Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt trädgårds tema för i år verkar vara kaos 😅 massa små projekt på gång, idéer över hela kartan och pinade dahlia knölar är vad som sammanfattar dom två senaste veckorna 🙈🌱🌸☀️ hoppas på att få igång lite sommarblommor och annat kul imorgon, jag har iaf väldigt roligt 🥳
 
Det var via Klostra som säljer en del av deras sortiment. :)

Aha typiskt - tänkte att du hade något knep för att komma runt problemet 😁. Jag har hittat en holländsk återförsäljare av de frön jag vill ha men frakten var orimligt dyr så jag fick ge upp för i år.
 
Hur skulle ni plantera solroser om den ena sorten bli högre än den andra?

Jag velar mellan att sätta i en ring och ha de höga i mitten och de längre som en ring utanför, eller sätta i rader där de högre är bakom.
De långa kommer bli gula och de lägre någon rödaktig färg.
 
Hur skulle ni plantera solroser om den ena sorten bli högre än den andra?

Jag velar mellan att sätta i en ring och ha de höga i mitten och de längre som en ring utanför, eller sätta i rader där de högre är bakom.
De långa kommer bli gula och de lägre någon rödaktig färg.
Osäker men kanske dom låga i en ring och dom höga i en halvcirkel runt om. Beror lite på platsen dom ska vara med 🌻😍
 
Kanske så som du skrev först i den öppna rabatten och så som jag skrev i den andra ☺️ lr nått annat ^^ kanske varannan om man orkar det vill se kul ut med.
Ja, det kan vara något. Får börja med att öppna påsarna och sortera ut fröerna. Tror inte alla fröer går att så på samma ställe ändå, så tanken är att ha på båda ställena.
 
Jag har kul med någon sorts tetris-odling på balkongen, sätter blomlådorna på olika höjder för att maxa, fick hit en blomsterstege idag som poff, bara fylldes upp av plantor som väntade på. Fick frö på posten till perenn ruccola, sköldsyra och bronsfänkål som jag sådde inne i pluggbrätte liksom tagetes, sommarrudbeckia, kinesisk vitlök och dill. Det blir mest bladgrönt, sommarblommor och kryddörter i år. Min mattram hade kommit upp vid huset, så den fick följa med till balkongen i en liten hink, men sedan är det nog tusan stopp. :angel:
 
Jag har kul med någon sorts tetris-odling på balkongen, sätter blomlådorna på olika höjder för att maxa, fick hit en blomsterstege idag som poff, bara fylldes upp av plantor som väntade på. Fick frö på posten till perenn ruccola, sköldsyra och bronsfänkål som jag sådde inne i pluggbrätte liksom tagetes, sommarrudbeckia, kinesisk vitlök och dill. Det blir mest bladgrönt, sommarblommor och kryddörter i år. Min mattram hade kommit upp vid huset, så den fick följa med till balkongen i en liten hink, men sedan är det nog tusan stopp. :angel:

Jag känner att en bild på din balkong om någon månad vore väldigt intressant! :D
 
Jag har kul med någon sorts tetris-odling på balkongen, sätter blomlådorna på olika höjder för att maxa, fick hit en blomsterstege idag som poff, bara fylldes upp av plantor som väntade på. Fick frö på posten till perenn ruccola, sköldsyra och bronsfänkål som jag sådde inne i pluggbrätte liksom tagetes, sommarrudbeckia, kinesisk vitlök och dill. Det blir mest bladgrönt, sommarblommor och kryddörter i år. Min mattram hade kommit upp vid huset, så den fick följa med till balkongen i en liten hink, men sedan är det nog tusan stopp. :angel:

Jag känner att en bild på din balkong om någon månad vore väldigt intressant! :D

Förra året kunde jag inte ha matgäster på hela sommaren, för det var över hundra plantor på 4,5 kvm balkong. 🤣
 
Jag har kul med någon sorts tetris-odling på balkongen, sätter blomlådorna på olika höjder för att maxa, fick hit en blomsterstege idag som poff, bara fylldes upp av plantor som väntade på. Fick frö på posten till perenn ruccola, sköldsyra och bronsfänkål som jag sådde inne i pluggbrätte liksom tagetes, sommarrudbeckia, kinesisk vitlök och dill. Det blir mest bladgrönt, sommarblommor och kryddörter i år. Min mattram hade kommit upp vid huset, så den fick följa med till balkongen i en liten hink, men sedan är det nog tusan stopp. :angel:
Vad roligt med perenn ruccola, var det svårt att få tag i? Din balkong låter fantastisk. ☺️🌱
 
Förra året kunde jag inte ha matgäster på hela sommaren, för det var över hundra plantor på 4,5 kvm balkong. 🤣
Ändå klok prioritering.
Jag har en hopfällbar brassestol och två hopfällbara caféstolar. Hoppas ändå kunna hänga där själv och sitta lite mer uppstyrt med en till, men vi får se. Jag kan ju låtsas att jag dragit upp plantor ”till vänner” om det börjar bli kris med utrymmet.

Såg precis en post på fb om vertical gardening och kände mig genast rätt blygsam.
 
Mina 72 sommarblommor anlände tydligen igår, men bevrbäraren hade gömt dem så väl att jag inte såg dem förrän idag. :o Nåja, de skulle ha kommit i slutet på Mars och det är egentligen för sent för att börja med pluggplantor nu, så jag sörjer inte att alla petuniorna dött redan. Resten har jag helt enkelt slängt ned så får vi se vad som händer. Med lite tur växer några stycken i alla fall! :) Det var en hundralapp för allihopa, så ingen större skada skedd, men lite trist med så sen leverans.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
699
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp