Jag har en stenkista till min dränering och två av stuprören, men den är nyligen nedgrävd så odlar inget på den (än i alla fall). Jag tänker att man inte vill odla saker med rötter som går ner för djupt så den kan bli igensatt
.
Till mina andra fyra stuprör har jag lite roligare lösningar (tycker jag). Ett går till en liten tunna med hål en bit upp, så vattnet läcker ut och rinner vidare i ränndalsstenar och sedan ut i en rabatt. Ett går till en liten vattentrappa, vidare till ränndalsstenar och en rabatt. Ränndalsstenar kan man gjuta själv, finns formar att köpa.
Två stuprör går till ett odlingssystem i murarbaljor (se bild). Det är ganska nyplanterat på bilden och jag har även fått modifiera det lite med tiden. P g a att jag inte hade någon naturlig lutning från huset på den sidan löste jag det såhär. Växten närmast i bild är fackelblomster, den trivdes otroligt bra där så den är ett tips för blötare mark. Blommar länge och lockar massor insekter.
Jag har planer på att sätta en utfällbar utkastare högt upp på ett stuprör också, för att kunna odla t ex jordgubbar på höjden.