Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ta med dig lite till @Mineurs bröllop, kommer göra sig fint i buketten och överallt annars och då har du något att prata med skottarna om. :up:
Haha, till saken hör att vi kommer att ge bort små påsar med fröer som "wedding favours", alltså små souvenirer från bröllopet, så den där kommentaren var mer passande än du kunnat ana! Kan man få låna lite honungsörtsfrön eller @Hippocampus?
 

Bifogade filer

  • Wedding_-_Meant_to_bee_Aaron_Rachel_2_-_Updated_1024x1024@2x.webp
    Wedding_-_Meant_to_bee_Aaron_Rachel_2_-_Updated_1024x1024@2x.webp
    117,6 KB · Visningar: 43
Ja visst är det? Den tackar vi Pinterest för! Egentligen hade vi inte tänkt ha något alls, mest för att det känns som sjukt onödig konsumtion som folk mest har "bara för att", men det här fastnade vi för som ett sätt att sätta en lite miljöfrämjande touch på det hela :)

Jag tycker det är en jättegullig idé :heart och det är ju som sagt inte något onödigt, alla kan ju strö ut frön någonstans.
 
Ja visst är det? Den tackar vi Pinterest för! Egentligen hade vi inte tänkt ha något alls, mest för att det känns som sjukt onödig konsumtion som folk mest har "bara för att", men det här fastnade vi för som ett sätt att sätta en lite miljöfrämjande touch på det hela :)
det är jättefint!
 
Ja visst är det? Den tackar vi Pinterest för! Egentligen hade vi inte tänkt ha något alls, mest för att det känns som sjukt onödig konsumtion som folk mest har "bara för att", men det här fastnade vi för som ett sätt att sätta en lite miljöfrämjande touch på det hela :)
Det är jättefint!
Vore helt fantastiskt om det vore perenner i blandningen, eller just sådant som gurkört och honungsört somsjälvsår sig. Så himla fint om alla gästerna i åratal har växter som bokstavligen springer ur ert bröllop!

Edit: består precis som er kärlek, yada yada :heart
 
Jag tycker det är en jättegullig idé :heart och det är ju som sagt inte något onödigt, alla kan ju strö ut frön någonstans.
Ja precis! Jag var lite tveksam först eftersom en del av de som kommer bor i lägenhet utan trädgård och/eller är helt ointresserade av odling, men lite frön till vildblommor (ingen aning om det är ett ord på svenska, men nu är det det :D) kan ju som sagt alla slänga ut nånstans.
Det är jättefint!
Vore helt fantastiskt om det vore perenner i blandningen, eller just sådant som gurkört och honungsört somsjälvsår sig. Så himla fint om alla gästerna i åratal har växter som bokstavligen springer ur ert bröllop!

Edit: består precis som er kärlek, yada yada :heart
Det framgår faktiskt inte vilka fröer som ingår i varje påse (tror jag inte i alla fall, har dock inte grävt så mycket i det än), men man kan ju hoppas! Ser ut att vara främst vallmo, blåklint, förgätmigej och luktärt av bilderna att döma.

Går att göra SÅ många cheesy ordvitsar på detta tema, "spread the love", "let the love grow", "wild about each other"... Ja, du fattar. Tror dock att vi nöjer oss med orden "meant to bee" som på bilden jag la in :D
 
Smakade på en sådan förra året, osäker på om det är sorten, eller odlingsförhållandena, men måste säga att jag var inte imponerad av smaken.
De lila är ju egentligen gröna, dvs omogna, när de mognar blir de röda och därmed sötare. Så gillar man grönpaprika så kan man ju äta dom lila, annars får man vänta tills dom är röda. Det finns flera olika sorter så de smakar nog också olika. Själv föredrar jag spetspaprikorna, jag gillar både gröna och röda.
 
Pga denna tråd slökollar jag paprikafröer och hittade denna lila paprika, som ska vara lila i full mognad och beskrivs som supersöt. :)
https://rare-seeds.store/product-de...le-sweet-pepper-seeds/53?page_type=categories

De hade också den serbiska sorten Matica som är en klassiker till fyllda paprikor i tomatsås. Det kan väl gå att så paprika ännu... Tror det skulle göra mamsen glad. ♥️ Så sällan man kan få tag i "rätt" sorts vita paprikor här.
 
Pga denna tråd slökollar jag paprikafröer och hittade denna lila paprika, som ska vara lila i full mognad och beskrivs som supersöt. :)
https://rare-seeds.store/product-de...le-sweet-pepper-seeds/53?page_type=categories

De hade också den serbiska sorten Matica som är en klassiker till fyllda paprikor i tomatsås. Det kan väl gå att så paprika ännu... Tror det skulle göra mamsen glad. ♥️ Så sällan man kan få tag i "rätt" sorts vita paprikor här.
https://chilifee.de/Marconi-Purple-Lila-Schwarze-Paprika-suess Den ser ut som att den också rodnar när den är "mogen".
 
De lila är ju egentligen gröna, dvs omogna, när de mognar blir de röda och därmed sötare. Så gillar man grönpaprika så kan man ju äta dom lila, annars får man vänta tills dom är röda. Det finns flera olika sorter så de smakar nog också olika. Själv föredrar jag spetspaprikorna, jag gillar både gröna och röda.

Jag hade en lila busktomat för nåt år sen. Den var också lila som omogen och blev röd närden mognade. En del tomater förblev fläckiga. Men de smakade inte jättemycket. Det är den minst söta av de 5 olika sorters busktomater jag haft. Så även om de var väldigt fina så köper jag dem inte igen.
 
Jag hade en lila busktomat för nåt år sen. Den var också lila som omogen och blev röd närden mognade. En del tomater förblev fläckiga. Men de smakade inte jättemycket. Det är den minst söta av de 5 olika sorters busktomater jag haft. Så även om de var väldigt fina så köper jag dem inte igen.
Åh jag kan verkligen rekommendera Sgt Peppers om man vill ha en röd-lila tomat. Den behåller det lila vid mognad, "på axlarna" som man säger ibland. Så himla god tomat! Mina fick nästan inget fröhus, bara kött och några insprängda frön i det.
 
Åh jag kan verkligen rekommendera Sgt Peppers om man vill ha en röd-lila tomat. Den behåller det lila vid mognad, "på axlarna" som man säger ibland. Så himla god tomat! Mina fick nästan inget fröhus, bara kött och några insprängda frön i det.

Jag får prova dne om jag hittar den! Jag köper färdiga plantor från plantskola så får nöja mig med deras utbud.
 
Odlade både gula och röda minipaprikor i fjol och tyckte egentligen inte att någon av dem var någon vidare smakupplevelse, så därför tog jag det helt logiska beslutet att så ännu fler likadana i år plus en brun sort och nu den lila då :idea: Får hoppas att det var odlingsförhållandena som spökade och jobba på dem i år!


Visa bifogad fil 84940
Modesta 57 kr fattigare och äntligen ägare av lila paprikafrön :D
Jag har odlat de där paprikorna i 3 år. De smakar inte som vanlig paprika, utan är lite mer åt det kryddiga hållet. Jag tycker om dem! Råkade glömma några kvar på plantan i somras pga dolda av djungel i växthuset och då blev de orangea istället. 😁
 
Jag har odlat de där paprikorna i 3 år. De smakar inte som vanlig paprika, utan är lite mer åt det kryddiga hållet. Jag tycker om dem! Råkade glömma några kvar på plantan i somras pga dolda av djungel i växthuset och då blev de orangea istället. 😁

Vad kul! :love:

Då är ju följdfrågan, kan man ta frö på paprika och det blir samma sort nästa år? Eller har du köpt nya frön varje år?
 
Vad kul! :love:

Då är ju följdfrågan, kan man ta frö på paprika och det blir samma sort nästa år? Eller har du köpt nya frön varje år?
Om det inte är en F1-hybrid så ska det gå och jag tror inte att det står något om att det skulle vara det? Däremot får de nästan inga frön och tyvärr har jag varit för glömsk att spara det få jag skrapar ur. I år ska jag försöka komma ihåg det , så jag slipper köpa nya 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp