Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur sent kan man sätta ner sina tulpanlökar och narcisser om man bor i zon 2? Vill ha dem i dahliabädden men vill inte gräva upp dahliorna tidigare än nödvändigt.

Jag tror att det ska vara lungt så länge det inte har blivit tjäle i marken. Jag har inte fått ner mina än och bor i zon 6 så jag hoppas att det stämmer 😁
 
Tänkte att om man lägger under 200 eller så på det är det ju roligare att prova än om det är runt 700.

(därav päronträdsångest, det kostade 550, mycket mer än jag brukar lägga på trädgårdsväxter. Eller äh, har ju planteringsångest ändå ibland, utom för rosor, de bara förutsätter jag ska klara sig numera.)
Vi får se, inget är skrivet i sten än. :)
 
Det kan bero på naturlig variation inom arten. Luktar det bittermandel är det antagligen hägg.
Tyvärr ingen bittermandeldoft. Luktar mer bara som bark brukar.
De mörka bladen kommer från en hägg och de ljusa är från växten jag är fundersam över.
Hm, fast när jag bildgooglar så vill den ha de ljusa till hägg och de mörka till körsbär 🤔
 

Bifogade filer

  • DSC_3914.JPG
    DSC_3914.JPG
    289,7 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Jo, de mörka är jag rätt säker på att det är en häggmispel. De märkte jag upp i våras när de blommade, för att jag vill plocka fram dem ur snåret till tomtgränsen. Det är de ljusa bladen jag är fundersam på 😊
Fast du skrev att de mörka bladen kommer från en Hägg. Menar du alltså Hägg eller Häggmispel?
 
Fast du skrev att de mörka bladen kommer från en Hägg. Menar du alltså Hägg eller Häggmispel?
Får erkänna min okunskap 😬. Trodde det var en och samma buske hägg och häggmispel alltså. Men då kan det ju vara så att det är just dessa.
Annars kom Brakved upp som en kandidat när jag googlade, den var också lik.
 
Får erkänna min okunskap 😬. Trodde det var en och samma buske hägg och häggmispel alltså. Men då kan det ju vara så att det är just dessa.
Annars kom Brakved upp som en kandidat när jag googlade, den var också lik.
Det förklarar förvirringen. Nej det är två olika buskar .
Var tvungen att googla Brakved och den ser ut att ha mer läderartade blad. Tror det är Hägg den är mycket vanlig och plantan ser precis ut som de brukar göra.
 
Tyvärr ingen bittermandeldoft. Luktar mer bara som bark brukar.
De mörka bladen kommer från en hägg och de ljusa är från växten jag är fundersam över.
Hm, fast när jag bildgooglar så vill den ha de ljusa till hägg och de mörka till körsbär 🤔
Det vänstra är definitivt ingen hägg, det är inte samma som häggmispel precis som @Shaggy skriver. (På latin är Häggmispel - Amelanchier och Hägg - Prunus, dvs samma släkte som körsbär, plommon mm.) Men det mörka kan för all del vara häggmispel.

De högra bladen är väldigt karakteristiskt hägg tycker jag, där nervaturen liksom går ihop i bågar i bladens ytterkant. Men någon släkting isf.
 
Det förklarar förvirringen. Nej det är två olika buskar .
Var tvungen att googla Brakved och den ser ut att ha mer läderartade blad. Tror det är Hägg den är mycket vanlig och plantan ser precis ut som de brukar göra.

Brakved ska visst blomma kontinuerligt också under hela sommaren, vilket dessa inte gjort, så det är säkert en Hägg iallafall. Tack för hjälpen!
Vi har tänkt att flytta ut några träd/buskar ur snåret och kanta tomten med och då känns dessa som rätt trevliga att plocka fram. (helt ok för markägaren)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp