Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vågar sig på en artbestämning av den här unga busken eller trädet, med det gula bandet, som står i en trädridå intill vår tomt. Den kan eventuellt ha blommat likt en häggmispel i våras, men jag är osäker på om den blommade. En hägg är det inte i alla fall, det finns det andra intill. Barken är glansig med små prickar.
 

Bifogade filer

  • DSC_3903.JPG
    DSC_3903.JPG
    448,4 KB · Visningar: 28
Någon som vågar sig på en artbestämning av den här unga busken eller trädet, med det gula bandet, som står i en trädridå intill vår tomt. Den kan eventuellt ha blommat likt en häggmispel i våras, men jag är osäker på om den blommade. En hägg är det inte i alla fall, det finns det andra intill. Barken är glansig med små prickar.
Inte en häggmispel. Bladen ser helt klart ut som hägg men finns väl fler med liknande blad
 
Någon som vågar sig på en artbestämning av den här unga busken eller trädet, med det gula bandet, som står i en trädridå intill vår tomt. Den kan eventuellt ha blommat likt en häggmispel i våras, men jag är osäker på om den blommade. En hägg är det inte i alla fall, det finns det andra intill. Barken är glansig med små prickar.
Väldigt lik hägg på bladen. Om du skrapar på stammen, luktar det bittermandel då?
 
Frilandshibiskus. Mitt nya "villhöver".... :love: Visste inte att de klarar sig på friland på våra breddgrader, men verkar faktiskt klara upp till zon 3.
Någon som vet om det är speciella hibiskusar som planteras ut, eller om det kan funka att sätta ut den man har inne som krukväxt?
 
Attans, det var ju mina planer för tulpanerna. Hur har du gjort det, mtp storlek på kruka och jord? Jag kommer ha en stor kruka med lite benmjöl och någon vanlig jord tänkte jag. Sen har jag hört man kan ha lite hönsnät över så dom får ligga ifred ☺️

Enda problemet för mig är, vet inte om krukan jag vill använda tåler frost 😅
Haft en stor kruka, (5-10 l) med mycket färsk jord och haft den i förrådet, det gick inte så bra. (de kom upp lite blekt och tidigt men sorgsnade ihop frammåt april) sedan har jag haft en träkruka som stod utomhus i soligt vårläge, de kom upp fint men orkade inte knoppa. Så jag vet faktiskt inte vad som är fel egentligen. Har ett gäng i en kruka med en barrväxt också, de kommer upp ibland men är ju även lite skuggade av barrisen.

Krukorna har dock inte spruckit trots att det inte är speciella frostsäkra.
 
Frilandshibiskus. Mitt nya "villhöver".... :love: Visste inte att de klarar sig på friland på våra breddgrader, men verkar faktiskt klara upp till zon 3.
Någon som vet om det är speciella hibiskusar som planteras ut, eller om det kan funka att sätta ut den man har inne som krukväxt?
Det är speciella frilandshibiscusar med mindre blad, de överlever inte inomhus så bra alls och de som är inomhusväxter tror jag ska dö ute redan vid första minusgraden. Eller jag tar i alla fall in mina vanliga vid runt + 5 grader ute på natten.

(och om det är plötsligt tror jag de baxnar redan vid +10 egentligen (jag bodde kallt som student och det blev ibland +10 inomhus på nätterna, då sloknade de. (själv hade jag fårskinn och massa täcken så inga problem för mig och på dagarna blev det inte så kallt)).

(Så mina inomhushibiscusar står ute på somrarna normalt, de gillar det)
 
Vi ska sätta fruktträd nu till hösten. Äpple är tänkt, sen har jag lite funderingar på persika. Läste att de funkar bäst i zon 1-3 och kan funka i zon 4-5, enligt zonkartan är vi någonstans 3-4. Hade varit lite kul om det fungerade.

Någon här som har persikor?
En i grannskapet som ibland säljer överblivna tomatplantor har ngt persikoliknande utomhus som hon visade, vi är zon 3 eller 4, dvs var zon 4 till för ett par år sedan då vi blev officiellt zon 3 pga global uppvärmning. Det stod extremt skyddat mot södervägg och vet inte om hon fick frukt sedan (det var ganska nytt, klarat en eller två vintrar). Det står mellan hus och växthus så har två väggar, innergård.

(Jag har ett fikonträd mellan min vägg och en jättehäck på samma sätt som får en lövhög över sig varje vinter, det har klarat sig tre år nu och har små minifikon i år :) )

Men vi har båda köpt väldigt billigt, mitt är flyttat från sommarstället (zon 2) där det inte trivdes, torrt, och hennes var köpt på Lidl...
 
Senast ändrad:
Själv har jag päronträdsångest, mitt lilla päronträd som jag köpte i våras vattnade jag ihjäl. Verkar som att min metod att vattna enligt kollegorna för lite/nästan inte alls är bättre än tio liter i veckan. Köpte ett nytt men sorten fanns inte på svagväxande längre så får ett halvt starkväxande. Det lär ju inte alls passa på platsen, tre meter från ett äppelträd och två från ett litet svagväxande päron. Så funderar på att gräva ned det vid en studsmatta istället, lite för nära en häck. Håller tummarna för att det ska gå. Ned i tung lera även där (gissningsvis, har inte provat gräva där) så puh, det blir väl en förlust på ett snyft för mig ganska dyrt litet träd. 3 år istället för 1 dessutom, redan ångest, träd var så kniviga, buskar och perenner har varit snälla jämförelsevis.

Köpte alldeles för dyr och onödig rabarber också samtidigt. Genomröd, ngn kanadensisk sort, har för många rabarberplantor redan men ville ha lite färg i soppan. Älskar iofs rabarber. Hoppas den gillar tung lera :cautious: eftersom den antagligen får döda minipäronets plats.
 
Haft en stor kruka, (5-10 l) med mycket färsk jord och haft den i förrådet, det gick inte så bra. (de kom upp lite blekt och tidigt men sorgsnade ihop frammåt april) sedan har jag haft en träkruka som stod utomhus i soligt vårläge, de kom upp fint men orkade inte knoppa. Så jag vet faktiskt inte vad som är fel egentligen. Har ett gäng i en kruka med en barrväxt också, de kommer upp ibland men är ju även lite skuggade av barrisen.

Krukorna har dock inte spruckit trots att det inte är speciella frostsäkra.
Tack för svar ☺️ Typ så som jag gjorde nu i helgen, men jag slängde ner lite benmjöl i jorden också, för hade hemma och fått höra lökarna tycker om det, får se hur det blir till våren ^^ Tråkigt när man går å väntar länge så går det bara sådär halvt vägen 🤞
 
Tack för svar ☺️ Typ så som jag gjorde nu i helgen, men jag slängde ner lite benmjöl i jorden också, för hade hemma och fått höra lökarna tycker om det, får se hur det blir till våren ^^ Tråkigt när man går å väntar länge så går det bara sådär halvt vägen 🤞
Hoppas!
(så fint med tulpaner i kruka (och så når inte hararna dem heller, jag har gett upp om tulpaner i marken, harar på framsidan o rådjur på baksidan)
 
En i grannskapet som ibland säljer överblivna tomatplantor har ngt persikoliknande utomhus som hon visade, vi är zon 3 eller 4, dvs var zon 4 till för ett par år sedan då vi blev officiellt zon 3 pga global uppvärmning. Det stod extremt skyddat mot södervägg och vet inte om hon fick frukt sedan (det var ganska nytt, klarat en eller två vintrar). Det står mellan hus och växthus så har två väggar, innergård.

(Jag har ett fikonträd mellan min vägg och en jättehäck på samma sätt som får en lövhög över sig varje vinter, det har klarat sig tre år nu och har små minifikon i år :) )

Men vi har båda köpt väldigt billigt, mitt är flyttat från sommarstället (zon 2) där det inte trivdes, torrt, och hennes var köpt på Lidl...
Jag skulle inte bli ledsen om det inte bar frukt, så länge trädet överlever och ser bra ut.

Där det är tänkt att stå, är det rätt skyddat, men om det är skyddat nog är frågan. Växter har ju en tendens att va kräsna. Enda sättet är nog att prova å se om det funkar. 😇

Har inget att förlora på att prova, möjligen om man räknar pengarna jag får lägga på själva trädet förstås.

Inget bestämt än. Måste även hitta någon som säljer i närheten. Vi får se. 😅
 
Jag skulle inte bli ledsen om det inte bar frukt, så länge trädet överlever och ser bra ut.

Där det är tänkt att stå, är det rätt skyddat, men om det är skyddat nog är frågan. Växter har ju en tendens att va kräsna. Enda sättet är nog att prova å se om det funkar. 😇

Har inget att förlora på att prova, möjligen om man räknar pengarna jag får lägga på själva trädet förstås.

Inget bestämt än. Måste även hitta någon som säljer i närheten. Vi får se. 😅
Tänkte att om man lägger under 200 eller så på det är det ju roligare att prova än om det är runt 700.

(därav päronträdsångest, det kostade 550, mycket mer än jag brukar lägga på trädgårdsväxter. Eller äh, har ju planteringsångest ändå ibland, utom för rosor, de bara förutsätter jag ska klara sig numera.)
 
Hur sent kan man sätta ner sina tulpanlökar och narcisser om man bor i zon 2? Vill ha dem i dahliabädden men vill inte gräva upp dahliorna tidigare än nödvändigt.
 
Hur sent kan man sätta ner sina tulpanlökar och narcisser om man bor i zon 2? Vill ha dem i dahliabädden men vill inte gräva upp dahliorna tidigare än nödvändigt.
Exet köpte realökar när det redan var tjäle. Han la dem utmed stallväggen och täckte med brunnen gödsel. På våren dök det till min förvåning upp röda vackra tulpaner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp