Trädgårds- och odlingstråden 2025

Här har flitens lampa lyst idag. Invigt växthuset med att skola om plantor, efter att jag skurade ner det igår. Bra fyspass för övrigt, att skura växthus med borste och såpvatten/rödsprit ;)
Skolade om kål, satte sockerärtor och flyttat ut lite brätten med spenat och lök.

Vi har också hämtat begagnade soptunnor som ska rymma trädgårdskompost = hundsäkert, så de kan stå inne trädgården gömda bakom garaget. Där de gamla komposterna står ska en ny odlingsbädd göras. Stenen till bädden kom hem i veckan, men det blir ett digert jobb att flytta de gamla. Ett lass hästgödsel har också hämtats i eftermiddag. Skönt att ha hemma så man kan fixa när tid och lust faller på. Känns som trädgårdssäsongen fick en rivstart idag :D

Idag förvandlade jag en trist tuja till ett vattenparadis! Det var svettigt, trots blåst och småkallt väder 😅!

IMG_8895.webp

Måste man förodla dahlia?

Jag orkar inte riktigt med alla projekt tror jag..

Jag gör både och, dvs väcker nån i april och sätter några knölar direkt i kruka i slutet av maj. När värmen kommer och om man har mkt näring så växer dom på rejält, ser lite skillnad på dom faktiskt. Jag förodlar mest för att jag tycker det är kul ^^😄

Hade ingen mer plats i fönstret så köpte ett litet "växthus" i plast och ställde ut mina solros och zucchini seedlings. Förhoppningsvis klarar de sig även om det kommer vara lite kallt på nätterna. Tomaterna växer också rätt bra så tänkte plantera om dem i lite större krukor imorgon. Köpte krukor i typ papp så att det bara är att sätta ner dem i jorden direkt. Inte helt övertygad, men får se hur det går.

På tal om aklejor.. jag har varit jättesugen att ha såna i flera år, för de är ju så söta! Har läst nånstans att de gror så otroligt ojämnt, men försökte ändå fröså ett år och gav upp direkt när det inte blev något av det. Kan det vara en idé att bara slänga ut frön i rabatten framåt våren och hoppas att de kanske tar sig istället för att hålla på och dutta med dem inne?
Eller på den fina grusgången som du vill ha fri från "ogräs" där växer dom som attan :mad:

Har tjyvat i sonens trädgård. Snödroppar, gullvivor och tulpaner som ändå skulle strykit med då han ska dränera huset. 4 lönnplantor som ändå skulle bort och ett syrenskott. Nu ska jag bara komma på var sjutton jag ska sätta lönnarna?

Har sått lite frön idag. Det tog betydligt mycket längre tid än jag trodde 😅

Tror jag ska iväg till handelsträdgård nästa helg, de öppnade för säsongen denna vecka. Förra året hade de roliga vårblommor och de två sorterna jag köpte har börjat titta fram lite nu.

Har en ibc tank på gång nu. Måste komma på ett sätt att gömma den lite, de är ju inte vackra direkt. Och koppla ihop med befintliga tunnan med förstås.
Låt något växa på den. Antingen bygger man en spaljé runt eller så hoppas man att växtligheten klarar av att klättra direkt på stålnätet som ibctanken har. Jag är lat och hoppas på att växtligheten kan klättra direkt på.

Låt något växa på den. Antingen bygger man en spaljé runt eller så hoppas man att växtligheten klarar av att klättra direkt på stålnätet som ibctanken har. Jag är lat och hoppas på att växtligheten kan klättra direkt på.
Ja, hade en tanke om det. Men vad trivs i typ stenigaste småländska jorden och norrläge?

Har en tanke om att sätta en kruka med typ svartöga eller nåt sånt i år, och göra en mer permanent lösning nästa år.

Är väldigt förtjust i kaprifol, men frågan är om den trivs där tanken kommer stå.

Ja, hade en tanke om det. Men vad trivs i typ stenigaste småländska jorden och norrläge?

Har en tanke om att sätta en kruka med typ svartöga eller nåt sånt i år, och göra en mer permanent lösning nästa år.

Är väldigt förtjust i kaprifol, men frågan är om den trivs där tanken kommer stå.
Ja det enklaste är ju att sätta något i kruka tills man orkar med att gräva ett hål. Klematis Paul farges klarar skugga och knepig jord, men den behöver ju ändå ett hål att växa i. Vildkaprifol klarar sig nog också helt ok i skugga och tål stenig eländig jord bra.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
591
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
687
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka