Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nät i botten på många rabatter för att förhindra att hönsen ska gräva upp den, kan det vara något sånt?

Snören, pinnar och skyddat söderläge känns som tomater för mig? Jag får i alla fall en stark längtan efter att trycka dit några bastanta härliga tomatplantor och spänna upp dem med snörena när jag ser bilden! Skulle det dessutom ha bott några frigående huliganhöns i närheten så skadar det aldrig med skyddsnät, typ överallt och hela tiden.
Inga höns har bott här så vitt jag vet, men skogen är närmsta granne så kanske skydd mot några vilda motsvarigheter. Sen har jag höns på "inköpslistan" för 2023 så tackar för tips om att skydda odlingarna!
Perenna stockrosor/stockrosor och digitalis? Såg ut som digitalis ska ploppa upp o blomma nästa år?

(eller så är den stora utblommade också en digitalis istället för en stockros.)

Och när folk säger tomater så måste jag hålla med om att sådär ser min baksida ut med snören som hänger från taket beredda på nästa års tomater som ska bindas på. Samtidigt ser pinnarna som står beredda att ingripa bredvid mer ut som ärtstöd? men jag vet inte.

Där med repen har det garanterat varit tomater. Snörena har använts för att binda upp tomaterna med. Mycket vanlig anordning.

Den andra lådan gissar jag har varit till jordgubbar.
Tack för era gissningar! Jag tänkte ju ha mina tomater i växthus så får se vad det kan bli på denna plats framöver. Får kanske stå orörd i år för att se om det kommer upp något, så kan jag planera för något solälskande där 2023 :)
 
Jag har övervintrat runt 20-30(?) Knölar. Men räknar med att någon kommer dö, så jag har beställt 20 till. :cautious: det är helt omöjligt att rymma dom. Det finns inte plats att föröka ELLER plantera ut. Det får vara framtids-unafraids problem 🤷

Jag har inte heller någon plats för mina… :cautious: Jag måste gräva en helt ny rabatt. Bara för att jag VILL ha dahlior….:banghead:

Inte som många andra normala gör som har ett land/en plats och tänker ”hmm, vad ska jag planera här?” Utan här är det ”hmm, vart kan jag gräva ett land så jag kan plantera mina dahlior som jag gick bananas över och klickade hem alldeles för många mitt i en torsdagsnatt i januari?”

Jag tror jag har blivit dahliaförgiftad! :nailbiting:
 
Då har chili och paprika börjat titta upp på riktigt och därmed är odlingsstudion uppstartad igen. Dvs, ett lysrör över en låg hylla i arbetsrummet. Mycket avancerat. ;) Utifrån ser det ut som en cannabisodling men jag antar att sådana företeelser blir allt vanligare med alla odlingsgalningar där ute. ;)
 
Då har chili och paprika börjat titta upp på riktigt och därmed är odlingsstudion uppstartad igen. Dvs, ett lysrör över en låg hylla i arbetsrummet. Mycket avancerat. ;) Utifrån ser det ut som en cannabisodling men jag antar att sådana företeelser blir allt vanligare med alla odlingsgalningar där ute. ;)

Jag har microgreens och försådder med växtlampa i köksfönstret... som syns extremt bra från vägen :angel: :D Första året hade grannarna undrat men inte vågat fråga :rofl:
 
Jag har inte heller någon plats för mina… :cautious: Jag måste gräva en helt ny rabatt. Bara för att jag VILL ha dahlior….:banghead:

Inte som många andra normala gör som har ett land/en plats och tänker ”hmm, vad ska jag planera här?” Utan här är det ”hmm, vart kan jag gräva ett land så jag kan plantera mina dahlior som jag gick bananas över och klickade hem alldeles för många mitt i en torsdagsnatt i januari?”

Jag tror jag har blivit dahliaförgiftad! :nailbiting:
Jag har gjort väldigt enkla dahliarabatter, kartong direkt på gräsmattan, blandad trädgårdsskräp och bara toppat med jord. Fungerar faktiskt riktigt bra!

Dahliaförgiftningen blir bara bättre för varje år... Men får man den här belöningen 12 oktober långt uppe i Västerbotten är slitet värt det! (Samplanterat med jätteverbena)
Screenshot_20220128-084526~2.webp
 
Jag har microgreens och försådder med växtlampa i köksfönstret... som syns extremt bra från vägen :angel: :D Första året hade grannarna undrat men inte vågat fråga :rofl:

Det är när du kombinerar stark växtbelysning med mystiska torkprocedurer av det hemodlade (gärna hög elförbrukning också) som det börjar närma sig skäl för en fullskalig husrannsakan.... :angel:

(det fotograferade skulle klara en NFC-analys, det är sellerisalt. Det ÄR det! Men NFC har fått in torkade nässlor för analys någon gång så inte helt lätt)

sellerisalt.webp
 
Jag har gjort väldigt enkla dahliarabatter, kartong direkt på gräsmattan, blandad trädgårdsskräp och bara toppat med jord. Fungerar faktiskt riktigt bra!

Dahliaförgiftningen blir bara bättre för varje år... Men får man den här belöningen 12 oktober långt uppe i Västerbotten är slitet värt det! (Samplanterat med jätteverbena)
Visa bifogad fil 84754

Gräset växer inte igenom då? Iofs har jag mest mossa där jag har tänkt att placera dom… Men vill inte ha en massa grönt som kommer genom jorden…
Jag byggde ju ihop det här förra våren och planen var att plantera dahlia och något mer på framsidan för att rama in ”ingången”. Jag satte klematis som ska klättra på portalen, men den hann ju inte komma upp så mycket förra året, hann bara bli 2-3 långa armar bara, hoppas den blir frodigare i år. Av tidigare klematis så har det gått något år innan dom blir ordentligt tjocka så jag håller tummarna, annars så får det bli någon annan klätterväxt där.

Beställde även luktärt för att så vid den bakre spaljén vid sittgruppen för att få lite mer lummigt där också.
 

Bifogade filer

  • CCDF1107-BE4E-4E91-A8FD-C191ACCB6D80.webp
    CCDF1107-BE4E-4E91-A8FD-C191ACCB6D80.webp
    221,1 KB · Visningar: 35
Gräset växer inte igenom då? Iofs har jag mest mossa där jag har tänkt att placera dom… Men vill inte ha en massa grönt som kommer genom jorden…
Jag byggde ju ihop det här förra våren och planen var att plantera dahlia och något mer på framsidan för att rama in ”ingången”. Jag satte klematis som ska klättra på portalen, men den hann ju inte komma upp så mycket förra året, hann bara bli 2-3 långa armar bara, hoppas den blir frodigare i år. Av tidigare klematis så har det gått något år innan dom blir ordentligt tjocka så jag håller tummarna, annars så får det bli någon annan klätterväxt där.

Beställde även luktärt för att så vid den bakre spaljén vid sittgruppen för att få lite mer lummigt där också.
Nej, om du grundar med kartong så kväver du gräset. Är man extra noga kan man gräva bort gräset precis i kanten, som ett dike runt kartongen, då är det oerhört lättskött. Sist var jag dock lat och hoppade över det, då växer det in lite gräs från kanten, men inte alls mycket.
 
Och nu har jag hundra frågor känner jag….🙈

Men rosor… När ska dom klippas? Och ska man bara klippa av det bruna längst ut, eller kan man ta ner dom lite extra på höjden om man skulle vilja det?

Jag satte ju två rosor förra sommaren, new dawn, just för att dom var fina. Tanken var att låta dom växa på en varsin liten klätterspalje men den ena drog ju iväg och blev säkert 2 meter hög på direkten! 🙈😳😂 skulle gärna vilja hålla dom på Max två meter, men att dom blir lite ”buskigare”. Är det omöjligt? Eller kan jag klippa ner dom grenarna som redan är ganska rejält långa för att låta den växa sig ”tjockare”?
 
Nej, om du grundar med kartong så kväver du gräset. Är man extra noga kan man gräva bort gräset precis i kanten, som ett dike runt kartongen, då är det oerhört lättskött. Sist var jag dock lat och hoppade över det, då växer det in lite gräs från kanten, men inte alls mycket.

Tack för tips, då spar jag lite kartong istället för att köra det till tippen! :love: Win-win liksom!:up:
 
Ooooch, en kanske jättedum fråga….🙈🤣 Men jag hämtade några skopor från dyngstacken i stallet i våras för att grunda i alla pallkragar, sen det som blev över lades på hög längst ner i trädgården. Även grässvålen och den vi grävde bort innan jag grusade hamnade där. Sen allt ogräs, och sånt som jag fick kasta från landen hamnade där också. KAN det bli en bra kompost, eller blir det alldeles för svårt när det ligger en tjock Moss/ grässvål där?

Jag vill ju gärna ha en egen kompost som jag om några år kan använda jorden ifrån, men frågan är om jag ska gräva bort den här och börja om från början? Det kanske är lite för ”grova” saker för att bli en bra kompost av? Är dessutom lite lergods…

Försökte vända runt lite i höstas men den är ju svintung! Eller kan man ha på/i något?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp