Trädgårds- och odlingstråden 2025

Det blev något fel när jag beställde potatis, trodde jag fyllde i leverans vecka 18 men fick avisering nu att ordern är packad och leverans bokad. Hur förvarar jag sättpotatisen tills det är dags att sätta i jorden? Kan jag lägga dem i matkällaren utan att de börjar gro?
Jag har satt potatis med över 30 cm långa groddar och fått fin skörd. Det enda är att det är lite knövligare att få ner allt utom groddens topp under mark och givetvis att risken ökar för att bryta av dem

Mina högväxande tomater har börjat titta upp lite lite lite grann 🍅 🥳 Jag längtar så mycket efter att få äta en mogen Taiga.

En annan sak: min artonåring guilt-trippade mig att beställa lite blomfröer igår ("det var mycket finare och blommigare här ute när mormor bodde här"). Det blev mest luktärter, som jag faktiskt ändå hade tänkt försöka mig på i år. Jag är ingen blomodlare alls. Hur gör man för att de ska bli bra?
Jag har gjort såhär och det har gått bra! Kör samma sak i år. Förra året direktsådde jag men det blev inte så mycket blommor då.

https://www.land.se/tradgard/luktart-fro-cecilia-wingard

Nu har jag lukat rabatten där det ska växa sommarblommor. Endast jord där nu. Fråga till er mer erfarna. Hade ni bara låtit den stå så till det är dags att så eller borde jag mylla ner lite kompost eller något? Det enda jag gjort är att lägga kompostgaller över så att jag eventuellt slipper massa kattbajs...

Nu har jag lukat rabatten där det ska växa sommarblommor. Endast jord där nu. Fråga till er mer erfarna. Hade ni bara låtit den stå så till det är dags att så eller borde jag mylla ner lite kompost eller något? Det enda jag gjort är att lägga kompostgaller över så att jag eventuellt slipper massa kattbajs...
Om du har tillgång till stallgödsel hade jag lagt på det nu och även annan jordförbättring. Du kan också täcka jorden med löv eller gammalt gräs för att hålla liv i den så det inte regnar direkt på och allt lakas ur. Bar jord är inte så bra, det är bättre med täckt och du får en större aktivitet i den. När det är dags att så tar du bara bort täcket och lägger det på komposten.

Om du har tillgång till stallgödsel hade jag lagt på det nu och även annan jordförbättring. Du kan också täcka jorden med löv eller gammalt gräs för att hålla liv i den så det inte regnar direkt på och allt lakas ur. Bar jord är inte så bra, det är bättre med täckt och du får en större aktivitet i den. När det är dags att så tar du bara bort täcket och lägger det på komposten.
Det har jag! Färskt men med spån inblandat (har hört att spån inte ska vara så bra, oklart varför bara). Ska se vad jag mer har att jobba med nästa gång det är dags för ett trädgårdsryck.

Jag har övervintrat lite under en presenning (där jag även har utemöblerna) med inslagna krukor. Uteplats utan tak så fick göra så gott det gick.
Frågan är när jag ska plocka fram dem därifrån så de får vänja sig med solen. Såg att det börja bli grönt på busken som går runt om så kanske börjar bli dags.🤔

Har jordgubbar, smultron, ros, chokladmynta och något mer. Hortensian kanske har överlevt också. Kanske ska öppna upp och ta bort presenning och istället bara ha väv över. Räcker det?

Bor i södra Dalarna så är ju risk fortfarande för bakslag, även fast dom idag har börjat sopa upp grus utanför.😅

Tidgare år brukar jag plocka fram möblerna kring Valborg. Men iår är första gången jag har övervintrare där ute också.

Det har jag! Färskt men med spån inblandat (har hört att spån inte ska vara så bra, oklart varför bara). Ska se vad jag mer har att jobba med nästa gång det är dags för ett trädgårdsryck.
Spån eller trä bryts ned långsamt och tar kväve för att brytas ned. Men det borde inte vara några problem för dig tänker jag om det inte är mer spån än gödsel i blandningen. Förut sa man att färskgödsel inte var bra, men det har visat sig vara en myt, så det går bra att gödsla med färskgödsel. Kör!

Har sått akleja från frö. När ska man plantera om de och hur ska man tänka?
Hur många de är? Inte så många som tomaterna. Ungefär 70 som tittat upp.

Något som går fort är rosenskära. Kanske sådde de för tidigt. De är bara 34.

Jösses :eek:
Hur gör du när du frösår mäncha?? Tömmer du hela påsen i ett svep?

Du vet att dom är invasiva va? har du en så har du snart hela tomten full av skiten.

Haha alltså, jag tror jag hade 4 eller 5 plantor Rosenskära förra året. Och det blev MYCKET av dem. I år blir det nog runt 20, kanske 25 plantor men det är för att jag utökat sorterna 😁

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
708
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka