Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått med mig i stort sett de plantor jag ville få med mig från huset. Igår åkte jag dit en extra vända för jag glömt lägga nyckeln så flyttstäd kunde komma in. Till min lycka hade både gode henriks målla, mynta och sköldsyra tittat upp så att jag fick med lite av dem. Två dagar tidigare hittade jag dem överhuvudtaget inte alls, så det var en mycket bra bonus med extraturen. Jag tog också med mig en liten planta nässla och tänker mig att jag eventuellt blir en av de första att odla nässla på balkong, men jag är så osugen på hundkisskryddad nässla från byn och det är en så bra bladgrönsak. :angel:

Ikväll fick jag ned höstens kaprifolsticklingar i sin nya kruka. De ska få bilda insynsskydd på ena kortsidan av balkongen vad det lider har jag tänkt. Just nu samsas de med en läkemalva jag tog med och det ska ner någon enstaka sommarblomma också i väntan på att kaprifolen växer till sig.

Senare i veckan ska jag fixa blomlådor för bladgrönt, kryddor och jordgubbar. Jag har en stor kruka där jostabäret ska få bo, men funderar lite till på sällskap till den, då den just nu bara är en 15 cm hög (sticklingar från i höstas). De växer som ogräs är min erfarenhet, så kanske gör jag bättre i att skippa kamrater? När jag tittar på en 50 liters jordsäck, så skulle jag tippa att krukan är 40 liter. Hur skulle ni göra? Sällskap eller inte? Jag är så orutinerad på balkongodling!
 
Vi ska beställa en 1000L-säck med trädgårdsflis till gångarna i växthuset och mellan odlingarna, är det något särskilt man ska tänka på när man väljer flis?
 
Suck, några av mina fina zinnior dog i natt i kylan! Som tur var inte alla. :) Och vilken tur att det kom nya fröer på posten idag. 🥳 Ser fram emot att så dem. Vi fick äntligen även våra solrosfrön man kunde beställa gratis via baksidan på Cheeriospaketen. :D
Nu är allting i tunneln inpackat i fiberduk och så får det vara tills nätterna ser varmare ut. Börjar kännas som extremväder?

Mitt trädgårdsjobb idag blev beskärning av White new dawn och en gren från kornellen som hänger in över rabatten, samt mulcha rosorna med hästgödsel. Äntligen kan man greja i rabatten utan att fastna i rosen eller behöva huka sig under grenen. :) Grenen är kvar och bildar ett snyggt övre lager men alla grenar som växte nedåt eller var iväg en är borta. Något jag borde ha gjort för flera år sedan. ✌️
 
Suck, några av mina fina zinnior dog i natt i kylan! Som tur var inte alla. :) Och vilken tur att det kom nya fröer på posten idag. 🥳 Ser fram emot att så dem. Vi fick äntligen även våra solrosfrön man kunde beställa gratis via baksidan på Cheeriospaketen. :D
Nu är allting i tunneln inpackat i fiberduk och så får det vara tills nätterna ser varmare ut. Börjar kännas som extremväder?

Mitt trädgårdsjobb idag blev beskärning av White new dawn och en gren från kornellen som hänger in över rabatten, samt mulcha rosorna med hästgödsel. Äntligen kan man greja i rabatten utan att fastna i rosen eller behöva huka sig under grenen. :) Grenen är kvar och bildar ett snyggt övre lager men alla grenar som växte nedåt eller var iväg en är borta. Något jag borde ha gjort för flera år sedan. ✌️
Jäklar! Nu när du säger det lämnade jag allt som jag övervintrat och helt inte vill vara ute i minusgrader ute inatt 😱
 
Jäklar! Nu när du säger det lämnade jag allt som jag övervintrat och helt inte vill vara ute i minusgrader ute inatt 😱
Är ju så lätt hänt! :nailbiting: Hoppas de klarade sig!
Idag ska jag så lövkoja, sömntuta, solros, eterneller och lejongap. Samt dela upp den inköpta axveronikan i flera krukor. De andra perennerna lämpade sig inte för uppdelning riktigt än.

Jag har för övrigt börjat skriva upp på en lista var det växer växter jag vill samla frö från. Längtar verkligen efter det och snart kan man börja samla de första. :) Vill man ha inspiration till att odla vilda växter, eller allmänt om trädgård som gynnar biologisk mångfald och ekosystemtjänster kan man kolla här: https://rikaretradgard.se/odla-vilda-vaxter-i-tradgarden/
 
Jag har en konvaljbuske som jag fick förra året. Pga olika anledningar planterades den inte utan har stått i sin kruka hela vintern. Har nu beskurit den ner till färsk ved, det är endast 1-2 cm längst ut i topparna som dött. Om veden är grön och frisk borde den väl komma igen? Än så länge ingen tillstymmelse till grönt.
 
Har varit ute och röjt idag och hittade en buske jag inte vet vad det är, samt en grön växt av något slag i busken. Är det någon som vet vad det här är? Det är i en villaträdgård i södra Dalarna.
 

Bifogade filer

  • 20220426_155149.webp
    20220426_155149.webp
    424,9 KB · Visningar: 38
Jag tänkte sätta ned min nya rhododendron i en större kruka idag - visst borde det gå bra trots att den börjat blomma? Jag tänker inte uppröra rötterna eller något utan bara ge den lite större sko. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
699
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp