Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får prova å vattna den. Killen är lite orolig då det är kallt på nätterna fortfarande.
Tror inte den fått någon omvårdnad alls den verkar inte riktigt trivas där den är nu. Pratade lite löst om att flytta den. Inget bestämt än. Ska ge den en kanna vatten, då jag inte får djupvattna den än för killen pga kalla nätter. Han är nog lite orolig att sen ska frysa sönder.
Om ni flyttar den så vill den stå skyddat, inte i blåst och som sagt blanda i rejält med torv/barkmull i jorden så blir den glad. :)
 
Nöjd med dagens jobb! Har rensat vidare i min enda riktiga rabatt och där var bra mycket mer ogräs än jag trodde. Slutade med att jag rev bort all ulleternell som det även växte kvickrot i. Var trött på eternellen för den sprider sig massor och det är omöjligt att rensa ogräs mellan skotten. Men insekterna fullkomligt älskar den. Ska nog gräva ner alltihopa i kanten mot skogen där den kan få frodas och solen lyser hela dagen. Perfekt för insekterna. :up:
Jag ska nog även gräva bort all bergklint. Den sprider sig mycket och viker sig utåt när den vissnar, väldigt fult. Grävde bort en del förra året och bara la på gräset bredvid. Där är den kvar och japp, plantan frodas.

Man kan lätt säga nu att det definitivt mer är tomt än fyllt med växter i rabatten. Så bra, då får mina mängder med sommarblommor plats. ;)
 
Vi håller på att gräva ut för soptunnorna. Är typ klart. Jag kollar vilka krav sophämtningen har och ser på deras hemsida att det krävs bygglov för att sätta upp skydd/fålla. Kollar taxan hos kommunen (antar att det går som plank?), 4900 kr.

Eeeh nej tack.
 
Vi håller på att gräva ut för soptunnorna. Är typ klart. Jag kollar vilka krav sophämtningen har och ser på deras hemsida att det krävs bygglov för att sätta upp skydd/fålla. Kollar taxan hos kommunen (antar att det går som plank?), 4900 kr.

Eeeh nej tack.
Ring och hör med bygglov om det stämmer, det kan bero på hur skyddet utformas. Tex så krävs alltid bygglov om något har tak på sig, för plank om det inte är genomsiktligt. Men du skulle säkert kunna bygga tex en spaljefålla utan tak utan bygglov. Men bäst att höra sig för först.
 
Ring och hör med bygglov om det stämmer, det kan bero på hur skyddet utformas. Tex så krävs alltid bygglov om något har tak på sig, för plank om det inte är genomsiktligt. Men du skulle säkert kunna bygga tex en spaljefålla utan tak utan bygglov. Men bäst att höra sig för först.
Inte bygglov, men anmälan.

Jag jobbar ju på bygg och miljö, så jag tänkte knalla över till bygg och fråga imorgon.
 
Det blev en tur till Blomsterlandet. :) Ville passa på att köpa perenner för framtiden och tanken är att dela dem och odla upp dem över sommaren. Någon kanske jag bara krukar om.
Det blev stäppsalvia, jättevallmo Queen Alexandra, solbrud, låg axveronika, rosenkrage, anisisop Black adder samt ett bättre med söta penséer. :) Alla utom vallmon är sådana jag vill ha riktigt stora grupper av så därav lite försök att ordna det på så få inköp som möjligt.
IMG_20220424_113032038_HDR.webp
 
Vi var också på blomsterlandet idag. Det blev 4 st 40L planteringjord och 2 st 40L yrkesodlarjord. Mest troligt kommer vi få köpa lika mycket till.
Tanken är att det ska va till topplagret av odlingslådorna.
Blir även till att hämta mer jord med kärran för att fylla upp och jämna till håligheter i gräsmattan och efter buskarna m.m.

Sen blev det även en liten blomma till kuvösen. Luktar väldigt gott.
Kommer ihåg att vi hade likadana blommor i sommarkrukorna förra året.

2BE306BC-452D-4E0C-A78E-A588E973FD06.webp
 
Bjuder också på ett kollage av saker som är skoj att de gror. :) Scharlakanssalvia sådde jag förra året men det blev ingenting. Hoppas på revansch och det ser lovande ut! Har många fina zinnior på g, även där hoppas jag på bättre framgång än de ynkliga enstaka senast. Färgsporre är en ny bekantskap som jag ser fram emot. Och slutligen gror både lövkoja och trädgårdsnattviol i sina brätten. Även dem nya för mig. Plantorna är nattade i tunneln och idag fick de sällskap av fyra krukor fullproppade med lavendelfrön.
Mitt mål i år är att omplantera tidigare och vattna bättre! Jag omplanterar sen i grupper, dvs bryter isär klumparna och sätter mindre grupper ihop. Av alla blommor är det nog bara solros jag hanterar som solitärer.
IMG_20220424_221141.jpg
 
Jag var förbi stugan i helgen och så att det börjat komma upp lite saker i jorden - tulpaner, scillor och krokus tror jag. Nu är det en spänd väntan på att se om det finns rådjur här som kommer äta dem, jag hoppas på inte 😁

Sen hade det här börjar titta fram i två olika perennrabatter. Någon som kan säga vad det är för växter?


F53625A9-62A9-4E19-A8E4-BB0A006C9792.jpeg


Bilden togs för ett par veckor sedan.
 
Smart du är! Jag kommer att kopiera dig :o :D
Jag höll på att bryta ihop idag när jag omplanterande yttepytte-plantor :bag:
Ja usch, både pilligt och platskrävande! Sommarblommor vill man ju oftast ha i mängder tillsammans också. Även många perenner!
Jag sår gärna i pluggar/brätten av olika storlek. Det blir lätthanterligt. Storleken på pluggen avgör om den bryts i två eller flera delar. :) Samt hur många frön det är i pluggen! Spg nu att t.ex. tre zinnior hade grott i en plugg. Dem omplanterar jag tillsammans, onödigt att dela på. Medan lejongap kanske 100 har grott i en plugg. :D Kanske blir 4 delar av en sådan.
Ibland sår jag även i vanliga krukor. En fördel är att de kan stå lite längre innan omplantering eftersom det finns mer jord och näring men det är också bra att de står lite trångt, så tvingas rotsystemet att utvecklas lite mer.
 
Jag var förbi stugan i helgen och så att det börjat komma upp lite saker i jorden - tulpaner, scillor och krokus tror jag. Nu är det en spänd väntan på att se om det finns rådjur här som kommer äta dem, jag hoppas på inte 😁

Sen hade det här börjar titta fram i två olika perennrabatter. Någon som kan säga vad det är för växter?


Visa bifogad fil 89738

Bilden togs för ett par veckor sedan.
Jag är inget proffs, men gissar på lammöra.
 
I helgen ska en kompis hjälpa mig att köra massa grejer till lotten så blir shopping då :D Främst Byggmax och Jula men blir nog en sväng in på Blomsterlandet också... men visst är det lag på att man måste in på Blomsterlandet när man har en bil att fylla upp och en välvillig kompis? Fast det brukar kunna bli dyrare än tänkt :angel: Ska ha några blommor också, till balkongen och några till uteplatsen på lotten, dock ska blommorna få mellanlanda på min balkong tills det är lite bättre väder 🙂
Så glad jag har världens bästa kompis som glatt ställer upp så fort det är nåt, så mkt värt få hjälp skjutsa allt tungt! Ska bjuda henne på valfri restaurang som tack ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
699
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp