Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?

Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Jag bor på gränsen mellan zon 5 och 6, ett Norrlandslän. De frön jag sätter i mitten av februari är härdiga busksorter och de senaste två åren har jag kunnat ha dem i växthus på dagtid och i garaget på natten från början av maj.

Japp, det blir en djungel i sovrummet under några veckor, men då har jag kunnat skörda tomater före midsommar så för mig är det värt det.

Nej det är ingen idé att så i februari egentligen
Om det nu inte är sex stycken små busktomater som bor i krukor i köket :)
Då kan man så i november ;)

Förra året sådde jag tomater 6 april och det gick alldeles utmärkt. Fick hur mycket skörd som helst på friland och i krukor. Zon 3 här också tror jag.

Blev en vända in på Impecta igen bara för att beställa tomat, solros och slingerkrasse (för att det kommit på tal i olika sammanhang). Nu är det bara våren som fattas då.

Små kruktomater tycker jag blir rätt bra om man sår tidigt tex Vilma. De har jag sått i februari ett par år och ännu tidigare ibland och de brukar kunna få ett par tomater redan innan de blivit utplanterade. Mer storväxande sorter tycker jag mest blir rangliga om de är inne för länge. Går säkert om man har det lite svalare någonstans så de inte växer så fort men jag har inte det någonstans inne.

I den där så-tomater-tidigt-frågan är det så många aspekter, tycker jag. Hur mycket orkar/vill man hålla på med omplantering/plantor inne som kan bli skrymmande eller rangliga, har man växthus, vilken del av landet bor man i och sånt.

Jag ska villigt erkänna att jag lite sår i februari för att det är kul. Jag vill känna att våren är på gång, åtminstone nånstans precis bortom horisonten. Men sen är jag också lite stressad åt "andra hållet": säsongen är kort här och det är så otroligt trist att stå med massa fina men omogna tomater (jag tycker det är jobbigare att eftermogna inne än att ha plantor inne på våren).

Men alla poddar och experter säger ju att man helst/egentligen ska vänta. Jag lyder bara inte.

Jag sår några tomater tidigt för att hinna klippa dom några gånger och då få fler plantor att ge bort samtidigt som min grundplanta har rejäla rötter inför att den flyttas ut. Några mikrodvärgsorter sår jag tidigt och ställer i köksfönstret för att få skörd innan de andra ens hunnit komma ut. Skulle jag så alla tomater tidigt så skulle jag inte få plats inne själv till slut 😅 .
Men i första hand är det chili och paprika som sås tidigt här :up:

Jag ska villigt erkänna att jag lite sår i februari för att det är kul. Jag vill känna att våren är på gång, åtminstone nånstans precis bortom horisonten. Men sen är jag också lite stressad åt "andra hållet": säsongen är kort här och det är så otroligt trist att stå med massa fina men omogna tomater (jag tycker det är jobbigare att eftermogna inne än att ha plantor inne på våren).
För en som har ungefär lika lång/kort säsong har upptäckten av grön tomatmarmelad med lime blivit en riktigt god räddare i tomatnöden :love:

Man måste ju alltid ha minst ett experiment om året, eller hur?! :D Här är en övervintrad paprika (tror jag). I fjol tog vi in några chili- och paprikaplantor som övervintrade på olika sätt. Faller det väl ut kommer vi få både mindre frösådd och större skörd :up: Kommer dock behöva märka upp dem tydligare i slutet av den här säsongen och kanske till och med skriva "födelseår" för att se hur långt man kan dra det här med övervintring

1000025423.webp

Den här klipptes ner, fick ny jord och vila svalt och mörkt utan vatten fram till för ett par veckor sedan (hittills den enda av fyra som visar livstecken). En habaneroplanta fick bara en större kruka, stå med extra belysning och enbart sparsam vattning över vintern. Den är vid det här laget ett helt litet chiliträd som känns piggare än någonsin

Har för första gången i livet ett chili-BB, åt svärsonen.

De jag sått i miniväxthus, med ljus och värme är nu på väg att skapa sina första riktiga blad.
Men! - de är rangliga och har några cm bräcklig "stam".
Det är snart dags att plantera om och jag undrar oroligt om jag kan sätta dem djupt med jord upp på den där tunna stammen?

Tomater, squash och gurka kan jag sätta så, men chili??

Hade det varit till mg själv hade jag inte ängslats så men u odlar jag inte åt mig själv.
HJÄLP

Har för första gången i livet ett chili-BB, åt svärsonen.

De jag sått i miniväxthus, med ljus och värme är nu på väg att skapa sina första riktiga blad.
Men! - de är rangliga och har några cm bräcklig "stam".
Det är snart dags att plantera om och jag undrar oroligt om jag kan sätta dem djupt med jord upp på den där tunna stammen?

Tomater, squash och gurka kan jag sätta så, men chili??

Hade det varit till mg själv hade jag inte ängslats så men u odlar jag inte åt mig själv.
HJÄLP

Japp, chili mår bra att att planteras ner, precis som tomat. Men har de tillräckligt med ljus? Chili är ännu mer ljusgalna än tomater.

Japp, chili mår bra att att planteras ner, precis som tomat. Men har de tillräckligt med ljus? Chili är ännu mer ljusgalna än tomater.
Jag har en rejäl växtramp över men misstänker att det är för lite, med tanke på bladens färg.
De ska flytta ut i gästhuset i nya krukor och då brassar jag på mer.
Inga plantor kan få för mycket ljus, det vet jag ju :)

Någon som hört talas om det här?

EM-Aktiv och Terrafert Blad.

Någon säger att det är jättebra mikroorganismer för träd. Men om man ser efter är det typ bara bokashiföreningen -som säljer dem, som säger att det är bra. Dvs är detta wowo för träden?

Jag verkar ha sått gurka, blomma för dagen och solros alldeles för tidigt!:o

De har sprintat iväg på längden, hur stoppar jag höjden så de lägger mer kraft på rötterna?O_o

#nybörjarevarjeår

Någon som hört talas om det här?

EM-Aktiv och Terrafert Blad.

Någon säger att det är jättebra mikroorganismer för träd. Men om man ser efter är det typ bara bokashiföreningen -som säljer dem, som säger att det är bra. Dvs är detta wowo för träden?
EM-aktiv har jag vattnat krukväxter med. Eller nån liknande produkt kanske det var. Märkte ingen större skillnad mot vanlig näring på flaska.

Hur det funkar på träd låter jag vara osagt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 621
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka