Trädgårds- och odlingstråden 2025

Jag är ingen expert på krukväxter men det låter onekligen som om din jord eller eventuell biologisk näring du gett innehöll pyralider. En bov i dramat var vinass från sockerbetsindustrin, ett ypperligt gödningsmedel... så länge det inte innehåller pyralider.
Det blev bättre när jag började tilläggsgödsla med urinvatten.

Jag får väl se om jag kan få nån hjälp att lyfta upp murarbaljan och tömma den...

Dålig jord? Jag hade ett urdåligt odlingsår förra året. Min krasse och andra växter tog sig knappt, bladen blev gulna och vissna och jag börjar undra om det var något fel på själva jorden?
Det är i murarbalja så man ska inte äta växterna men kan baljan förgifta växterna?

Jag överväger att tömma ut all jord och börja om.
Det är svårt att säga vad som är fel, pyralidskador syns främst på tomat, chili och bönor (de är känsligast) och då krullar skotten ihop sig. Dock är det så att växter kan krulla sig av andra anledningar tex pga lusangrepp eller andra skadegörare. Tomtater som står för varmt krullar gärna ihop skotten med men blir inte lika hämmade i utvecklingen. Växter som blir gula och vissnar har ofta problem med syretransporten i växten tex över eller undervattning. Gula blad kan också tyda på kvävebrist men då brukar man se att det är de äldre bladen som gulnar medan de nya skotten är gröna. Murarbalja borde inte vara särskilt giftig för växterna, men viktigt med luftningen i baljan även om man gjort hål i den kan de ibland bli täta i botten om de står direkt på något plant och hårt.

1000011639.webp

Dålig bild från min plats i soffan, men ni är odlingen igång 😎 i de större krukorna till vänster har jag övervintrad jätteverbena som verkar vara i liv. Har såklart sått som vanligt i januari och ungefär som vanligt har ett(1) frö grott 🤭

Det blev något fel när jag beställde potatis, trodde jag fyllde i leverans vecka 18 men fick avisering nu att ordern är packad och leverans bokad. Hur förvarar jag sättpotatisen tills det är dags att sätta i jorden? Kan jag lägga dem i matkällaren utan att de börjar gro?

Det blev något fel när jag beställde potatis, trodde jag fyllde i leverans vecka 18 men fick avisering nu att ordern är packad och leverans bokad. Hur förvarar jag sättpotatisen tills det är dags att sätta i jorden? Kan jag lägga dem i matkällaren utan att de börjar gro?

Det är ju bara bra om de börjar gro, förgro dem i tex en äggkartong.

Tagit tag i att kallså, ca 25 godisburkar står nu ute på verandan och inväntar självvald tid att gro. Dessutom sått tomater, planterat om gurkplantorna (som ska bo inne i fönstret) och sått nya ärtor för ärtskott. 🌱
Tog ett varv i trädgårdslandet och konstaterade att vitlöken börjat titta upp, luftlökens skott börjat komma upp och rabarberns röda knoppar tittar upp både i gräsmattan och från de frösådda plantorna. :D

Mina högväxande tomater har börjat titta upp lite lite lite grann 🍅 🥳 Jag längtar så mycket efter att få äta en mogen Taiga.

En annan sak: min artonåring guilt-trippade mig att beställa lite blomfröer igår ("det var mycket finare och blommigare här ute när mormor bodde här"). Det blev mest luktärter, som jag faktiskt ändå hade tänkt försöka mig på i år. Jag är ingen blomodlare alls. Hur gör man för att de ska bli bra?

Jag har inte kommit igång med något än. Flera veckor nu har planen varit att så 'till 'till och när helgen kommer är energin obefintlig.
Får se hur det går den här veckan. Nu har jag i alla fall plockat fram lite grejer.

Funderar på att eventuellt åka på trädgårdsmässan. Var där förra året och vill gärna upprepa.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
715
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka