Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad innebär spaljerat i detta fall?
Typ något sånt här
DSC_0822.jpg


Jag är dock ingen expert finns säkert andra som är mer kunniga inom området
 
Jag spontanköpte nu också massa vårlökar på LIDL som hade bra pris... Några narcissus, någon iris, lite allium men också flera tulpaner (innan jag nu läste på efteråt att tulpaner sällan blommar om - så blir det när man inte gör sin research innan 😅).

Jaja, blir nog fint i vår iaf! Nu ska jag bara hitta plats för dem...
 

Bifogade filer

  • PXL_20220909_200415846.jpg
    PXL_20220909_200415846.jpg
    330 KB · Visningar: 23
Jag har varit duktig, superduktig.
Var på Lidl och köpte narcisser. Blev påskliljor som fanns i 2 kg påse. Till det blev det en förpackning allium 35 st. Jag la TILLBAKA en påse jag tagit när jag insåg att 2 kg påskliljor+ 35 låga allium + 40 högre allium kanske skulle bli aningens trångt på ca 1m2. Ja ja jag vet att jag är pessimist. Det hade säkert gått
Jag läste tips om att sätta lökarna i olika höjder då blommar de olika tider. Annars kan man sätta hälften upp och ner.
 
Men här satt de över varandra i flera lager med jord emellan. Som en lasagne det kallades för löklassagne.
Okej men finns inte plats för det det om jag inte gräver ihjäl mig. Förstår inte riktigt varför det är viktigt då jag begränsat mig till 2kg Narcisser och 35st låga Allium vilket bör få plats på 1m2
 
Det är väl nu man får påminna sig själv om hur det ser ut i rabatterna, som inte hunnit få vårlök, nu vs i feb/mars.
Ser inte fram emot en lång gråbrun vinter 🥺.
Dags att trösta mig med att shoppa vårlök.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220910_070843.jpg
    IMG_20220910_070843.jpg
    667,2 KB · Visningar: 31
Jag spontanköpte nu också massa vårlökar på LIDL som hade bra pris... Några narcissus, någon iris, lite allium men också flera tulpaner (innan jag nu läste på efteråt att tulpaner sällan blommar om - så blir det när man inte gör sin research innan 😅).

Jaja, blir nog fint i vår iaf! Nu ska jag bara hitta plats för dem...
Det beror lite på vilken sort tulpan! Jag köper ofta massor av "speciella" som kommer tillbaka lite sämre för varje år. Vissa sorter kommer tillbaka exakt lika mycket och förökar sig :)
 
Nu är vårlökarna i jorden.
Ska bli spännande att se vad som kommer upp till våren.

Sen satte jag några smålökar i gräsmattan. Blev inspirerad av att de kommer upp och blommar innan gräset kommer igång.

Killen fattade inte alls vitsen med det. Tänkte på någon här i tråden (minns inte vem) vars man tyckte att de va konstigt att plantera i gräsmattan.

Ska erkänna att jag är sugen på att köpa lite krokus lökar å sätta ner också. 🥰
 
Nu är vårlökarna i jorden.
Ska bli spännande att se vad som kommer upp till våren.

Sen satte jag några smålökar i gräsmattan. Blev inspirerad av att de kommer upp och blommar innan gräset kommer igång.

Killen fattade inte alls vitsen med det. Tänkte på någon här i tråden (minns inte vem) vars man tyckte att de va konstigt att plantera i gräsmattan.

Ska erkänna att jag är sugen på att köpa lite krokus lökar å sätta ner också. 🥰
Gört. Då blir bina glada i vår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp