Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
PSX_20220128_192228.webp

Här gror och växer det för fullt :banana:Ett gäng olika sorters chili, tomat och paprika. Och så kronärtskockor! Tomaterna blev gladare efter omplantering, de tanigaste gallrades bort (no mercy) och några toppade jag på vinst och förlust. Märker inte att de toppade har blivit särskilt kraftigare än, men de lever åtminstone och ser inte ut att lida något nämnvärt..
 
@Wille @Hazel

Tack för era svar.

Vet inte varför men har fått för mig att lejongap skulle vara lite ömtåliga. Men detta låter ju lovande ^^ jag som inte skulle ha fler fröer och iaf inte blomsterfrön 😅 men jag kan se för mig hur fint det kan bli med bara massa lejongap i olika färger i en rabatt, om dom dessutom kommer tillbaka blir det ju extra kul 😁
Jag rensar bort lejongaprymlingar runt huset årligen, nästan året runt. Efter fyra år verkar de till slut börja bry sig om att jag rycker bort dem. De är otroligt tåliga och verkar kunja växa var som helst. Här finns de ju i gruset, mellan stenplattor och längs med husgrunden.
 
@Wille @Hazel

Tack för era svar.

Vet inte varför men har fått för mig att lejongap skulle vara lite ömtåliga. Men detta låter ju lovande ^^ jag som inte skulle ha fler fröer och iaf inte blomsterfrön 😅 men jag kan se för mig hur fint det kan bli med bara massa lejongap i olika färger i en rabatt, om dom dessutom kommer tillbaka blir det ju extra kul 😁
Här i zon 3-4 övervintrar de på skyddade ställen i väldränerad jord. Jag ser det som en bonus om de övervintrar och räknar inte med att de gör det. Jag har inte haft några som frösått sig av sig själva.
 
Jag rensar bort lejongaprymlingar runt huset årligen, nästan året runt. Efter fyra år verkar de till slut börja bry sig om att jag rycker bort dem. De är otroligt tåliga och verkar kunja växa var som helst. Här finns de ju i gruset, mellan stenplattor och längs med husgrunden.
Hmm, med en stor lejongaps rabatt så som jag ser för mig kanske jag kommer skapa ett monster här i zon 1 🙈
 
Jag sådde jättemånga chilifrön för två veckor sen. Två hat visat livstecken.
(Fick dem av en vän. Orkade inte räkna gur många de var. Gjorde en slags bredsådd.)
De fick flytta till ett, förhoppningsvis, varmare läge i veckan, så hoppas fler tar sig nu.
 
Idag var det dags för sådd!

Chili 'Anaheim'
Chili 'Hot Lemon'
Jalapeño 'Lemon Spice'
Paprika 'Hungarian Boldog'
Rotselleri 'Giant Prague'

Blev även ett gäng läkemedelsväxter/nyttoblommor som är årets projekt.

Prästkrage 'Bröllopsgåvan'
Läkevänderot
Cikoria
Läkekungsljus
Läkemalva
Dang-Shen
Läkesilverax
Stor häxört
Blodtopp
Såpnejlika
Lavendel
Stenkyndel

Om jag förberett plats för dessa? Absolut inte. :angel:
 
Funderar på om jag bara ska vara modig och gräva ned dahliaknölarna direkt i rabatten i år 🤔. Börjar bli en hel del och förra årets bärande in och ut vareviga dag var ganska tröttsamt.
 
Paprika och chili gror helst runt 25 grader.
Apropå detta så brukar jag flytta mina från varma tvättstugan till ett kallare rum med växtbelysning när 2-3 st av 6 har kommit upp. För att de inte ska dra iväg på längden, de växer ju oerhört fort i värme och inte så ljust. Men det kan ju dröja ett tag tills de andra tittar upp då, och ibland kommer de inte alls. Kom på nu att ställa dem på elementet under fönstret, bredvid lampan. Såklart! De kan ju tex stå där över natten när lampan ändå är släckt. Ett litet hack, sådär.
 
jag har inte sått något...o jag har inte sett något från Blomsterlandet heller....har jag missat?

Från Blomsterlandet intet nytt (jag har i och för sig inte varit på något besök där i veckan, men är med i tillräckligt många trädgårdsfantastgrupper för att det ska fungera som mun-till-mun-metod samma dag som rean börjar)

Det senaste tipset, som får betraktas som ett någorlunda trovärdigt sådant, är att Blomsterlandet i Varberg utlovat att rean börjar nästa/kommande vecka, och i samma tråd bekräftades detta från en annan som påstår sig vara anställd på Blomsterlandet. Dvs håll i, håll ut lite till bara!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp