Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittade ytterligare en påse krokus som borde ha satts i samma rabatt som alla andra krokus, men nu är det ju risk för kaos om jag försöker få ner dem där. Så jag överväger att sätta ner dem vid ett träd. Där har jag redan grävt ner allium. Jag trodde att jag skulle få allium över så jag kunde sätta en del i en annan rabatt, men allt gick åt runt två träd. Och nu är frågan: var ska jag plantera kungsängsliljan? Kan jag knö ner dem där jag har allium och krokus? Tror att det kan bli lite för fullt. Jag kan förstås sätta dem i en annan rabatt men är lite rädd att sorken ska ta dem där. Vet inte om jag lyckats vräka sorken från trädgården.
 
Jag hittade ytterligare en påse krokus som borde ha satts i samma rabatt som alla andra krokus, men nu är det ju risk för kaos om jag försöker få ner dem där. Så jag överväger att sätta ner dem vid ett träd. Där har jag redan grävt ner allium. Jag trodde att jag skulle få allium över så jag kunde sätta en del i en annan rabatt, men allt gick åt runt två träd. Och nu är frågan: var ska jag plantera kungsängsliljan? Kan jag knö ner dem där jag har allium och krokus? Tror att det kan bli lite för fullt. Jag kan förstås sätta dem i en annan rabatt men är lite rädd att sorken ska ta dem där. Vet inte om jag lyckats vräka sorken från trädgården.
Sorken tar nog inte kungsängslilja, eftersom det är en fritillaria. De brukar få vara ifred.
 
Sorken tar nog inte kungsängslilja, eftersom det är en fritillaria. De brukar få vara ifred.
Aha! Hade inte koll på det. Men nu är de planterade tillsammans med allium och krokus runt ett träd. Men då vet jag att jag kan flytta dem även till andra platser så småningom.
 
Sol för första gången på en vecka:banana: Måste ut och röja undan lite växter som antagligen inte kommer bli något mer iår. Tänkte ta ev ta in lite krukfat och krukor för att torka lite. Borde organisera krukor men vet inte ens var jag ska börja:laugh:
 
05158F74-754E-42D7-A8DC-ED329DCDCB1C.jpeg

Nej men oj då :angel: De hade visst lök på Lidl denna veckan också:idea:
 
Jag har flyttat plantor och ett litet valnötsträd nu ikväll Hoppas verkligen alla överlever efter allt arbete jag lagt ner under sommaren för att hålla dem med liv med +30 till 45 grader i skuggan 😳 (bor söder om Skåne) i den delen av trädgården nästan varje dag i över 1.5 månad 😵

Min lavendelsamling har inte alls velat ta dig å nu har jag dedikerat en plätt för lavendel å annat ris och hoppas det gör tricket 🙃
 
Till mars-april nästa år. :) Kan hända att de tar lite stryk en riktigt kall vinter men här i Skåne har jag inga problem att låta dem stå kvar hela hösten/vintern och skörda successivt fram till våren. Innan de går upp i blom dvs. Men detta år lät jag några stå kvar för det ändamålet också, dels för att ta frö, dels till bin och humlor och fjärilar.
En av mina purjosar har skickat upp en sån där blomstängel redan :D

Nästan all min lök har blommat i år. Eller försökt i a f.
 
Har också bokat in mig på en kurs, tillsammans med en kompis. Vi ska på kransbinderi med jullunch, så glad vi fick plats. Platserna tog slut samma dag som dom la upp eventet 😅 hoppas på att få lära mig några kul tricks, så roligt om man kan använda det man har i trädgården sen 😁👌
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp