Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om jag bara ska vara modig och gräva ned dahliaknölarna direkt i rabatten i år 🤔. Börjar bli en hel del och förra årets bärande in och ut vareviga dag var ganska tröttsamt.
Jag brukar sätta i krukor ute på balkongen när det känns "lagom" (i april kanske?), då får ett litet försprång, men blir inte ohanterliga och är skyddade - om det kommer en köldknäpp är det lätt att hiva över ngn fiberduk eller filt, eller i värsta fall bära in över natten. Planterar sen ut när sista frostnatten varit.
 
Visa bifogad fil 84796
Här gror och växer det för fullt :banana:Ett gäng olika sorters chili, tomat och paprika. Och så kronärtskockor! Tomaterna blev gladare efter omplantering, de tanigaste gallrades bort (no mercy) och några toppade jag på vinst och förlust. Märker inte att de toppade har blivit särskilt kraftigare än, men de lever åtminstone och ser inte ut att lida något nämnvärt..
Jag ligger så efter i år! :arghh:
 
Jag gick ned till närutiken för att köpa lite käk och kom hem med ett paket solrosfrön 'Black Magic'. Jag är ingen solrosperson, men de här var ju jättefina! <3
1643580957940.webp
 
Efter beställningar både i höstas och tidigare i vinter tyckte jag nu att jag var helt klar (jag har ju jättemycket liksom, när ska jag hinna plantera det? :nailbiting:)... Tills jag hittade en LILA paprika. Alltså, hur kan jag inte köpa en sådan?!
Smakade på en sådan förra året, osäker på om det är sorten, eller odlingsförhållandena, men måste säga att jag var inte imponerad av smaken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp