Trädgårds- och odlingstråden 2025

Men så fint!! Inser att man inte behöver riva upp allt utan kan smyga in små vårtecken här och där istället :love:

Penséer och narcisser är väldigt tacksamma för de tål lite kyla (penséer ner till -5 och narcisser någon minus), dvs om en har dem i kruka kan det räcka att täcka över den på natten om det ska bli för kallt (eller ta in krukan om det blir rejäla minusgrader).

Nej men Ikea har börjat sälja ett sånt där växthus i plast som finns hos typ Jula och Rusta, men Ikeas väger mer. Och har dessutom fickor man ska fylla med sand - vilket borde betyda att det kanske står lite stadigare?! Ett sånt tror jag det får bli!

Jag har äntligen lyckats beställa denna omtalade Lokförare Bergfält. Jättespännande med jätteärt!

I övrigt har jag hittills denna säsong inte beställt ett enda tomatfrö. Mycket nöjd med detta (jag har en tendens att bli fantatisk). Tog egna frön från förra årets favoriter och har sått två busksorter, Taxi och Subarctic plenty. Nu i månadsskiftet ska jag sätta det jag är mest peppad på, höga biffsorter (och en körsbärssort).

Annars är mina planer utökat potatisland, massor av persilja och försöka att inte börja med dahlior i år heller. Wish me luck.

Jag och maken skaffade kolonilott i slutet av förra året och har varit väldigt taggade på att börja odla. Lade ner rätt mycket tid där förra året på att beskära plommon- och körsbärsträd och rensa bort gräs och mängder av bindweed (vet inte vad det heter på svenska, men det är ett snabbväxande ogräs som klättrar och täcker allt inklusive plan mark och träd).

I år har vi varit sjuka i princip hela februari och nu känns det som att vi helt plötsligt ligger väldigt efter. Planen är att förbereda lotten och beställa virke för att bygga bäddar nästa vecka och komma på vad vi faktiskt vill börja med att odla. Allt på en gång är antagligen inte så smart, även om det låter kul :angel:

Jag och maken skaffade kolonilott i slutet av förra året och har varit väldigt taggade på att börja odla. Lade ner rätt mycket tid där förra året på att beskära plommon- och körsbärsträd och rensa bort gräs och mängder av bindweed (vet inte vad det heter på svenska, men det är ett snabbväxande ogräs som klättrar och täcker allt inklusive plan mark och träd).

I år har vi varit sjuka i princip hela februari och nu känns det som att vi helt plötsligt ligger väldigt efter. Planen är att förbereda lotten och beställa virke för att bygga bäddar nästa vecka och komma på vad vi faktiskt vill börja med att odla. Allt på en gång är antagligen inte så smart, även om det låter kul :angel:
Snårvinda heter det på svenska :), vacker men täcker snabbt över det mesta i sin väg och ganska knepig att bli av med när den väl fått fäste.

Snårvinda heter det på svenska :), vacker men täcker snabbt över det mesta i sin väg och ganska knepig att bli av med när den väl fått fäste.

Mina kolonilottsgrannar tyckte att det bästa vore att bara täcka all mark tills den dött, men vill gärna göra något med lotten i år, så hoppas på att det kommer att räcka att först rensa noga, täcka botten av bäddarna med kartong och ta bort alla små skott med rötter så snabbt som möjligt..

Godislådan jag sådde lejongap i hade den lilla kattungen vält ut på golvet. :rage:
Jag är nervös för den oundvikliga tidpunkten då jag måste ta ut mina tomatplantor ur växtbelysnings-skrubben och ställa dem i ett fönster. I år har jag två plantmördare, ungkatt och hundvalp (som dessutom ofta jobbar i tandem) 😰 Vi får väl se om det blir några tomater alls här i år.

Årets gäng har anlänt. Hoppas på att det blir precis så lättskött och insatsfritt som jag tänkt mig :angel:
20250223_125517.webp

Japp och jag vet ju hur det brukar vara, dvs. inte riktigt rimligt. Men med de här två marodörerna är det inte säkert att jag nånsin når det där stadiet av nästan-djungel i samtliga söderfönster.
Det jag menade var sedan våra marodörer flyttade in har jag skaffat billiga tomater mm på växtloppis marknader via ansiktsboken mm.

Det jag menade var sedan våra marodörer flyttade in har jag skaffat billiga tomater mm på växtloppis marknader via ansiktsboken mm.
Bra tips! Jag är tyvärr lite för tomatnördig för det - känns det som just nu, åtminstone. Men fråga mig igen när valp och kattunge springer runt och leker med resterna av mina tjusiga fröodlade Karen Olivier-plantor.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 621
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka