Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor på gränsen mellan zon 5 och 6, ett Norrlandslän. De frön jag sätter i mitten av februari är härdiga busksorter och de senaste två åren har jag kunnat ha dem i växthus på dagtid och i garaget på natten från början av maj.Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Nej det är ingen idé att så i februari egentligenJag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Som sagt vad i maj kastar folk plantor efter en.Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Förra året sådde jag tomater 6 april och det gick alldeles utmärkt. Fick hur mycket skörd som helst på friland och i krukor. Zon 3 här också tror jag.Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Små kruktomater tycker jag blir rätt bra om man sår tidigt tex Vilma. De har jag sått i februari ett par år och ännu tidigare ibland och de brukar kunna få ett par tomater redan innan de blivit utplanterade. Mer storväxande sorter tycker jag mest blir rangliga om de är inne för länge. Går säkert om man har det lite svalare någonstans så de inte växer så fort men jag har inte det någonstans inne.Jag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
Jag sår några tomater tidigt för att hinna klippa dom några gånger och då få fler plantor att ge bort samtidigt som min grundplanta har rejäla rötter inför att den flyttas ut. Några mikrodvärgsorter sår jag tidigt och ställer i köksfönstret för att få skörd innan de andra ens hunnit komma ut. Skulle jag så alla tomater tidigt så skulle jag inte få plats inne själv till slutJag blir lite stressad. Vinner en verkligen på att driva fram tomatplantor i februari? I zon 3 går det ju inte att plantera ut på flera månader än?
För en som har ungefär lika lång/kort säsong har upptäckten av grön tomatmarmelad med lime blivit en riktigt god räddare i tomatnödenJag ska villigt erkänna att jag lite sår i februari för att det är kul. Jag vill känna att våren är på gång, åtminstone nånstans precis bortom horisonten. Men sen är jag också lite stressad åt "andra hållet": säsongen är kort här och det är så otroligt trist att stå med massa fina men omogna tomater (jag tycker det är jobbigare att eftermogna inne än att ha plantor inne på våren).
Låter som att det är läge att lägga det på minnet nu när jag tydligen ska börja odla tomater igen...För en som har ungefär lika lång/kort säsong har upptäckten av grön tomatmarmelad med lime blivit en riktigt god räddare i tomatnöden![]()
Det är inte många tomater här som nått full mognad sedan den upptäktenLåter som att det är läge att lägga det på minnet nu när jag tydligen ska börja odla tomater igen...
Har för första gången i livet ett chili-BB, åt svärsonen.
De jag sått i miniväxthus, med ljus och värme är nu på väg att skapa sina första riktiga blad.
Men! - de är rangliga och har några cm bräcklig "stam".
Det är snart dags att plantera om och jag undrar oroligt om jag kan sätta dem djupt med jord upp på den där tunna stammen?
Tomater, squash och gurka kan jag sätta så, men chili??
Hade det varit till mg själv hade jag inte ängslats så men u odlar jag inte åt mig själv.
HJÄLP
Jag har en rejäl växtramp över men misstänker att det är för lite, med tanke på bladens färg.Japp, chili mår bra att att planteras ner, precis som tomat. Men har de tillräckligt med ljus? Chili är ännu mer ljusgalna än tomater.
Ställ dom svalt och ljust så växer de inte lika mycket på längden.Jag verkar ha sått gurka, blomma för dagen och solros alldeles för tidigt!
De har sprintat iväg på längden, hur stoppar jag höjden så de lägger mer kraft på rötterna?
#nybörjarevarjeår
EM-aktiv har jag vattnat krukväxter med. Eller nån liknande produkt kanske det var. Märkte ingen större skillnad mot vanlig näring på flaska.Någon som hört talas om det här?
EM-Aktiv och Terrafert Blad.
Någon säger att det är jättebra mikroorganismer för träd. Men om man ser efter är det typ bara bokashiföreningen -som säljer dem, som säger att det är bra. Dvs är detta wowo för träden?