Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoho, och nu är erbjudandet slutsålt!
Jag kollade inte ens upp vad jag köpt innan jag klickade 😅 men här är listan i alla fall:
6 verbena plug plants (55986)
6 leucanthemum plug plants (46147)
6 salvia plug plants (KB3952)
6 rudbeckia plug plants (KA1565)
6 echinacea plug plants (12016)
6 doronicum plug plants (59043)
6 foxglove plug plants (50709)
6 dianthus plug plants (KA1561)
6 delphinium plug plants (KA1560)
6 coreopsis plug plants (51484)
6 aquilegia plug plants (40515)
6 achillea plug plants (KB3719)
Jag måste googla ett par stycken tror jag, jag såg mest delphiniumen på förstasidan och bara YES! :D
 
Nu är de äntligen här. Ska bli spännande att se hur det kommer gå. Vill nästan ha vår direkt nu.

Enda orosmomentet är jordgubben som skulle förodlas, tänkte i alla fall försöka men är samtidigt lite orolig för att jag tagit mig vatten över huvudet. :bag:
Nåväl funkar det så är det billigare än att köpa en färdig växt, funkar det inte va det inga många kronor och det går alltid att köpa en färdig växt, men ska åtminstone försöka först i alla fall. :up:
7275F783-F70D-4289-B1B1-F4CDA838D8DA.webp
 
Ja Blomsterlandet borde börja sin rea typ när som helst nu, skulle ju vara djupt tragiskt om den fina traditionen upphörde! Har de inte skickat ut något i morgon måste jag ev offra mig och reka IRL. Helst på tisdag dock så att jag har hunnit få någon behållning på lönekontot att handla för. :laugh:
Jag såg ingen rea igår när jag var inne och hämtade mitt paket. Kanske är för tidigt än?
 
Satt hemma och läste lite på jordgubben där det står:

"Så glest mot fuktad såjord. Täck ej med jord, men gärna med vermiculite. Håll fuktigt och täck med plast eller ställ i minidrivhus. Låt gro ljust i 15-18 grader. Omplantera då plantorna har 4-5 blad till 1 planta/kruka med gödslad jord. Ställ ljust och svalt. Utplantera efter frost."

Vad är vermiculite för något för en nybörjare? Är det något med jord, går det att klara sig utan? Vad för slags plast bör de täckas med? En fryspåse? Plastfolie? Annat? Så många frågor för en total newbie. Skulle kunna googla, men får på känn att jag inte kan ställa frågor till google om jag undrar något specifikt.
 
Satt hemma och läste lite på jordgubben där det står:

"Så glest mot fuktad såjord. Täck ej med jord, men gärna med vermiculite. Håll fuktigt och täck med plast eller ställ i minidrivhus. Låt gro ljust i 15-18 grader. Omplantera då plantorna har 4-5 blad till 1 planta/kruka med gödslad jord. Ställ ljust och svalt. Utplantera efter frost."

Vad är vermiculite för något för en nybörjare? Är det något med jord, går det att klara sig utan? Vad för slags plast bör de täckas med? En fryspåse? Plastfolie? Annat? Så många frågor för en total newbie. Skulle kunna googla, men får på känn att jag inte kan ställa frågor till google om jag undrar något specifikt.

Vermiculite är ett organiskt material som förbättrar jordens struktur och hjälper till att hålla fukt (och är inte lika lockande för sorgmygg att lägga sina ägg i). Jag toppar alla mina sådder med det. Fryspåse eller plastfolie spelar ingen roll, ta det som du har till hands. Glöm inte att sticka lite hål här och var så att luften kan cirkulera.
 
Igår kom min sista beställning chili så den ska nog ner i jord idag. Såg att det börjar anas att den chili/paprika jag redan sått är på väg att gro. I vanlig ordning glömde jag bort sådderna lite. När jag tittade till dem var de fortfarande fuktiga men jag vattnade dem lätt igen. Och i vanlig ordning så har de nästa dag börjat gro. :) Inte första gången exakt detta har skett. Så egentligen ska man nog vara mer duktig med fukten. De står på golvvärme i varm tvättstuga så risken att det ruttnar är liten!

Jag såg, efter att ha lagt mina beställningar of course, inlägg på insta om lätt rosafärgade chili och paprika. Attans. Kollade upp sorterna och de är såklart superunika och fröerna är slut. Tur. :) Men nästa år blir det mer udda sorter, är ju både roligt och tacksamt att odla.
 
Jag flyttade i höstas och håller på att inventera mina ägor, bland annat ur odlingsperspektiv. På en byggnads gavel (sydläge) hittade jag en odlingslåda med nät i. Någon som har en gissning vad man kan ha haft här? I ena hörnet av lådan har tidigare ägare byggt någon form av klättringsmöjligheter med trådar och pinnar (?).

I en låda bredvid finns nät upp på väggen att klättra på, och där tror jag att det har varit sockerärtor.
 

Bifogade filer

  • 20220125_143302.webp
    20220125_143302.webp
    579,3 KB · Visningar: 27
Jag flyttade i höstas och håller på att inventera mina ägor, bland annat ur odlingsperspektiv. På en byggnads gavel (sydläge) hittade jag en odlingslåda med nät i. Någon som har en gissning vad man kan ha haft här? I ena hörnet av lådan har tidigare ägare byggt någon form av klättringsmöjligheter med trådar och pinnar (?).

I en låda bredvid finns nät upp på väggen att klättra på, och där tror jag att det har varit sockerärtor.
Jag har nät i botten på många rabatter för att förhindra att hönsen ska gräva upp den, kan det vara något sånt?
 
Jag flyttade i höstas och håller på att inventera mina ägor, bland annat ur odlingsperspektiv. På en byggnads gavel (sydläge) hittade jag en odlingslåda med nät i. Någon som har en gissning vad man kan ha haft här? I ena hörnet av lådan har tidigare ägare byggt någon form av klättringsmöjligheter med trådar och pinnar (?).

I en låda bredvid finns nät upp på väggen att klättra på, och där tror jag att det har varit sockerärtor.

Snören, pinnar och skyddat söderläge känns som tomater för mig? Jag får i alla fall en stark längtan efter att trycka dit några bastanta härliga tomatplantor och spänna upp dem med snörena när jag ser bilden! Skulle det dessutom ha bott några frigående huliganhöns i närheten så skadar det aldrig med skyddsnät, typ överallt och hela tiden.
 
Hoho, och nu är erbjudandet slutsålt!
Jag kollade inte ens upp vad jag köpt innan jag klickade 😅 men här är listan i alla fall:
6 verbena plug plants (55986)
6 leucanthemum plug plants (46147)
6 salvia plug plants (KB3952)
6 rudbeckia plug plants (KA1565)
6 echinacea plug plants (12016)
6 doronicum plug plants (59043)
6 foxglove plug plants (50709)
6 dianthus plug plants (KA1561)
6 delphinium plug plants (KA1560)
6 coreopsis plug plants (51484)
6 aquilegia plug plants (40515)
6 achillea plug plants (KB3719)
Jag måste googla ett par stycken tror jag, jag såg mest delphiniumen på förstasidan och bara YES! :D
Men oj! vad kul. Varifrån var det. Mycket roligare än frön som är så hm fröiga.

Tänk att ha ett helt gäng pluggrudbeckia, jag är bara för lat för att så några men vill gärna ha fler.
 
Senast ändrad:
Perenna stockrosor/stockrosor och digitalis? Såg ut som digitalis ska ploppa upp o blomma nästa år?

(eller så är den stora utblommade också en digitalis istället för en stockros.)

Och när folk säger tomater så måste jag hålla med om att sådär ser min baksida ut med snören som hänger från taket beredda på nästa års tomater som ska bindas på. Samtidigt ser pinnarna som står beredda att ingripa bredvid mer ut som ärtstöd? men jag vet inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp