Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var köper ni vårlökar i större mängder? De flesta verkar säljar i 5-10 pack och det blir ju väldigt dyrt om man ska ha ett par hundra.
 
Var köper ni vårlökar i större mängder? De flesta verkar säljar i 5-10 pack och det blir ju väldigt dyrt om man ska ha ett par hundra.
Jag såg att Lidl-butiken jag var inne i i veckan hade några större förpackningar och på Impectas hemsida fanns fanns det större när typ 40 - 80 st.
(Om det gäller företag så säljer mitt jobb större mängder med.)
 
Nu är inte jag någon som kan det här med att arrangera blommor, men att gå ut i trädgården - klippa några blommor med fina färger och sedan stoppa i ett gammalt vitvinsglas - DET kan t.o.m. jag...
Klematis Summer Snow och Rosenskära :heart
 

Bifogade filer

  • 20220923.jpg
    20220923.jpg
    236,9 KB · Visningar: 39
Vi ska sätta fruktträd nu till hösten. Äpple är tänkt, sen har jag lite funderingar på persika. Läste att de funkar bäst i zon 1-3 och kan funka i zon 4-5, enligt zonkartan är vi någonstans 3-4. Hade varit lite kul om det fungerade.

Någon här som har persikor?
Jodå, vi har persikor på en vägg. Behöver skydd (fiberduk) mot frost vid blomning men annars så klara dom zon 4 fint.
 

Bifogade filer

  • 20220803_195304.jpg
    20220803_195304.jpg
    237,6 KB · Visningar: 38
Nu jäddrar. Köpte födelsedagspresent till mig, 55 och maken, 60. Med tio äppelträd o två päronträd som ger frukt som vi aldrig tar vara på så var det dags för ändring. Började musta förra helgen. Päronen blev sisådär 6 L. Första omgången äpplen, ca 10 kg blev 5 L . Dom litrarna frös vi in. I helgen ska vi musta resten. Borde bli minst 15 L som ska pastöristeras och tappas på bag in box. Är taggad.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220917_153625_205.jpg
    IMG_20220917_153625_205.jpg
    652,9 KB · Visningar: 35
Nu jäddrar. Köpte födelsedagspresent till mig, 55 och maken, 60. Med tio äppelträd o två päronträd som ger frukt som vi aldrig tar vara på så var det dags för ändring. Började musta förra helgen. Päronen blev sisådär 6 L. Första omgången äpplen, ca 10 kg blev 5 L . Dom litrarna frös vi in. I helgen ska vi musta resten. Borde bli minst 15 L som ska pastöristeras och tappas på bag in box. Är taggad.
Jag har spanat på en press i några år. Förra året fick vi dock inga äpplen, så då kändes pressen som en lägre prioriterad investering. I år har vi gott om äpplen och de är lika saftiga som vanligt. Dock är pressen återigen långt ner på priolistan. Har inte tid. Så jag kör iväg mina äpplen för mustning. Första omgången gav 17*3 liter. Lämnar in nästa omgång om några dagar.
 
Jag har spanat på en press i några år. Förra året fick vi dock inga äpplen, så då kändes pressen som en lägre prioriterad investering. I år har vi gott om äpplen och de är lika saftiga som vanligt. Dock är pressen återigen långt ner på priolistan. Har inte tid. Så jag kör iväg mina äpplen för mustning. Första omgången gav 17*3 liter. Lämnar in nästa omgång om några dagar.
Hur många träd har du? Jag köpte rejäla saker så det tar ingen tid alls med kross o press. Pastöriseringen och tappning ska jag prova första gången i helgen. Känns som det kan bli lite mer tidskrävande o pyssligt.
 
Var köper ni vårlökar i större mängder? De flesta verkar säljar i 5-10 pack och det blir ju väldigt dyrt om man ska ha ett par hundra.
Eurobulbs.nl har riktigt bra priser. Har förvisso relativt högt krav på att man köper stor mängd för att expediera. Jag har köpt amaryllislökar från dem. De har stort och bra sortiment, förvisso inte de största storlekarna. Men som sagt bra pris, bra kvalite på det jag köpt och storleken står ju så man blir inte lurad utan vet vad man får. Det
 
Du kan absolut föryngra den delvis. Jag har en gammal syren, som ett långsiktigt projekt, som jag föryngrar och formar över flera år. Kan du lägga upp bild? Då är det mycket enklare att hjälpa dig peka på grenar att börja med. :)

Kan tyvärr inte ta en vettig bild utan att också få med bakgrunden med grannhusen, lekplats m.m., vilket skulle peka ut vem jag är. Men min syren är väldigt lik VLMF:s 😁 Något mindre bara, både höjden samt lite smalare, men samma form.
 
Syrén som är så stor kan du inte forma så som du tänker. För att sköta en sån häck bäst så tar man de äldsta grenarna och sågar dem så nära mark som möjligt.

Tack för det svaret, även om jag förstås hade hoppats att det fanns något sätt att göra det jag vill. Jag har misstänkt att det kanske är så för de försök jag gjort med att minska den har inte blivit så bra...

Men om man tar ner de äldre grenarna vid marken, hur ser det ut då? Blir det inte väldigt glest då, för det är de som står för mycket av massan? Men det kanske är bra nu, och så blir det fint sen.

Ska jag ta bort de yttre eller inre av de gamla stammarna?
 
Vad tror du om att försöka stamma upp den till ett litet "träd" - om det finns potential till det. Det skulle vara fint med bänken under. Kanske med en massa vårlökar?

Åh, träd-syrener kan vara så himla fint 😍

Men det känns som att det måste ta väldigt lång tid? Mina stammar är nu bara 5-7 cm och de vackra träd jag sett är mycket grövre än så. Har en till syren på en annan plats som jag funderat på att stamma upp, men är rädd att det ser konstigt ut under en lång tid innan det blir sådär vackert.
 
Tack för det svaret, även om jag förstås hade hoppats att det fanns något sätt att göra det jag vill. Jag har misstänkt att det kanske är så för de försök jag gjort med att minska den har inte blivit så bra...

Men om man tar ner de äldre grenarna vid marken, hur ser det ut då? Blir det inte väldigt glest då, för det är de som står för mycket av massan? Men det kanske är bra nu, och så blir det fint sen.

Ska jag ta bort de yttre eller inre av de gamla stammarna?
Är det en syrenhäck du har alltså? Jo det är glest nu, men du ger den ju möjlighet att växa och bli tätare sen då. Jag brukar titta på barken och ta de som är så stora att barken inte längre är slät. Det låter som att häcken inte beskurits på länge så jag hade tagit alla äldre för att ge den en chans till tillväxt.
 
Idag ska jag flytta några funkior till min nyanlagda skugg-rabatt, förbereda för att sätta rosor där funkiorna stått och förhoppningsvis hinna plantera en av pionerna 😊

Jag är mycket senare ute än jag hade hoppats men helgerna har bara runnit iväg. Hoppas att det ska fungera ändå.

Vad ska ni göra i trädgården i helgen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp