Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja Blomsterlandet borde börja sin rea typ när som helst nu, skulle ju vara djupt tragiskt om den fina traditionen upphörde! Har de inte skickat ut något i morgon måste jag ev offra mig och reka IRL. Helst på tisdag dock så att jag har hunnit få någon behållning på lönekontot att handla för. :laugh:
 
Tänker att jag slänger ut frågan här och ser om någon ev. har tips eller idéer.
Takluckan på vårt växthus hade blåst sönder när vi var i fjällen. Vi hittade plasten samt en del metalldelar, själva ”ramen” där plasten suttit i är också sönder. Jag hade ju helst velat köpa en färdig taklucka och sätta fast igen.
Nu till problemet, jag har ingen aning om vad vi har för märke/modell eller storlek på växthuset. Fanns här när vi flyttade in. Några tips vart man kan vända sig för att få rätt lucka? Om det ens går att köpa 🤔
 
Tänker att jag slänger ut frågan här och ser om någon ev. har tips eller idéer.
Takluckan på vårt växthus hade blåst sönder när vi var i fjällen. Vi hittade plasten samt en del metalldelar, själva ”ramen” där plasten suttit i är också sönder. Jag hade ju helst velat köpa en färdig taklucka och sätta fast igen.
Nu till problemet, jag har ingen aning om vad vi har för märke/modell eller storlek på växthuset. Fanns här när vi flyttade in. Några tips vart man kan vända sig för att få rätt lucka? Om det ens går att köpa 🤔

Jag skulle ta ut måtten och sen höra mig för bland växthustillverkare om vilka mått deras takluckor har. Borde absolut gå att köpa separat då det ofta finns till tillval och är en typisk grej på växthuset som kan gå sönder.
 
Jag skulle ta ut måtten och sen höra mig för bland växthustillverkare om vilka mått deras takluckor har. Borde absolut gå att köpa separat då det ofta finns till tillval och är en typisk grej på växthuset som kan gå sönder.
Tack, ska gå ut och mäta i eftermiddag och se om jag hittar någon som har rätt mått. Upplever att vi har ett ganska vanligt växthus i standardmått så det ska nog egentligen inte vara några problem 😊
 
Varför blir bladen så här :confused:
8B30F0F2-B56F-40A8-AA02-ACB7E3D6A0ED.webp


Tomaterna står i köket där det är mellan 20-25 grader och får ljus 16 timmar
Kan inte se några skadedjur
Funderade på brännskador men det är de nedersta bladen
För torr luft? Eller har jag vattnat för lite helt enkelt :o
 
Idag skulle mina fröpåsar egentligen kommit, inte fått sms att de finns att hämta i butik. Hoppas jag får det sms imorrn så hinner jag hämta dom innan ridningen som är i samma ort. Man hade visst 3 dagar på sig att hämta från och med att man får sms, bästa hade varit om det inträffade så jag kunde hämta dom på lördag.
Frågan är om jag får sms på onsdag om sista dagen är fredag eller lördag då, någon som vet hur Blomsterlandet räknar sina dagar?
 
Okej, beställning på dahliaknölar lagd.
Har jag funderat på vilka som passar ihop eller var jag ska ha dem? Nä
Har jag bara plockat på mig alla som jag tyckte var fiiiina? Ehh ja :D

Stön. Det är något hopplöst med de där förföriska bilderna på dahlior som väller över en i all reklam, i kombination med jävla januari.

Ja, jag trillade också dit på några till utan en djupare plan än "JAG VILL HA DESSA. OCH DESSA... OCH KLICK KLICK KLICK" - efter att ändå ha kämpat, försökt bara streta emot och sysselsätta mig med fröerna. Men nu måste det vara nog. (Tills eventuell rea på fröer inträffar.) O_o
 
Ja, jag trillade också dit på några till utan en djupare plan än "JAG VILL HA DESSA. OCH DESSA... OCH KLICK KLICK KLICK" - efter att ändå ha kämpat, försökt bara streta emot och sysselsätta mig med fröerna. Men nu måste det vara nog. (Tills eventuell rea på fröer inträffar.) O_o
Det kan vara så att ett (väldigt väldigt litet) skepp kommer lastat till "någon" som behöver fler frön... moahahaha :devil:
 
Gick med kvicka, lätta steg i fullständigt mörker. Varken den svarta natten, stormig vind eller hundra meter med lera innan jag nådde brevlådan skulle stoppa mig.

Sambon anade snabbt oråd.
"Det är väl inte fröer?"

:sneaky:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp