Trädgårds- och odlingstråden 2025

EM-aktiv har jag vattnat krukväxter med. Eller nån liknande produkt kanske det var. Märkte ingen större skillnad mot vanlig näring på flaska.

Hur det funkar på träd låter jag vara osagt.
Verkade som att man skulle spreja det ena eller det andra över blomknopparna, lät lite väl entusiastiskt (men har ganska unga träd och tendens till rost på päronet och tendens till kräfta på äppelträdet så blev lite sugen trots att jag misstänker att det är typ influencerbaciller för trädgård)

Mina chili är ynkepynke små, bara hjärtblad, knappt. Jag var så nöjd i slutet av januari att jag skulle så direkt i februari, sedan bara drösade veckor iväg helt chockartat och det blev sått i v 7 :(. Så reste jag bort och lämnade ingen luftspalt i pluggbrättet och några såg nära ludna ut när jag kom tillbaka, hoppas jag tog knäcken på möglet med att lufta dem.

Mina chili är ynkepynke små, bara hjärtblad, knappt. Jag var så nöjd i slutet av januari att jag skulle så direkt i februari, sedan bara drösade veckor iväg helt chockartat och det blev sått i v 7 :(. Så reste jag bort och lämnade ingen luftspalt i pluggbrättet och några såg nära ludna ut när jag kom tillbaka, hoppas jag tog knäcken på möglet med att lufta dem.
Mina växer också suuuuuperlångsamt :/

Det börjar vankas dahliasäsong! :banana:
Har beställningar från tre ställen gjorda och lägger en beställning från magnolia när de öppnar för det, men det hindrar ju inte från några impulsköp på ÖoB... :D

20250227_193511.webp

Efter att ha läst senaste Land blev jag sugen på att så fler petunior. Men hejdade mig när jag var inne på impecta och inte kunde välja. Ganska dyra frön och av min påse rondellpetunia grodde bara 4 av 8 frön. Får se hur det går med de i år innan jag köper på mig en massa. Får bli ett testår i stället. Älskar petunior, men det är ett litet lotteri. Ibland blir de jättefina och ibland bara risiga.

Efter att ha läst senaste Land blev jag sugen på att så fler petunior. Men hejdade mig när jag var inne på impecta och inte kunde välja. Ganska dyra frön och av min påse rondellpetunia grodde bara 4 av 8 frön. Får se hur det går med de i år innan jag köper på mig en massa. Får bli ett testår i stället. Älskar petunior, men det är ett litet lotteri. Ibland blir de jättefina och ibland bara risiga.

Petunior är ju superenkla att ta sticklingar på så du kan ju göra det istället om du hittar nån du gillar :)

Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Man tjänar inte på det om man inte har väldigt bra belysning och gott om plats. Snarare är risken att plantorna blir lankiga och drabbas av ohyra för att inomhusklimatet är för torrt och de får för lite ljus. Jag sår alltid mina i Mars annars blir det för trångt inne i maj.

Jag sådde chilin nån gång runt den 1 feb. Först nu har de fått blad och går att plantea om. En hel månad för typ 4-5 cm.

Inte är de som pumpa eller squash :D
Då är mina ännu lite långsammare 😅 sådde runt 20 januari och de har precis fått karaktärsblad så jag ska försöka plantera om dem i veckan tänkte jag.

Då är mina ännu lite långsammare 😅 sådde runt 20 januari och de har precis fått karaktärsblad så jag ska försöka plantera om dem i veckan tänkte jag.
Jag fick ett miniväxthus från BILTEMA och ett litet värmeelement. Belysning har jag sen tidigare. Så chilibrättet har stått i närmare 30 grader med belysning, i plasthuset.
Rekommeneras. Det ska snart härbärgera tomaterna :)

Billigare än att värma ett helt rum till över 25 grader.
1740906736336.webp

Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Jag brukar alltid vara för sen med förodlingen så tänkte att i år vill jag göra utefter vad som står på fröpåsarna. Men det har ju blivit skörd oavsett men lite senare :)

Någon som hört talas om det här?

EM-Aktiv och Terrafert Blad.

Någon säger att det är jättebra mikroorganismer för träd. Men om man ser efter är det typ bara bokashiföreningen -som säljer dem, som säger att det är bra. Dvs är detta wowo för träden?
Jag är skeptisk, av den anledning du nämner. MEN om man har sån där em-aktiv när man gör nässelvatten så luktar det inte apa utan ganska gott, lite svartvinbär. Så det är det bra till.

Gjorde ett rek-varv i trädgården ikväll och insåg att jag inte har en jäkla aning var alla sommarblommor ska bo (dahliorna verkar också bli hemlösa i år)... Tanken var ju INTE att det skulle grävas eller utökas på rabattfronten men vad ska jag göra 🤷‍♀️

Jag har påsat mina dahlior! :banana: Blev 41 st efter delning av knölarna. Nu inväntas mina beställningar också, som efter att jag drog iväg min beställning från magnolia idag landar på totalt 32 dahlior till. Har utöver det även sått 4 frön från förra årets Danique. Det råder ingen brist på dahlior alltså och fler lär det nog bli på årets trädgårdsmässa... :angel: Turligt nog ska många av de jag påsat säljas på loppis i vår, annars hade jag haft problem på riktigt!

Screenshot_20250302_193859_Instagram.webp

Måste skaffa fler backar bara! :laugh:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 621
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka