Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att gå tillbaka och leta efter det här inlägget för att titta vad du skrev om försådden av spetskål, mycket glad att kunna konstatera att du skrev att du redan sått den, vilket betyder att jag ju måste kunna så min också! :idea::D:angel: Fick hem två olika sorter (både den jag beställt och en ytterligare bons på min beställning :love:) i brevlådan idag :D:D

Det känns som något av ett experiment men det är Sara Bäckmo som påstår att det funkar, så om det går snett skyller jag allt på henne! ;) Wheelers Imperial spirar fint här men från Kalibos har jag tyvärr inte sett några livstecken ännu. Jag föreställer mig att de får stå under rejält med extrabelysning nu, sedan ut i växthuset för att växa på sig innan det blir för varmt där, och till sist utplantering kanske i april? Så skulle det kunna bli skörd i juni.
 
Hej hej :) Nu har jag haft flera månaders paus från allt vad odling, trädgård och Bukefalos heter. Lämnar en tuff period bakom mig och ser positivt på framtiden. Jag visste inte om jag ville odla i år men nu har vi en plan för att göra odlingen lite mer lätthanterad och då sprudlade lusten igen. Det blir inga friland utan bara pallkragar och mitt redan fixade land som har kantbrädor, tunnelväxthuset och min stora låda "varmbänken". Inhägnaden blir mindre och jag ska unna mig en batteridriven helt ny gräsklippare.

Och fröer har såklart beställts. :) Kommer hålla det ganska simpelt och satsar på tomat, gurka, chili, paprika, morot och broccoli. Det allra mesta ätbara hamnar alltså i tunneln och utomhus blir det nog tonvikt på blommor. Efter förra årets succé kommer jag kallså allting i tunneln som inte absolut måste stå inne/sås tidigt. Roliga sorter kan jag dock inte motstå så förutom vanliga morötter blir det även lila sådana, och så blir det chili med smak av viol, citron och salmiak. Tomater blir två sorters kruk/dwarftomater - har jag slutligen lärt mig något om mig själv och mitt odlande? Känner mig osedvanligt sober i mina val. ;)
 
@Chili Trist med tuff period men roligt att du är tillbaks, har saknat dig i trädgårdssnacket. Ibland är ju faktiskt less = more, även om det inte alltid känns så när man sitter där med sina fröpåsar och fingret på beställningsknappen. :o Låter hur som helst som bra planer, och chiliodlingen låter lite extra intressant (du kan ju i alla fall inte sluta att odla chili...)! :)
 
Jag bor i Skåne vid kusten. Vad hade ni haft i en kruka på norrsidan av huset? Jag skulle vilja ha en perenn där som ser fin ut så stor del av året som möjligt. Vintern inte nödvändigt men det hade varit trevligt. Krukan är inte gigantisk men kanske 30-40 cm i diameter. Och den ska kunna stå ute hela vintern. Jag har ingenstans att ta in och övervintra den.
 
@Chili Trist med tuff period men roligt att du är tillbaks, har saknat dig i trädgårdssnacket. Ibland är ju faktiskt less = more, även om det inte alltid känns så när man sitter där med sina fröpåsar och fingret på beställningsknappen. :o Låter hur som helst som bra planer, och chiliodlingen låter lite extra intressant (du kan ju i alla fall inte sluta att odla chili...)! :)
Tack vad du är gullig! Och man kan ju faktiskt få unna sig att beställa fröer och hoppas och planera, sen om det blir exakt så kanske är mindre viktigt. Jag bara lämnade allt i landet åt sitt öde i slutet på sommaren men det ska bli skönt att gräva fram alla grejer och landet och rensa tunneln när det börjar bli vår.
Och ja du har väl rätt, hur vore det om jag slutade odla chili... :rofl:
 
Wii! Nu har jag fått hem nya fröpåsar! En del är jag bekant med sedan tidigare, en del är nya bekantskaper. Bl.a. är strandkål en nyhet hos mig. Den ska enligt uppgift inte vara den lättaste att odla, så givetvis måste jag prova den.
IMG_20220119_123514_787.webp
 
Wii! Nu har jag fått hem nya fröpåsar! En del är jag bekant med sedan tidigare, en del är nya bekantskaper. Bl.a. är strandkål en nyhet hos mig. Den ska enligt uppgift inte vara den lättaste att odla, så givetvis måste jag prova den.
Visa bifogad fil 84280
Kuul!
Ser fram emot strandkålsuppdateringar!

Jag fick frö av en vän förra året och märkte att grobarheten ökade enormt genom att ta bort ytterskalet (jag pressade lite mellan två skärbrädor). Jag har tre plantor som står i kuvösen över vintern och jag hoppas så att de klarar sig. Vill ordna en väldränerad bädd åt dem till i år.
 
Kuul!
Ser fram emot strandkålsuppdateringar!

Jag fick frö av en vän förra året och märkte att grobarheten ökade enormt genom att ta bort ytterskalet (jag pressade lite mellan två skärbrädor). Jag har tre plantor som står i kuvösen över vintern och jag hoppas så att de klarar sig. Vill ordna en väldränerad bädd åt dem till i år.
Ja, jag har förstått att det är bra att skada skalet innan man sår. Annars rekommenderas höstsådd med färska frön. Men det kan jag ju inte köra med nu.
 
Nu har första paketet med fröer kommit, här en bild på det jag ska så nu. :) Väntar på en till beställning med lite mer chili och paprika. Måste köpa jord bara men tror en lokal affär har den frostfritt. Förra året bände jag loss en frusen säck hos granngården, skönt om man slipper tina jorden med. 🙄
IMG_20220119_090855821.webp
 
Nu har första paketet med fröer kommit, här en bild på det jag ska så nu. :) Väntar på en till beställning med lite mer chili och paprika. Måste köpa jord bara men tror en lokal affär har den frostfritt. Förra året bände jag loss en frusen säck hos granngården, skönt om man slipper tina jorden med. 🙄
Visa bifogad fil 84304

Det gjorde jag också, stod och svor på Granngården tidigt i januari medan jag bände loss säckar med såjord. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp