Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220427_210444.webp

Vad händer med min chili?:sorry: Solbränd?
 
Jag kommer behöva kassera ganska mycket hösilage. Hur kan jag utnyttja det i min odling?
Dvs hur gör man när man täckodlar? Och vilka grönsaker eller annat ätbart trivs bra med att växa på det sättet?
 
Jag kommer behöva kassera ganska mycket hösilage. Hur kan jag utnyttja det i min odling?
Dvs hur gör man när man täckodlar? Och vilka grönsaker eller annat ätbart trivs bra med att växa på det sättet?
Jag trycker in det mellan plantorna när de kommit upp en bit, använder dock helst gräsklipp då halm/hö är i så grova bitar jämfört med gräsklipp, då jag vill åt gödslingsbiten också. Men täckodling minskar vattenbehovet så i princip allt gillar det? Kanske inte gurka som inte vill bli fuktigt mot stammen?
 
Jag trycker in det mellan plantorna när de kommit upp en bit, använder dock helst gräsklipp då halm/hö är i så grova bitar jämfört med gräsklipp, då jag vill åt gödslingsbiten också. Men täckodling minskar vattenbehovet så i princip allt gillar det? Kanske inte gurka som inte vill bli fuktigt mot stammen?
Hade lagt även runt gurka och squash och pumpa, men kanske lämnat en cm luft eller så precis runt stammarna :) Jag tycker dock det brukar vara ganska torrt i gräsklippet/silaget medan jorden under är fuktig. Så har inte direkt upplevt något problem av det heller.

@ameo Om du planterar ut småplantor kan du lägga på silaget innan och bara krafsa undan när du planterar och sen putta tillbaka det runt plantorna. Då slipper du även att det hinner komma upp (mycket) ogräs innan du planterar ut. Ska du direktså blir det som Unafraid skrev. :)
 
Igår blev det sådd av mina nyanlägnda fröer från Plants of distinction. :heart Jämfört med hur mycket fröer man får till lejongap från andra var det oerhört lite frö till lejongapet 'Potomac royal F1'. Övriga är sömntuta 'Raspberry fool', Jätteeternell 'Apricot peach', lökoja 'Vintage brown' och solros 'Sun fill green'.
Delade även på min nyinköpa axveronika till två plantor.

I helgen ska jag få ett lass med hästgödsel och börja gräva bort ogräs i landet. :) Samt se över om något behöver omplanteras redan i växthuset.

Just nu ser jag fram emot att gullvivorna ska börja blomma och att de första vår/försommarväxterna ska gå att plocka frö från. :) Skickar med en bild på blommande Sverigeflaggan som bildar stora blågula mattor under gamla äppelträd just nu hos mamma och pappa. :love:
IMG_20220427_181626081.webp
 
Jag trycker in det mellan plantorna när de kommit upp en bit, använder dock helst gräsklipp då halm/hö är i så grova bitar jämfört med gräsklipp, då jag vill åt gödslingsbiten också. Men täckodling minskar vattenbehovet så i princip allt gillar det? Kanske inte gurka som inte vill bli fuktigt mot stammen?
Jag har täckodlat även gurka. Gjort en luftring runt stammarna.
 
Igår blev det sådd av mina nyanlägnda fröer från Plants of distinction. :heart Jämfört med hur mycket fröer man får till lejongap från andra var det oerhört lite frö till lejongapet 'Potomac royal F1'. Övriga är sömntuta 'Raspberry fool', Jätteeternell 'Apricot peach', lökoja 'Vintage brown' och solros 'Sun fill green'.
Delade även på min nyinköpa axveronika till två plantor.

I helgen ska jag få ett lass med hästgödsel och börja gräva bort ogräs i landet. :) Samt se över om något behöver omplanteras redan i växthuset.

Just nu ser jag fram emot att gullvivorna ska börja blomma och att de första vår/försommarväxterna ska gå att plocka frö från. :) Skickar med en bild på blommande Sverigeflaggan som bildar stora blågula mattor under gamla äppelträd just nu hos mamma och pappa. :love:
Visa bifogad fil 89871

Hur ordnade du med frakten till Sverige? Ser på deras hemsida att dom bara levererar till UK nämligen. Jag skulle vilja beställa en del fröer från en UK sida men har gett upp för jag hittade inget smidigt sätt att lösa det på.
 
Jag har börjat smått med kanske 20-30 cm och sen fyllt på efterhand som blasten vuxit.
Så odlar jag potatis @ameo :up: Fyller även på med gräsklipp så att det blir lite gödning också, det fungerar toppen. Jordärtskockorna som jag har på friland brukar jag också fylla på runt plantorna med halm/gräsklipp bara för att slippa ogräs. I år ska jag testa att odla lök på samma sätt.
 
När man sår solroser fröer hur kallt klarar de på natten? Det är fortfarande inte jättevarmt under nätterna här, men tror de legat på plus sidan åtminstone.
Lite sugen på att komma igång, är nog otålig. :p
 
När man sår solroser fröer hur kallt klarar de på natten? Det är fortfarande inte jättevarmt under nätterna här, men tror de legat på plus sidan åtminstone.
Lite sugen på att komma igång, är nog otålig. :p
Ibland strör fåglarna ut solrosfrön i trädgården under vintern som sedan gror och blir plantor. Så med det som utgångspunkt ska det inte vara några problem alls att så nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
699
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp