Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lökarna har kommit. 🥰

Funderar på hur några av dom mystiskt kan hoppa ner i killens gräsmatta, enligt honom ska det bara va gräs där ingen blomster, men om man sätter några lökar (inte alla och absolut inte de stora blommorna) vid en södervägg borde de hinna blomma lite innan gräsklipparen släpps på grönbete. :angel:

Visa bifogad fil 100325
Här hinner iaf krokusarna blomma klart långt innan gräsklipparen släpps ut. Min sambo är av samma åsikt som din kille, men han har inte mycket att säga till om när det kommer till blommorna på gården :angel:
 
Här hinner iaf krokusarna blomma klart långt innan gräsklipparen släpps ut. Min sambo är av samma åsikt som din kille, men han har inte mycket att säga till om när det kommer till blommorna på gården :angel:
Jag tänker att det gynnar pollinatörerna och så ser det fint å trevligt ut, samt tar inte upp plats i rabatterna. Får väl sätta ner dom i smyg så han inte märker något. :angel:
 
Ja, det jag menade var att de kan klara blomma klart innan man klipper gräsmattan första gången. HELST ska man låta de vissna ner själv, men då kommer gräsmattan ha växt upp rejält. Jag brukar nog klippa gräsmattan två gånger och undvika krokusen. Men de överlever kanske även om man kapar dom tidigt?
Det här är en rätt bra bild på hur sena tulpaner är. Bilden är tagen 1 juni. Gräset innanför det tillfälliga staketet är väldigt långt och tulpanerna har absolut inte blommat över. Utanför staketet har jag nog klippt minst två gånger.
Screenshot_2022-09-16-19-00-26-75_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Det här är en rätt bra bild på hur sena tulpaner är. Bilden är tagen 1 juni. Gräset innanför det tillfälliga staketet är väldigt långt och tulpanerna har absolut inte blommat över. Utanför staketet har jag nog klippt minst två gånger.
Visa bifogad fil 100348
Var också överraskad över hur sent tulpanerna blommade faktiskt. Tänkte typ till påsk för det är då de börjar komma i affärerna :)
 
Ja, det jag menade var att de kan klara blomma klart innan man klipper gräsmattan första gången. HELST ska man låta de vissna ner själv, men då kommer gräsmattan ha växt upp rejält. Jag brukar nog klippa gräsmattan två gånger och undvika krokusen. Men de överlever kanske även om man kapar dom tidigt?
Jag tror de poppar upp, det finns sen tidigare krokusar i gräsmattan och de kommer år efter år verkar det som. Men kan ju testa att sätta några av dom och se vad som händer. :)
Blir nog en hel del lökar i "ubåten".
 
Det här är en rätt bra bild på hur sena tulpaner är. Bilden är tagen 1 juni. Gräset innanför det tillfälliga staketet är väldigt långt och tulpanerna har absolut inte blommat över. Utanför staketet har jag nog klippt minst två gånger.
Visa bifogad fil 100348
Tulpaner är inget jag sätter i gräsmattan, de räknar jag till "stora blommor" och de får sitta i rabatter där ingen gräsklippare kan komma åt dom. :p
 
Var också överraskad över hur sent tulpanerna blommade faktiskt. Tänkte typ till påsk för det är då de börjar komma i affärerna :)
Vissa tulpaner blommar ju tidigare än andra. Jag hade vissa som blommade väldigt tidigt och vissa som blommade in i juni. Nu har jag valt nästan bara tidigblommande sorter 😊
 
Jag tänkte sätta lite blomsterlök i en rabatt men minns så klart inte riktigt vad jag redan har satt. Har bara en hum om det. Sen har jag kungsängsliljor som jag inte ens vet var jag ska sätta. Och så har jag allium som ska ner runt en del träd och i en annan rabatt.
20220918_151223.jpg
 
Jag har äntligen fått ner mitt plommonträd 🙂 Tyvärr tog jorden slut så jag kunde inte plantera resten jag tänkt få ner.

Jag ska anlägga en nya rabatt, typ no dig, så grässvålen och den uppgrävda jorden hamnade där. Jag har tänkt testa att skippa kartongen, får se om det kommer fungera lika bra. Helst skulle jag vilja få ner lite funkior där innan vintern. Vet någon om dom är känsliga för att flyttas eller kräver någon särskilt jord?
7ABC5040-A415-4742-9716-87AE16FAA365.jpeg
 
Jag har planterat om inneväxter idag, dom hade ju ätit upp all jord :angel:
Men jag passade även på att gräva upp de två paprikaplantorna från växthuset och sätta dom i krukor istället. Så nu står dom i köksfönstret :up:
Hoppas att den pågående paprikan på den ena plantan överlever chocken att få komma in...
 
Jag har äntligen fått ner mitt plommonträd 🙂 Tyvärr tog jorden slut så jag kunde inte plantera resten jag tänkt få ner.

Jag ska anlägga en nya rabatt, typ no dig, så grässvålen och den uppgrävda jorden hamnade där. Jag har tänkt testa att skippa kartongen, får se om det kommer fungera lika bra. Helst skulle jag vilja få ner lite funkior där innan vintern. Vet någon om dom är känsliga för att flyttas eller kräver någon särskilt jord?Visa bifogad fil 100620
Funkia är lätta att dela och flytta. :)
 
Ja, det jag menade var att de kan klara blomma klart innan man klipper gräsmattan första gången. HELST ska man låta de vissna ner själv, men då kommer gräsmattan ha växt upp rejält. Jag brukar nog klippa gräsmattan två gånger och undvika krokusen. Men de överlever kanske även om man kapar dom tidigt?
Det är bevisat att om man låter gräset växa i gräsmattan på våren så ökar den biologiska mångfalden :D
 
Det här är en rätt bra bild på hur sena tulpaner är. Bilden är tagen 1 juni. Gräset innanför det tillfälliga staketet är väldigt långt och tulpanerna har absolut inte blommat över. Utanför staketet har jag nog klippt minst två gånger.
Visa bifogad fil 100348
Keukenhof i Holland var öppet mellan 24 mars och 15 maj i år. Så om man bor och odlar i Sverige känns det som att blommande tulpaner i juni är i fas :D
 
Jag har äntligen fått ner mitt plommonträd 🙂 Tyvärr tog jorden slut så jag kunde inte plantera resten jag tänkt få ner.

Jag ska anlägga en nya rabatt, typ no dig, så grässvålen och den uppgrävda jorden hamnade där. Jag har tänkt testa att skippa kartongen, får se om det kommer fungera lika bra. Helst skulle jag vilja få ner lite funkior där innan vintern. Vet någon om dom är känsliga för att flyttas eller kräver någon särskilt jord?Visa bifogad fil 100620
Jag grävde upp Funkias mitt i glödheta sommaren i år. De har klarat sig fint :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp