Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick för mig att kolla igenom gamla fröer och hittade faktiskt 6 chilifrön som jag har kvar sen förut. Dessa skulle jag vilja så. Men en liten fråga uppstår; hur gör man med sådderna när man har katter? Jag är rädd att katterna sabbar det om jag har det där de kan komma åt det. Alternativet är övervåningen där de inte kommer in, men det är inte uppvärmt där. Räcker det med en värmematta till fröerna?
 
Är det någon här som har tips på var man kan beställa fröer som inte bara är Nelsons, Weibulls?
Jag var inne på Ohlssons, men jag hade svårt att ladda ner deras katalog och jag tror framförallt de vänder sig till yrkesodlare och säljer större kvantiteter.

Här är några alternativ att kolla in:

Nordfrö
Gourmetgarage
Lindbloms frö
Fröbanken
Frökungen
Runåbergs
Impecta
Klostra
Kinnekulle frö
Sneckenström
Örtagårdens plantskola
Tradera

Odla.nu och Wexthuset har blandat sortiment, mycket Nelson Garden men en del annat också.
 
Här är några alternativ att kolla in:

Nordfrö
Gourmetgarage
Lindbloms frö
Fröbanken
Frökungen
Runåbergs
Impecta
Klostra
Kinnekulle frö
Sneckenström
Örtagårdens plantskola
Tradera

Odla.nu och Wexthuset har blandat sortiment, mycket Nelson Garden men en del annat också.
Tusen tack! 🌻
 
Intressant! Narciss satte jag i höstas. Pärlhyacint har inte varit där innan och jag har inte satt nån. Jag satte Allium, Narcisser och snödroppar.
okej jag kan ju ha fel, men snödroppar brukar ha mörkare och bredare blad som som kommer upp två och två lite likt narcissen innan knoppen kommer
Pärlhyacinternas är lite mer städsegröna de har bladen uppe under hela vintern och de har flera blad som sitter liksom i en stjärna och är mer långsmala än snödroppens.
 
Varit borta på jobb hela veckan och kom hem till lilla julafton idag :D Helgen är räddad!
20220121_182229.webp
 
Är det någon här som har tips på var man kan beställa fröer som inte bara är Nelsons, Weibulls?
Jag var inne på Ohlssons, men jag hade svårt att ladda ner deras katalog och jag tror framförallt de vänder sig till yrkesodlare och säljer större kvantiteter.

Modigt att våga ställa den frågan i den här tråden :laugh:

Så, nu kan du gå och vinka farväl till din plånbok :rofl:
 
För några veckor sedan gjorde jag en upprensning bland alla krukor som följde med vid husköpet, så nu står jag här med en mängd terrecottakrukor som jag inte har någon användning för i dagsläget (alltifrån pyttesmå till ca 12cm). Någon som har tips på vad de skulle kunna användas till? Det känns så himla synd att bara slänga dem, men de tar bara en massa onödig plats som det är nu.. Krossa dem och göra något innovativt konstverk?
 
För några veckor sedan gjorde jag en upprensning bland alla krukor som följde med vid husköpet, så nu står jag här med en mängd terrecottakrukor som jag inte har någon användning för i dagsläget (alltifrån pyttesmå till ca 12cm). Någon som har tips på vad de skulle kunna användas till? Det känns så himla synd att bara slänga dem, men de tar bara en massa onödig plats som det är nu.. Krossa dem och göra något innovativt konstverk?

Ge bort dem?

Man kan sätta en metallstolpe i jorden och trä på ett antal terrakottakrukor på den och luta dem varannan gång åt ena hållet och varannan gång åt andra. Sen i med jord och växter/blommor som hänger lite. Det brukar bli väldigt fint!
 
Ge bort dem?

Man kan sätta en metallstolpe i jorden och trä på ett antal terrakottakrukor på den och luta dem varannan gång åt ena hållet och varannan gång åt andra. Sen i med jord och växter/blommor som hänger lite. Det brukar bli väldigt fint!
De är nog för små för ett bra resultat om de största bara är 12 cm.
 
Här är en till som börjar få vittring på våren nu när det är så varmt ute :laugh: Tack och lov har regnet inte lyckats rå på snötäcket allt för mycket och kylan lär garanterat komma tillbaka, så vi behöver inte ens börja fundera på något trädgårdsarbete än på ett par månader här uppe :idea:
Stoppade ner ett gäng blomfrön i några krukor som åkte ut i växthuset igår (bla gullvivor, @Tass :)) och beställde ytterligare ett gäng, som också ska vintersås. Herregud vilken bra grej det här med vintersådd är!
Spännande!! :)
 
Ge bort dem?

Man kan sätta en metallstolpe i jorden och trä på ett antal terrakottakrukor på den och luta dem varannan gång åt ena hållet och varannan gång åt andra. Sen i med jord och växter/blommor som hänger lite. Det brukar bli väldigt fint!
Alternativ kan man man ta en stor kruka, hälla betong i botten och gjuta fast pinnen. När det stelnat kan man plantera små blommor över betongklumpen och sen trä på resten av krukorna som du föreslog.

I min stora kruka har jag borrat dräneringshål i sidan av krukan ovanför betongen.
 
För några veckor sedan gjorde jag en upprensning bland alla krukor som följde med vid husköpet, så nu står jag här med en mängd terrecottakrukor som jag inte har någon användning för i dagsläget (alltifrån pyttesmå till ca 12cm). Någon som har tips på vad de skulle kunna användas till? Det känns så himla synd att bara slänga dem, men de tar bara en massa onödig plats som det är nu.. Krossa dem och göra något innovativt konstverk?
Jag använder dem till sticklingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp