Trädgårds- och odlingstråden 2025

De frösprider sig, men jag gillar dom och de räknas inte som invasiva så det gör ju inget att de sprider sig lite. De är inte svåra att rycka upp och är inte av typen där en rotbit blir en ny planta utan det är just fröspridningen som är grejen.
Jag älskar dom, och dom korsar ju sig så nya sorter dyker upp hela tiden ^^ nått annat som är kul med aklejor, klipper man ner dom efter blomning kommer dom gärna tillbaka och blommar en gång till i slutet av sommaren, iaf i Skåne 🥰👌

Ps, vet inte helt varför jag fånga upp just ditt inlägg ^^

Jag älskar dom, och dom korsar ju sig så nya sorter dyker upp hela tiden ^^ nått annat som är kul med aklejor, klipper man ner dom efter blomning kommer dom gärna tillbaka och blommar en gång till i slutet av sommaren, iaf i Skåne 🥰👌

Ja det är en av mina absoluta favorit blommor just för att de dyker upp lite här och var som små överraskningar och man vet aldrig riktigt hur de blir eftersom de korsar sig till höger och vänster.

De frösprider sig, men jag gillar dom och de räknas inte som invasiva så det gör ju inget att de sprider sig lite. De är inte svåra att rycka upp och är inte av typen där en rotbit blir en ny planta utan det är just fröspridningen som är grejen.
På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?

På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?
Jag har fått bäst resultat när jag sått i kruka och låtit dom stå ute i kyla och sedan antingen tagit in dom eller låtit dom gro i sin egen takt typ kallsådd. När jag kastat ut fröer har jag inte fått lika mycket plantor men det kan ju bero på att jag inte förberett växtstället tillräckligt utan bara kastat ut i en befintlig plantering bland andra perenner.

Mtp på kruka ^^ jag har en gran som stått ute i en kruka i flera år, den har växt en del sen jag köpte den och verkar trivas men så förra året fick den en ny större kruka. Nu har den den börjat bli gul, jag satte den i vanlig plantjord. Hade den velat ha surjord? 🙈

Dagens syssla. Poppelsticklingar. Var jag ska ha poppel har jag ingen aning om.
1000001052.webp

Jag älskar dem också. Det roliga är att jag har två distinkta sorter med 10-15m mellan sig och på andra sidan huset en röra av färger. Jag är så glad att de två, hittills hållit sig skilda. Den ena är från mormor en mörkt dovt lila som jag skulle kalla gammellila. Jag kan se den färgen på ett gammalt slitet mörkt plyschtyg i min fantasi. Den andra är normallila och vit som nog är den enda blomma som fanns i trädgården då jag köpte huset (utom 1 miljon scilla och gullvivor i gräsmattan).

Jag har ju inte kommit igång i trädgården eller inför trädgården men i morse vaknade jag och kände äntligen lite energi. Jag ville göra saker så nu har jag planterat om några hibiskusar, tagit fram odlingstråg för lök, persilja och tomater och blött såjorden, fått ner vitlöken i jorden som jag inhandlade för halva priset i höstas vilket blev för sent så det gick inte att sätta den, klippt några grenar i ett äppelträd, samt planterat det valnötsträd jag köpte på Lidl igår. Nej jag tror inte det är härdigt här men det kostade ju bara 70:- så det är värt att testa.
Nu ska jag bara lyckas så när jorden är genomfuktad så kommer det verkligen kännas som om våren är på gång.
Det är så skönt att komma igång och jag hoppas så mycket på den här säsongen.

De behöver en vinter för att gro ordentligt. Dessutom verkar de ha rätt dålig livslängd på fröerna. Mina som står i rabatten gror varje år, men de gånger jag försökt köpa fröer har det inte tagit sig. (Kan skicka mängder av frön senare i sommar om du vill ha ljusrosa... :D)

Har försökt komma fram till vilka tomatsorter det ska satsas på i år, så jag kan så nu i veckan. Det blev ett lyxproblem nu när möjligheten att ställa dom i uterum kommer bli verklighet = behöver inte sålla så mycket alls bland sorterna 😁. Snacka om lyx när det kan grillas hamburgare några meter bort, och så tar man bara med en bifftomat av önskad färg för dagen för att skära upp som pålägg 😍

Min övervintrade dvärgbifftomatplanta (som jag tappat bort sortnamnet på) mår kalasfint och blommar redan. Den får nog hejda sig lite dock, så jag hinner plantera om den en gång till först.
Kan varmt rekommendera dvärgbiffar för övrigt. Platsbesparande, går att odla på balkong och med finfin avkastning!

Fick feeling idag och sådde dvärgluktärt, hoppas på tidig blomning. Fick även ett litet växthus till en av mina pallkragar i present, funderar på att skruva ihopa det ikväll. Sen hade jag glömt att jag beställt oxalis som jag hämtade igår, så nu får jag fundera ut var dom ska. Har nu dahlior, ranunkel och oxalis som jag ska väcka i april tänkte jag 🌿☀️

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
708
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka