befintlig jord eller lagt det på komposten (om det inte dränkt den). Med lite löv, gräs och daggmaskar in i mixen blir det bra tillskott för den blivande jorden :)

Jag kanske skulle ha ska gjort en till kompost och börja med den här jorden och sedan fylla på den till sommaren.

Angående att jag är less på lera och jord måste jag lägga till att det främst beror på att jag inte har någon hall där jag kan ställa leriga kängor eller hänga fuktiga kläder på tork, eller någon tvättmaskin så att jag kan tvätta kläder som blivit skitiga. En vecka kvar i stugan sen ska jag tvätta precis när jag vill 😁
 
Jag kanske skulle ha ska gjort en till kompost och börja med den här jorden och sedan fylla på den till sommaren.

Angående att jag är less på lera och jord måste jag lägga till att det främst beror på att jag inte har någon hall där jag kan ställa leriga kängor eller hänga fuktiga kläder på tork, eller någon tvättmaskin så att jag kan tvätta kläder som blivit skitiga. En vecka kvar i stugan sen ska jag tvätta precis när jag vill 😁
Vi har ett bootroom sedan tre månader tillbaka. Förstår inte hur vi klarat oss utan ett tidigare även när vi bara hade takterass 😂😂😂
 
Finns det nått man kan sätta i en pallkrage nu, typ breddgrad Stockholm, vitlök? Nått annat, blomlökar kanske? Men iof, mer ätbart? 😁 Stabilt svammel inlägg känner jag😅
 
Tröttnat på apdyra färska kryddor så nu blir det kryddträdgård i källaren. Basilika, gräslök, dragon, persilja, timjan och dill till att börja med. Det mesta är 4-5 cm nu, just flyttat ner dem från groplats i vardagsrumsfönstret till svalka och konstljus i källaren.

Vi hade egna tomater inne hela förra vintern, kanske sår jag några i år igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp