Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
2022-05-20T11_38_39+02_00_copy_1500x2000.jpeg

Hjälp! Vad är det här för buske?
Har inte sett att det blir några blommor på den, vintergrön och börjar dofta örtigt på hösten/vintern?
Jag kan ingenting om växter :bag:
(Nyckelpiga i övre högra hörnet :love:)
 
Satt ned en sådär 150 lökar idag, har massor kvar men klarar inte av att böja mig frammåt så det får väl bli lite i taget framöver eftersom det går så sakta! Grannarna undrar väl vad jag gör när jag kryper fram på gräsmattan på alla fyra eller sitter på rumpan i det blöta gräset och gräver runtomkring mig :p Tur att man kan bjuda på lite underhållning liksom :rofl:

Känner ändå ett stort behov av att kanske komplettera lite med fler inköp, lite små narcisser till exempel! :angel::laugh:
 
Hur ska jag göra 😅 Tänkte ta hand om mina små smulgubbar, ska jag klippa ner bladen eller låta dom vissna ner på plantan i höst/vinter? Tänkte täcka med gräsklipp, så ska jag då klippa ner allt å täcka, eller som sagt, låta bladen vara kvar och lägga gräset mellan plantorna?
 
Visa bifogad fil 100155
Hjälp! Vad är det här för buske?
Har inte sett att det blir några blommor på den, vintergrön och börjar dofta örtigt på hösten/vintern?
Jag kan ingenting om växter :bag:
(Nyckelpiga i övre högra hörnet :love:)

Japp, ser ut som vår havtorn! Tror det var någon här i tråden som identifierade den åt oss 😊 Innan hade alla gått bet (men vårt är uppstammat och ser ut som ett träd, men bladen är identiska med din). Är grenarna lite taggiga?
 
Hur ska jag göra 😅 Tänkte ta hand om mina små smulgubbar, ska jag klippa ner bladen eller låta dom vissna ner på plantan i höst/vinter? Tänkte täcka med gräsklipp, så ska jag då klippa ner allt å täcka, eller som sagt, låta bladen vara kvar och lägga gräset mellan plantorna?
Jag låter mina jordgubbar vara helt på hösten och klipper ner allt till våren. Men du kan gödsla på hösten tror jag? :) så gräs mellan plantorna låter klokt!
 
Jag får hem lökarna imorgon och kommer va hemma, hur länge överlever de utan att hoppa ner i jorden. Klarar de sig till nästa helg?
Jag vet att Blomsterlandet har 3 dagar som man har på sig att hämta ut om man beställt till butik pga nån färskhetsgrej. Den här gången tog jag till post ombud, så blev lite fundersam på hur lång hållbarheten är på lökarna egentligen? Sist jag beställde lökar till Blomsterlandet var det 3 dagar som gällde.

Så vad säger lök experterna i den här tråden?
 
Jag får hem lökarna imorgon och kommer va hemma, hur länge överlever de utan att hoppa ner i jorden. Klarar de sig till nästa helg?
Jag vet att Blomsterlandet har 3 dagar som man har på sig att hämta ut om man beställt till butik pga nån färskhetsgrej. Den här gången tog jag till post ombud, så blev lite fundersam på hur lång hållbarheten är på lökarna egentligen? Sist jag beställde lökar till Blomsterlandet var det 3 dagar som gällde.

Så vad säger lök experterna i den här tråden?
Inga problem. Jag drog upp lökar i våras som ligger i carporten. Tänker att jag planterar dom om någon vecka.
 
Inga problem. Jag drog upp lökar i våras som ligger i carporten. Tänker att jag planterar dom om någon vecka.
Puuh, då kan jag andas ut. Va lite orolig att ja behövde plantera dom i helgen. Såg framför mig hur jag skulle göra det i smyg när killen inte är hemma (han är bortrest i helgen), har inte berättat att jag köpt fler lökar heller. :angel:
 
Jag får hem lökarna imorgon och kommer va hemma, hur länge överlever de utan att hoppa ner i jorden. Klarar de sig till nästa helg?
Jag vet att Blomsterlandet har 3 dagar som man har på sig att hämta ut om man beställt till butik pga nån färskhetsgrej. Den här gången tog jag till post ombud, så blev lite fundersam på hur lång hållbarheten är på lökarna egentligen? Sist jag beställde lökar till Blomsterlandet var det 3 dagar som gällde.

Så vad säger lök experterna i den här tråden?

Jag kommer nog inte plantera mina förrän i oktober iaf. Bor i zon 1 och vill inte att dom ska börja sätta fart pga det inte är tillräckligt kallt. Är inte speciellt försiktig med lökarna heller. Dom ligger där dom får plats, har inte haft några problem med det innan
 
Jag får hem lökarna imorgon och kommer va hemma, hur länge överlever de utan att hoppa ner i jorden. Klarar de sig till nästa helg?
Jag vet att Blomsterlandet har 3 dagar som man har på sig att hämta ut om man beställt till butik pga nån färskhetsgrej. Den här gången tog jag till post ombud, så blev lite fundersam på hur lång hållbarheten är på lökarna egentligen? Sist jag beställde lökar till Blomsterlandet var det 3 dagar som gällde.

Så vad säger lök experterna i den här tråden?
Jag har fått hem de flesta av mina lökar men några ligger på Blomsterlandet och jag hoppas verkligen att de ligger längre än 3 dagar?? Jag har gjort flera olika beställningar och när jag hämtade dom i helgen fick jag bara en av beställningar (jag trodde att alla låg i samma kartong så frågade inte efter de andra) så de andra är kvar i butiken.

Det har blivit något knasigt med mitt telefonnummer så jag har inte fått någon information om leveransen utan ser på deras hemsida att beställningen finns i butiken.
 
Här har det regnat två dagar i streck och det verkar ska fortsätta tills på söndag.

Jag hade tänkt plantera både lökar och några buskar i helgen men får skjuta på det. Är så svårt att hinna på vardagarna när det blir mörkt vid 20 och jag även ska hinna motionera hunden efter jobbet.

Så här höstigt har jag det nu, det är inte mycket som blommar längre men några astrar är fortfarande fina. Hur är det hos dig @Unafraid, har ni haft frost?
 

Bifogade filer

  • A356E25D-149A-49A7-9F8F-3218BA47153A.jpeg
    A356E25D-149A-49A7-9F8F-3218BA47153A.jpeg
    331,7 KB · Visningar: 18
Här har det regnat två dagar i streck och det verkar ska fortsätta tills på söndag.

Jag hade tänkt plantera både lökar och några buskar i helgen men får skjuta på det. Är så svårt att hinna på vardagarna när det blir mörkt vid 20 och jag även ska hinna motionera hunden efter jobbet.

Så här höstigt har jag det nu, det är inte mycket som blommar längre men några astrar är fortfarande fina. Hur är det hos dig @Unafraid, har ni haft frost?
Vi hade rejäl frost för ungefär 1-2 veckor sen. Jag hade klätt på dahliorna ordentligt så dom lever fortfarande, men det är väl tveksamt om det slår ut fler blommor. Jag har rensat lite i köksträdgården, men det finns en hel del sommarblommor som fortfarande ser helt okej ut. Jag kommer nog rensa bort det mesta om två helger om vädret tillåter. Känns trist, det är lång tid till nästa vår nu..
 
Vi hade rejäl frost för ungefär 1-2 veckor sen. Jag hade klätt på dahliorna ordentligt så dom lever fortfarande, men det är väl tveksamt om det slår ut fler blommor. Jag har rensat lite i köksträdgården, men det finns en hel del sommarblommor som fortfarande ser helt okej ut. Jag kommer nog rensa bort det mesta om två helger om vädret tillåter. Känns trist, det är lång tid till nästa vår nu..

Jag hade två frostnätter och var verkligen inte beredd på den andra så då dog det jag hade skyddat första natten. Kom på att mina jätteverbena fortfarande är fina och solrosorna ser hyfsade ut.

Ja det känns väldigt trist att rensa bort allt men jag slipper iaf se de tomma rabatterna sen eftersom jag flyttar in till stan igen vid månadsskiftet.
 
Jag kommer nog inte plantera mina förrän i oktober iaf. Bor i zon 1 och vill inte att dom ska börja sätta fart pga det inte är tillräckligt kallt. Är inte speciellt försiktig med lökarna heller. Dom ligger där dom får plats, har inte haft några problem med det innan
Då är jag med på noterna.👍🏻

Jag har fått hem de flesta av mina lökar men några ligger på Blomsterlandet och jag hoppas verkligen att de ligger längre än 3 dagar?? Jag har gjort flera olika beställningar och när jag hämtade dom i helgen fick jag bara en av beställningar (jag trodde att alla låg i samma kartong så frågade inte efter de andra) så de andra är kvar i butiken.

Det har blivit något knasigt med mitt telefonnummer så jag har inte fått någon information om leveransen utan ser på deras hemsida att beställningen finns i butiken.
Jag vet inte hur de gör men det är den infon jag fått av dom, vet heller inte hur de gör under helgen.
Sen kan jag tycka att det beror lite på vad man beställer hur känsligt det är för att va färskt.

Nä de beställde ju sig själva. Ett litet datavirus kanske. 2020 grävde vi om och flyttade en rabatt med massor med lökar alla kom inte ner till hösten utan låg i garaget under vintern och ramlade ner till sommaren 2021 och blommade fint i våras.
Just ja så är det såklart, aldrig att jag råkade klicka hem dom själva. 😅

Tror dom får hoppa ner i marken nästa helg istället. Ska bli kul. 😇
 
Lökarna har kommit. 🥰

Funderar på hur några av dom mystiskt kan hoppa ner i killens gräsmatta, enligt honom ska det bara va gräs där ingen blomster, men om man sätter några lökar (inte alla och absolut inte de stora blommorna) vid en södervägg borde de hinna blomma lite innan gräsklipparen släpps på grönbete. :angel:

2E92193E-F480-4B0F-8F43-336D25D04014.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp