Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det nu jag ska berätta att jag planerat sedan förra året och hade en tinad säck redan i lillstugan? :cool: #gardenpro

Jag har säckar kvar upptinade i verkstaden. #proforlife :angel:

Amatörer. (+ @athena_arabians ).

Jag har en fullstor jordsäck i gästrummet. 😎

Jag har fyra plusgrader utomhus. :D #vågavägraminusgrader

(men har - givetvis! - haft rumstempererad såjord på standby i odlingsrummet sedan i fjol också. The horror om odlingsabstinensen slår till och man har massor av roliga fröer men ingen jord redo. :eek: Värre än att toapappret tar slut vid pandemiutbrott.)
 
Jag har fyra plusgrader utomhus. :D #vågavägraminusgrader

(men har - givetvis! - haft rumstempererad såjord på standby i odlingsrummet sedan i fjol också. The horror om odlingsabstinensen slår till och man har massor av roliga fröer men ingen jord redo. :eek: Värre än att toapappret tar slut vid pandemiutbrott.)

Verkligen, vem behöver toapapper?!

Bara att ta en bit från rullen med markduk (som givetvis alltid finns hemma) :cool: :rofl:
 
20220120_214343.webp


Nu börjar det ramla in lite roliga paket.
 
"Tur" att ÖoB ligger snudd på granne med Blomsterlandet. Dit någon eventuellt kan tänkas göra sig något ärende inom någon vecka. I syfte att låta sig attackeras. Hårt och skoningslöst, utan minsta hopp om att klara av att värja sig. :angel:
 
Nu har några av lökarna jag planterade i höstas börjat titta upp! :heart :banana:

Den här första är rätt grov. Minns inte vad som planterades var. Det var iaf påskliljor, allium och turkisk snödroppe.

Så roligt att det börjar hända nåt i trädgården igen!!

20220121_112357.jpg
 
Nu har några av lökarna jag planterade i höstas börjat titta upp! :heart :banana:

Den här första är rätt grov. Minns inte vad som planterades var. Det var iaf påskliljor, allium och turkisk snödroppe.

Så roligt att det börjar hända nåt i trädgården igen!!

Visa bifogad fil 84394
Härligt :love:

tilfällig.webp

Jag fick den här bilden från maken häromdagen, gissa vart jag planterade massor av lökar i höstas (igen)? :cautious::meh:

(Det är vår uppfart men de gräver alltså inte på vår tomt. Jag tycker dock arr det är så fint med blommor längs med vägen att jag både sått sommarblommor och planterat vårlökar utmed hela diket som avgränsar vår tomt mot vägen... Behöver jag säga att de grävde upp dem i fjol också? :arghh:)
 
Lyssnat på bokashi podden på jobbet. Sjukt odlingssugen nu! Tror minsann jag ska peta ner lite blomfrön redan nu.

Tänkte ta en utflykt till min syster längre fram i vår. Hon har en massa pallkragar de inte använder längre, och jag har en stor bil med rejält lastutrymme :angel:
 
Det kan vara att saker gror ovanligt långsamt, men det är nog mer sannolikt att detta med att jobba hemifrån gör att jag är och glor i krukorna väldigt mycket oftare än annars.

Spetskålen leder i alla fall ännu. Men rotsellerin börjar komma så smått. Och sötpotatisen håller på och gör små ynkliga tentakler som ska bli fina skott.

4E686121-84C9-459D-AB56-414C15606C34.webp
 
Det kliar i fingrarna att börja så. Idag var jag till Granngården och botaniserade bland deras fröer men hittade inget spännande att sätta i jorden redan nu. Strandkålen har jag i alla fall sått för någon dag sedan och idag tog jag ut den.
 
Är det någon här som har tips på var man kan beställa fröer som inte bara är Nelsons, Weibulls?
Jag var inne på Ohlssons, men jag hade svårt att ladda ner deras katalog och jag tror framförallt de vänder sig till yrkesodlare och säljer större kvantiteter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp