Trädgårds- och odlingstråden 2025

Shit vad snyggt! Borde gå att göra hos oss med. Har en "toppig" tunnel och odlar i baljor och krukor, men det borde gå lika bra ändå.
Riktigt riktigt snyggt!
Tack! Vi byggde växthuset förra året och jag bestämde mig för att köra på hållbara saker som sten. Har odlat i pallkrage förr, men orkar inte med när de vittrar sönder och ska bytas ut. Har även gjort lite upphöjda odlingsbänkar i sten utanför växthuset.

Borde man skaffa sig ett växthus? Odlar potatis, tomater, gurka, jordgubbar och sockerärtor. Har jordgubbar och potatis i lådor storlek stor sandlåda och resterande i pallkragar men funderar på ett litet växthus för att förlänga säsongen. Är det värt besväret? Vi har soligt läge men det kan blåsa rätt friskt.

Borde man skaffa sig ett växthus? Odlar potatis, tomater, gurka, jordgubbar och sockerärtor. Har jordgubbar och potatis i lådor storlek stor sandlåda och resterande i pallkragar men funderar på ett litet växthus för att förlänga säsongen. Är det värt besväret? Vi har soligt läge men det kan blåsa rätt friskt.
Jag älskar mitt växthus!
Odlar mycket paprika och en del tomat och gurka. I år ska det bli melon också.

Hmm, inser att jag behöver ett större växthus. 24 kvadrat är inte tillräckligt :D

Låter snyggt! Har du nån bild? Och hur böjer man såna nät?
Det går att böja dom grova ganska lätt. Ta en regel, lägg den där du vill börja böja, ställ dig på regeln och böj mot dig. Flytta regeln allteftersom för att få mjuk böj. Går att få till mjuka vinklar eller 90graders.

:nailbiting: Inser redan nu att det här kan barka iväg. Började kolla på mista typ 2,5 kvm men nu är jag uppe på 12 kvm. Och det kanske inte är nog? Jag har gård så utrymmet finns ju. :angel:
12 m2 är minimum skulle jag säga (nu när jag vet bättre :angel:).
Jag har ett "förodlingshus" på ca 5 m2, jag trodde i min enfald att det skulle kunna kallas växthus :cautious:
Det enda jag får plats med är mina inläggningsgurkor, allt annat bara förodlas där och måste planteras ut sen.

Idag har vi varit och köpt växter och börjat plantera. Allt kanske inte är helt rätt tidpunkt, men tänker att det inte är hela världen om det inte växer perfekt - det är ändå första året :)

Har planterat rabarber, röda vinbär, sparris, vitlök och spenat. Och sått "regnbågsmorötter", palsternacka och polkabetor från frön. Har köpt broccoli, bönor och sockerärtor som vi ska försöka hinna plantera nästa helg.

Ska även förså aubergine, courgette, tomat och paprika, men vi har inget växthus så vi får se hur det går sen när de ska planteras ut 🙈

20250308_151956.webp

Längre fram tänkte vi rensa bort mer gräs så att vi kan få plats med en till rad med bäddar.

Jag har legat lite efter men nu i helgen tänkte jag få ut vintersådden. Tänkte att början av mars inte borde vara allt för sent...
Kändes dock väldigt knasigt att vinterså samtidigt som jag pausade med en glass på uteplatsen... Och hela naturen verkar förvirrad och drar igång alla vårtecken på full fart.
Nog för att det blir varmare i solen men sånahär temperaturer i början av mars??!... 🤔
1000009012.webp

Såg en fantastisk bild på facebook på en stuga med ett hav av blommande botaniska krokusar.
Nu har jag skrivit upp dem på min ”höstlista”.

Annars är det lugnt nu. Verbena, lejongapen, petuniorna, tomaterna och paprikan står ute i stallet med värmebelysning. Växer sakta, kanske är något kallt i vattenrummet.
Försöker hålla nere förodlingen så gott jag kan. Luktärtor, gurka, linnétagetesen, zinniorna får vänta ett tag till tror jag.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 621
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund

Hästrelaterat

Tillbaka