Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frånsett en pyttebit är nu hela odlingslotten täckt i markväv så nästa år kan kvickroten glömma att den får en chans komma upp :devil: och rosorna växer som tusan :eek: ska täcka dem med granris men är lite osäker på när... @athena_arabians har du nåt tips när det är dags täcka rosor för vintern?

20220905_170339.jpg
 
Frånsett en pyttebit är nu hela odlingslotten täckt i markväv så nästa år kan kvickroten glömma att den får en chans komma upp :devil: och rosorna växer som tusan :eek: ska täcka dem med granris men är lite osäker på när... @athena_arabians har du nåt tips när det är dags täcka rosor för vintern?

Visa bifogad fil 99604

Eh... i teorin när det är minusgrader större delen av dygnet.

I praktiken när jag kommer ihåg det... om jag ens orkar göra det :angel:
 
Eh... i teorin när det är minusgrader större delen av dygnet.

I praktiken när jag kommer ihåg det... om jag ens orkar göra det :angel:
Då kan jag nog vänta nån månad iaf, tack :laugh: Låter bra det funkar hoppa över det också dock, för kommande år... i år ska jag va noga så skyddslingarna klarar sig bra över vintern. Är nästan löjligt stolt över att de äntligen tagit sig :o
 
IMG_20220908_124411046.jpg

När jag planterade tulpanerna jag köpte häromdagen insåg jag att det skulle vara fint med gul krokus på samma ställe. Har ju visserligen beställt 200 krokus sen innan ( :angel: ) men de är osorterade färger, så jag var tvungen att köpa lite fler lökar. Faktiskt.

Ser inte trädgården helt amazing ut till våren efter alla lökar jag sätter nu kommer jag bli ordentligt besviken! :cautious:
 
Skulle frågat innan jag beställde, men nu har jag beställt en bokashi-kompost för att prova.

Är det någon som använder det, funkar det bra? :laugh:
 
Ni är inte snälla här, fått mig att kolla på Bulbs och lagt på tok för mycket lökar i varukorgen :mad: Kan man plantera tulpanlökar i krukor utomhus nu i höst och låta de stå på balkongen över vintern? Zon 3. Funderar på om jag kan rättfärdiga det lite mer om jag ger bort några krukor i present... :angel: ska vänta nån vecka innan jag skickar.

Har övertalat kompis till att på den lilla odlingslotten vi tar över i höst, med färdiga bäddar, ska jag få ha 2 rabatter istället för 1 :D så nästa år blir det lite rabattväxter också :bump: även om det är de minsta bäddarna, kompis har paxat de stora för grönsaker.
 
Har hoppat på löktåget... Högst ofrivilligt, blev attackerad i butiken av en sisådär 70 lökar som bara kasta sig ner i kundkorgen och hoppade upp på bandet till kassan preciiiis när jag skulle betala 🤷😁😁🤫
I ett knasigt ögonblick råkade jag beställa saffranskrokus från Impecta, vilka är liksom oddsen att de kommer upp inom någon månad :rofl: och en tidlösa till.

I övrigt var det totalt utplockat på krokus på Plantagen och jag fick ta ett paket vita trots att jag ville ha blå. De hävdade att jag var jättesen på bollen, jag som trodde det var såhär års det var läge :)
 
Ni är inte snälla här, fått mig att kolla på Bulbs och lagt på tok för mycket lökar i varukorgen :mad: Kan man plantera tulpanlökar i krukor utomhus nu i höst och låta de stå på balkongen över vintern? Zon 3. Funderar på om jag kan rättfärdiga det lite mer om jag ger bort några krukor i present... :angel: ska vänta nån vecka innan jag skickar.

Har övertalat kompis till att på den lilla odlingslotten vi tar över i höst, med färdiga bäddar, ska jag få ha 2 rabatter istället för 1 :D så nästa år blir det lite rabattväxter också :bump: även om det är de minsta bäddarna, kompis har paxat de stora för grönsaker.
Alla hävdar att man kan, jag har provat två år i rad ( i kruka, inte på balkong) men det blir ena ynkliga stackare av det tyvärr. Kan dock gå bättre för dig!
 
Alla hävdar att man kan, jag har provat två år i rad ( i kruka, inte på balkong) men det blir ena ynkliga stackare av det tyvärr. Kan dock gå bättre för dig!
Attans, det var ju mina planer för tulpanerna. Hur har du gjort det, mtp storlek på kruka och jord? Jag kommer ha en stor kruka med lite benmjöl och någon vanlig jord tänkte jag. Sen har jag hört man kan ha lite hönsnät över så dom får ligga ifred ☺️

Enda problemet för mig är, vet inte om krukan jag vill använda tåler frost 😅
 
Lökarna (alldeles för många) som jag beställde från Holland är på väg, och nu är frågan hur tidigt man vågar plantera dem? Ska man vänta tills träden får höstfärger?
 
Jag har en idé om att sätta tulpanlökar i murarbaljorna som jag har dahlior i. Tänker att det kunde vara fint i vår tills det är dags att plantera ut dahliaknölarna. Men klarar de sig i en murarbalja under vintern? 🤔
 
Jag har varit duktig, superduktig.
Var på Lidl och köpte narcisser. Blev påskliljor som fanns i 2 kg påse. Till det blev det en förpackning allium 35 st. Jag la TILLBAKA en påse jag tagit när jag insåg att 2 kg påskliljor+ 35 låga allium + 40 högre allium kanske skulle bli aningens trångt på ca 1m2. Ja ja jag vet att jag är pessimist. Det hade säkert gått
 
Vi ska sätta fruktträd nu till hösten. Äpple är tänkt, sen har jag lite funderingar på persika. Läste att de funkar bäst i zon 1-3 och kan funka i zon 4-5, enligt zonkartan är vi någonstans 3-4. Hade varit lite kul om det fungerade.

Någon här som har persikor?
 
Vi ska sätta fruktträd nu till hösten. Äpple är tänkt, sen har jag lite funderingar på persika. Läste att de funkar bäst i zon 1-3 och kan funka i zon 4-5, enligt zonkartan är vi någonstans 3-4. Hade varit lite kul om det fungerade.

Någon här som har persikor?
Jag har en vän som har Persika i zon3-4. Hon har dem i växthus men har ändå stundtals problem med att blommen fryser bort. Det får nog vara i riktigt skyddat läge spaljerat på typ södervägg om du ska ha det på friland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp