Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nu har jag hundra frågor känner jag….🙈

Men rosor… När ska dom klippas? Och ska man bara klippa av det bruna längst ut, eller kan man ta ner dom lite extra på höjden om man skulle vilja det?

Jag satte ju två rosor förra sommaren, new dawn, just för att dom var fina. Tanken var att låta dom växa på en varsin liten klätterspalje men den ena drog ju iväg och blev säkert 2 meter hög på direkten! 🙈😳😂 skulle gärna vilja hålla dom på Max två meter, men att dom blir lite ”buskigare”. Är det omöjligt? Eller kan jag klippa ner dom grenarna som redan är ganska rejält långa för att låta den växa sig ”tjockare”?
New Dawn är en klätterros så du får räkna med att den skjuter långa skott, men visst går det väl att toppa dem. Den lär ändå skjuta nya skott under snittstället. Så småningom behöver man gallra bort äldre grenar för att behålla buskens vitalitet.
 
Och nu har jag hundra frågor känner jag….🙈

Men rosor… När ska dom klippas? Och ska man bara klippa av det bruna längst ut, eller kan man ta ner dom lite extra på höjden om man skulle vilja det?

Jag satte ju två rosor förra sommaren, new dawn, just för att dom var fina. Tanken var att låta dom växa på en varsin liten klätterspalje men den ena drog ju iväg och blev säkert 2 meter hög på direkten! 🙈😳😂 skulle gärna vilja hålla dom på Max två meter, men att dom blir lite ”buskigare”. Är det omöjligt? Eller kan jag klippa ner dom grenarna som redan är ganska rejält långa för att låta den växa sig ”tjockare”?
Rosor klipper man när björken har musöron på våren.
New dawn växer gärna "rakt upp" men du kan klippa ner den hårt om du vill. Jag skulle knyta fast den i spaljén så den blir bredare. :)
 
Jag har gjort väldigt enkla dahliarabatter, kartong direkt på gräsmattan, blandad trädgårdsskräp och bara toppat med jord. Fungerar faktiskt riktigt bra!

Dahliaförgiftningen blir bara bättre för varje år... Men får man den här belöningen 12 oktober långt uppe i Västerbotten är slitet värt det! (Samplanterat med jätteverbena)
Visa bifogad fil 84754
Om någon krypkör förbi ert hus i sommar är det förmodligen ingen inbrottsliga utan bara jag på dahlia-spaning. No worries :angel:
 
Och nu har jag hundra frågor känner jag….🙈

Men rosor… När ska dom klippas? Och ska man bara klippa av det bruna längst ut, eller kan man ta ner dom lite extra på höjden om man skulle vilja det?

Jag satte ju två rosor förra sommaren, new dawn, just för att dom var fina. Tanken var att låta dom växa på en varsin liten klätterspalje men den ena drog ju iväg och blev säkert 2 meter hög på direkten! 🙈😳😂 skulle gärna vilja hålla dom på Max två meter, men att dom blir lite ”buskigare”. Är det omöjligt? Eller kan jag klippa ner dom grenarna som redan är ganska rejält långa för att låta den växa sig ”tjockare”?
Rosor beror på vilken sort det är.
 
Och nu har jag hundra frågor känner jag….🙈

Men rosor… När ska dom klippas? Och ska man bara klippa av det bruna längst ut, eller kan man ta ner dom lite extra på höjden om man skulle vilja det?

Jag satte ju två rosor förra sommaren, new dawn, just för att dom var fina. Tanken var att låta dom växa på en varsin liten klätterspalje men den ena drog ju iväg och blev säkert 2 meter hög på direkten! 🙈😳😂 skulle gärna vilja hålla dom på Max två meter, men att dom blir lite ”buskigare”. Är det omöjligt? Eller kan jag klippa ner dom grenarna som redan är ganska rejält långa för att låta den växa sig ”tjockare”?
Klätterrosor brukar man klippa efter blomning, men eftersom det är unga skott så kan du korta in dom lite. Rosorna bruka blomma på horisontella grenar så därför tar man ofta de långa mjuka grenarna och fäster dom så de hamnar horisontellt och i olika "våningsplan".

https://www.rhs.org.uk/plants/roses/rambler/pruning-guide
https://blog.primrose.co.uk/2017/07/the-complete-guide-to-climbing-roses/
 
Varenda tagetes jag sådde har grott. Heja!
Men paprikan och chilin vill inte. Fröna var ju några år gamla också, och de står kanske lite för kallt. Jag har fler frön att testa med så ingen ko på isen.
Paprika och chili kan dessutom ta god tid på sig att gro. Ställ dem varmt och se vad som händer!
 
Paprika och chili kan dessutom ta god tid på sig att gro. Ställ dem varmt och se vad som händer!
De står redan varmt, men får testa att hitta ett ännu varmare ställe.
Tror fröna har dålig grobarhet dessutom, de hade sista sälj 2018. Men skam den som ger sig!

Annars är det väl ok att köpa nya frön? :angel:
 
Jag gick nyligen och stirrade ännu en gång på mina resterande paprikasådder (fröer från Runåbergs som jag köpte i fjol). Trodde att det bara skulle gro två av Yolo Wonder men nu finns där yttepyttetecken att åtminstone tre fröer till har grott och är långsamt långsamt på väg. De sådde jag för tre veckor sedan och de har stått på värmematta sedan dess men de har fortfarande inte "fällt ut sig" så man ser hjärtbladen ens.

Men mina egeninsamlade fröer från chokladpaprikan har hunnit längre på samma tid, liksom de flesta chilisorterna. Klockrankan är den som det ser mest bekymmersamt ut med, men då har jag ju ett legitimt skäl till att jag måste handla nya fröer om Blomsterlandet behagar meddela sin rea någon gång.
 
Mina lejongap kommer upp varje år, zon 3.

@Wille @Hazel

Tack för era svar.

Vet inte varför men har fått för mig att lejongap skulle vara lite ömtåliga. Men detta låter ju lovande ^^ jag som inte skulle ha fler fröer och iaf inte blomsterfrön 😅 men jag kan se för mig hur fint det kan bli med bara massa lejongap i olika färger i en rabatt, om dom dessutom kommer tillbaka blir det ju extra kul 😁
 
Bara för att jag gnällde på min paprika och chili har sju stycken tittat upp. Det tackar vi för!

Alla tagetes har som sagt kommit upp. Tror jag behöver fler ändå faktiskt. Någon planta kanske dör och då måste det finnas reserver. För hur långt kommer man med bara 24 plantor liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp