Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag har fått bukt med spinnen på mina odlingar, men nu har jag fått bladlöss :arghh:
Hur kommer jag till rätta med det?
Jag brukarna bada hela krukan i såpvatten om det går
Fick bladlöss på mina små tomater ett år så jag doppade alla i en hink med såpvatten alltså hela plantan ner i vattnet ordentligt och ganska så mycket såpa

Idag gick den större tomatsådden av stapeln här hemma (tjuvstartade med busktomater tidigare i vinter). Egentligen ska vi ha tomater på ett mycket mindre utrymme i växthuset i år för att få till någon slags odlingsrotation, typ max fyra-fem plantor. På något konstigt sätt hamnade ändå elva sorters frön i jorden O_o Hilfe! Hur gick det till? Hur ska jag få ihop den ekvationen? Måste börja bearbeta sambon till att vi måste investera i ett till växthus
Jag är helt fel person på att svara

Dålig jord? Jag hade ett urdåligt odlingsår förra året. Min krasse och andra växter tog sig knappt, bladen blev gulna och vissna och jag börjar undra om det var något fel på själva jorden?
Det är i murarbalja så man ska inte äta växterna men kan baljan förgifta växterna?

Jag överväger att tömma ut all jord och börja om.

Dålig jord? Jag hade ett urdåligt odlingsår förra året. Min krasse och andra växter tog sig knappt, bladen blev gulna och vissna och jag börjar undra om det var något fel på själva jorden?
Det är i murarbalja så man ska inte äta växterna men kan baljan förgifta växterna?

Jag överväger att tömma ut all jord och börja om.

Låter som om det var pyralider i jorden... dvs kassera allt och börja om.

https://gronarader.se/tradgard/allt-du-behover-veta-om-pyralider-i-godsel-for-odling/

Låter som om det var pyralider i jorden... dvs kassera allt och börja om.

https://gronarader.se/tradgard/allt-du-behover-veta-om-pyralider-i-godsel-for-odling/
1000028106.webp

Här är exempelvis min fikus, det lilla bladet är förra årets

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
715
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka