Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag kommer behöva jordförbättra och gödsla i mina murarbaljor där jag odlar dahlior. Men, vad sjutton kan jag använda som inte tillför pyralider? Finns det nån kogödsel eller hönsgödsel som är pyralidfri?

Jag kommer behöva jordförbättra och gödsla i mina murarbaljor där jag odlar dahlior. Men, vad sjutton kan jag använda som inte tillför pyralider? Finns det nån kogödsel eller hönsgödsel som är pyralidfri?
Det är ju svårt att veta om gödseln är pyralidfri, men jag använder den lokala gödseln och har inte haft problem ännu. Du kan ju alltid fråga den du hämtar gödseln hos om den vet om något om djurfodret och hur det behandlats under odlingen. Det finns alltså massor av pyralidfri gödsel, problemet är väll mest att man inte riktigt vet vilka som innehåller. Jag odlar på, det är jag är lite noga med är väll att hålla koll på köpeprodukterna, men inte heller där har jag haft problem ännu.

Det är ju svårt att veta om gödseln är pyralidfri, men jag använder den lokala gödseln och har inte haft problem ännu. Du kan ju alltid fråga den du hämtar gödseln hos om den vet om något om djurfodret och hur det behandlats under odlingen. Det finns alltså massor av pyralidfri gödsel, problemet är väll mest att man inte riktigt vet vilka som innehåller. Jag odlar på, det är jag är lite noga med är väll att hålla koll på köpeprodukterna, men inte heller där har jag haft problem ännu.
Jag tänkte köpa ett par säckar i butik bara, om det finns. Rölunda verkar rätt säkert vid lite djupare googling dock så det blir nog så. Kanske provodlar några ärtor först bara :)

Jag har för mig att Lena Israelsson har sammanställt någon lista på tidigare pyralidfria jordar/gödsling. Det är ju dock ingen garanti för att de är pyralidfria även i år tänker jag...
Hittade även denna sida hos henne: https://www.odlamat.com/blog/var-hittar-jag-pyralidfri-jord-och-nring

Idag var jag ut till växthuset och kollade på mina kallsådder. All kål behövde vatten, men döm om min förvåning så har sommarnejlikorna redan kommit upp :eek:
Så nu fick jag lite blodad tand och tänker sätta ut lite fler av sommarblomfröna :up:
Sen fick tomatplantorna inne lite påfyllning av jord.

Vi har i princip preppat klart kolonilotten för sådd och beställt ett skjul så att vi kan förvara saker där och slippa släpa allt fram och tillbaka. Skjulet ska komma I nästa vecka någon gång och nu i helgen tänkte vi åka och köpa fröer/plantor och lite möbler så det blir roligare att hänga där. Kört med grästrimmer där vi tänkte ha möblerna och planterat en fröblandning med blommor som bin gillar på resten av ytan som vi inte tänkte odla på just nu. Så kul att komma igång ordentligt!

Krokusarna jag satte i höstas är på väg upp! :love: Har planterat i formation, blir intressant att se hur resultatet blir i slutändan nu :laugh:

Screenshot_20250306_173540_Instagram.webp

Behöver inspiration.
Kommer odla mycket gurka och melon i växthuset i år. Hur kan man på ett snyggt sätt binda upp dem?

Nätet går att böja med handkraft eftersom de är smala.
Återkommer om jag hittar bild :)
Jag tänkte nog på en annan sort, med tjocka hårda stänger. Såg att det fanns andra modeller också :)
Ska klämma på några olika sorter och se om jag får till det!

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka