Tydligen är den blåa värst. Det har jag inte. Men de ska bo i krukor tror jag.jag kanske skulle skrivit att dom sprider sig ohejdat och blir ett gissel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tydligen är den blåa värst. Det har jag inte. Men de ska bo i krukor tror jag.jag kanske skulle skrivit att dom sprider sig ohejdat och blir ett gissel
Ja de brukar ju ta ganska mycket plats också.Haha alltså, jag tror jag hade 4 eller 5 plantor Rosenskära förra året. Och det blev MYCKET av dem. I år blir det nog runt 20, kanske 25 plantor men det är för att jag utökat sorterna![]()
De frösprider sig, men jag gillar dom och de räknas inte som invasiva så det gör ju inget att de sprider sig lite. De är inte svåra att rycka upp och är inte av typen där en rotbit blir en ny planta utan det är just fröspridningen som är grejen.Tydligen är den blåa värst. Det har jag inte. Men de ska bo i krukor tror jag.
Jag älskar dom, och dom korsar ju sig så nya sorter dyker upp hela tiden ^^ nått annat som är kul med aklejor, klipper man ner dom efter blomning kommer dom gärna tillbaka och blommar en gång till i slutet av sommaren, iaf i SkåneDe frösprider sig, men jag gillar dom och de räknas inte som invasiva så det gör ju inget att de sprider sig lite. De är inte svåra att rycka upp och är inte av typen där en rotbit blir en ny planta utan det är just fröspridningen som är grejen.
Ja det är en av mina absoluta favorit blommor just för att de dyker upp lite här och var som små överraskningar och man vet aldrig riktigt hur de blir eftersom de korsar sig till höger och vänster.Jag älskar dom, och dom korsar ju sig så nya sorter dyker upp hela tiden ^^ nått annat som är kul med aklejor, klipper man ner dom efter blomning kommer dom gärna tillbaka och blommar en gång till i slutet av sommaren, iaf i Skåne
Ps, vet inte helt varför jag fånga upp just ditt inlägg ^^
Alltså, det är ju så orättvist. Har både akleja och vintergröna i min trädgård och det händer icke ett skit med spridningen därjag kanske skulle skrivit att dom sprider sig ohejdat och blir ett gissel
Samma med akleja hos migAlltså, det är ju så orättvist. Har både akleja och vintergröna i min trädgård och det händer icke ett skit med spridningen där![]()
.
På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?De frösprider sig, men jag gillar dom och de räknas inte som invasiva så det gör ju inget att de sprider sig lite. De är inte svåra att rycka upp och är inte av typen där en rotbit blir en ny planta utan det är just fröspridningen som är grejen.
Jag har fått bäst resultat när jag sått i kruka och låtit dom stå ute i kyla och sedan antingen tagit in dom eller låtit dom gro i sin egen takt typ kallsådd. När jag kastat ut fröer har jag inte fått lika mycket plantor men det kan ju bero på att jag inte förberett växtstället tillräckligt utan bara kastat ut i en befintlig plantering bland andra perenner.På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?
Jag älskar dem också. Det roliga är att jag har två distinkta sorter med 10-15m mellan sig och på andra sidan huset en röra av färger. Jag är så glad att de två, hittills hållit sig skilda. Den ena är från mormor en mörkt dovt lila som jag skulle kalla gammellila. Jag kan se den färgen på ett gammalt slitet mörkt plyschtyg i min fantasi. Den andra är normallila och vit som nog är den enda blomma som fanns i trädgården då jag köpte huset (utom 1 miljon scilla och gullvivor i gräsmattan).Jag älskar dom, och dom korsar ju sig så nya sorter dyker upp hela tiden ^^ nått annat som är kul med aklejor, klipper man ner dom efter blomning kommer dom gärna tillbaka och blommar en gång till i slutet av sommaren, iaf i Skåne
Ps, vet inte helt varför jag fånga upp just ditt inlägg ^^
Jag köpte gladioler (persika och ljusgul) och rosenstav. Men jag "lurade" min kompis som var med att köpa massor av lökar och knölarKöpte björnbär och ett körsbärsträd på Lidl. Vet inte var jag ska ha dem bara..
På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?
Antagligen blir det så här med. Inget växer utomhus. Jag har en miljard vallmo-grön men inte en vallmo har nånsin dykt upp här.Alltså, det är ju så orättvist. Har både akleja och vintergröna i min trädgård och det händer icke ett skit med spridningen där![]()
.