Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska erkänna att Morden i Midsomer är min främsta blomsterinspiration. Alla byarna har så fina, stora, lummiga krukodlingar på vartenda ställe. Och trädgårdarna är sådär prunkande och frodiga som en bara kan drömma om. Massor av rosor i vild växt, gröna gräsmattor och parkliknande buskarrangemang.

Kanske lite ovanlig inspo-källa, men ändå :D
 
Jag ska erkänna att Morden i Midsomer är min främsta blomsterinspiration. Alla byarna har så fina, stora, lummiga krukodlingar på vartenda ställe. Och trädgårdarna är sådär prunkande och frodiga som en bara kan drömma om. Massor av rosor i vild växt, gröna gräsmattor och parkliknande buskarrangemang.

Kanske lite ovanlig inspo-källa, men ändå :D

Engelska trädgårdar kan ju vara helt fantastiska!
 
Börjat kika lite på fröer, tror det kommer nog bara bli sockerärtor (vet dock inte vilken sort fanns olika när jag tittade), gul lök, en morotssort som ger olika färger av morötter, vet inte hur mycket det bli av en fröpåse så funderar ev på en vanlig sommarmorot, tror vi skippar potatisen i år. Hade velat hitta Blå Kongo, men ej lyckats hitta den, minns att den va god.

Jordgubbsplantorna får nog vänta tills de börjar säljas framåt maj nån gång tror jag.
Tror det får räcka för utomhus.

Funderar på en större kruka som man kan ha både inne och ute för ingefäran så den kan övervintra. Kikat lite i affärerna efter ekologisk ingefära men ej hittat någon än, kanske måste beställa från nätet då när det blir dax.
 
Här är en till som börjar få vittring på våren nu när det är så varmt ute :laugh: Tack och lov har regnet inte lyckats rå på snötäcket allt för mycket och kylan lär garanterat komma tillbaka, så vi behöver inte ens börja fundera på något trädgårdsarbete än på ett par månader här uppe :idea:
Stoppade ner ett gäng blomfrön i några krukor som åkte ut i växthuset igår (bla gullvivor, @Tass :)) och beställde ytterligare ett gäng, som också ska vintersås. Herregud vilken bra grej det här med vintersådd är!
 
Såg inget om det när jag kollade på blomsterlandets hemsida. Har ju aldrig använt sådana påsar innan så har ingen aning. 🙈

Hm, nej där var det visst knepigt att veta.
Vilken otroligt dålig filtrering om man vill kolla fröpåsar!

Antar att det är Harlekin du menar? Om man kikar på Impectas sida istället så är det 350 frön per påse. Gissar att det är något liknande för Nelsons. Det beror ju också lite på hur du sår, är du noggrann och sår varje frö med avstånd (otroligt pilligt) så behöver du ju gallra mindre sen och får ut fler morötter.
 
Hm, nej där var det visst knepigt att veta.
Vilken otroligt dålig filtrering om man vill kolla fröpåsar!

Antar att det är Harlekin du menar? Om man kikar på Impectas sida istället så är det 350 frön per påse. Gissar att det är något liknande för Nelsons. Det beror ju också lite på hur du sår, är du noggrann och sår varje frö med avstånd (otroligt pilligt) så behöver du ju gallra mindre sen och får ut fler morötter.
Jo, det läste jag om att försöka så med mellanrum för att slippa gallra sen. Tror jag kommer försöka, men känner jag mig själv rätt kommer jag nog ge upp å så får det bli gallring sen. 🙈😅

Började kika lite nu för å se va de kostar. Kommer nog springa in sen när jag har fått lönen så får vi se va ja kommer hem med. 😇
 
Jag var ute idag och klippte ner julgranen i ris och la på de mest vindutsatta rosorna. Det brukar alltid komma någon köldperiod i februari också, plus att då blir jag av med granliket.

Kan konstatera att grannens unga katter, som började jaga i våras, måste decimerat kaninbeståndet rejält, julrosorna har fått vara ifred än så länge 😍. Kanske kan jag våga mig på några till på en väl vald plats. Hade gärna haft några rosa nära entrén för att liva upp vintern.

Första beställningen på fröer har gått iväg: Sockerärt Norli, Gurka Cool Customer, Paprika Ferenc Tender och Lipstick, Tomat Red Pearl
Jag har massor av fröer kvar från i fjol, så kanske att jag nöjer mig med det, jag får se.
 
Gjorde en snabbrensning och hivade säkert över femtio fröpåsar som blivit för gamla. Har inte tid att testgro det här året, så det fick vara.

Jag skulle ju satsa på blomster detta år men mängden grönsakspåsar siar om något annat. Det blir nog att ge bort en hel del till nära och kära som också odlar lite smått.
 
Jag skulle behöva leda undan regnvatten lite bättre när det väl regnar eller snön smälter blir det rejält blött precis utanför huset
Så jag funderar på en stenkista men vad kan man plantera på den :confused:
Någon som har plantering på en stenkista?

Jag har en stenkista till min dränering och två av stuprören, men den är nyligen nedgrävd så odlar inget på den (än i alla fall). Jag tänker att man inte vill odla saker med rötter som går ner för djupt så den kan bli igensatt 🤔.

Till mina andra fyra stuprör har jag lite roligare lösningar (tycker jag). Ett går till en liten tunna med hål en bit upp, så vattnet läcker ut och rinner vidare i ränndalsstenar och sedan ut i en rabatt. Ett går till en liten vattentrappa, vidare till ränndalsstenar och en rabatt. Ränndalsstenar kan man gjuta själv, finns formar att köpa.

Två stuprör går till ett odlingssystem i murarbaljor (se bild). Det är ganska nyplanterat på bilden och jag har även fått modifiera det lite med tiden. P g a att jag inte hade någon naturlig lutning från huset på den sidan löste jag det såhär. Växten närmast i bild är fackelblomster, den trivdes otroligt bra där så den är ett tips för blötare mark. Blommar länge och lockar massor insekter.

Jag har planer på att sätta en utfällbar utkastare högt upp på ett stuprör också, för att kunna odla t ex jordgubbar på höjden.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220115-195442.webp
    Screenshot_20220115-195442.webp
    135,6 KB · Visningar: 38
Jag har en stenkista till min dränering och två av stuprören, men den är nyligen nedgrävd så odlar inget på den (än i alla fall). Jag tänker att man inte vill odla saker med rötter som går ner för djupt så den kan bli igensatt 🤔.

Till mina andra fyra stuprör har jag lite roligare lösningar (tycker jag). Ett går till en liten tunna med hål en bit upp, så vattnet läcker ut och rinner vidare i ränndalsstenar och sedan ut i en rabatt. Ett går till en liten vattentrappa, vidare till ränndalsstenar och en rabatt. Ränndalsstenar kan man gjuta själv, finns formar att köpa.

Två stuprör går till ett odlingssystem i murarbaljor (se bild). Det är ganska nyplanterat på bilden och jag har även fått modifiera det lite med tiden. P g a att jag inte hade någon naturlig lutning från huset på den sidan löste jag det såhär. Växten närmast i bild är fackelblomster, den trivdes otroligt bra där så den är ett tips för blötare mark. Blommar länge och lockar massor insekter.

Jag har planer på att sätta en utfällbar utkastare högt upp på ett stuprör också, för att kunna odla t ex jordgubbar på höjden.
På sommaren samlar jag ju så mycket vatten som möjligt i tunnor det är på hösten och vintern framförallt när snö smälter som det ibland tränger in i tvättstugan :crazy:
Så risken är att det blir synnerligen torrt sommartid eftersom det dessutom sällan regnar för mycket här
 
Tur att man delar med sig här. Mamma hade glömt vad vi köpt och planterat i september men jag lyckades hitta inlägget där jag skrev om det :up: :D

Visst är det bra?! Det är flera gånger som jag har missat att anteckna namnet på någon ny sort eller när jag sådde eller skördade det ena eller andra och sedan hittat svaret här med en enkel sökning - Buke funkar som min alternativa odlingsdagbok! :up: :D
 
Kål = :love: En hel pallkrage går dock snabbt att fylla, kombinationen med tidig spetskål och sen brysselkål kan nog vara smart. I år har jag varit rekordtidig med att så en del spetskål som jag hoppas ska vara klar att äta/grilla :d mitt i sommaren (och att angreppen då inte har hunnit komma igång riktigt heller), och brysselkålsplantorna satte jag inte ut förrän i mitten på juli ungefär och hann ändå få fin skörd.

Var tvungen att gå tillbaka och leta efter det här inlägget för att titta vad du skrev om försådden av spetskål, mycket glad att kunna konstatera att du skrev att du redan sått den, vilket betyder att jag ju måste kunna så min också! :idea::D:angel: Fick hem två olika sorter (både den jag beställt och en ytterligare bons på min beställning :love:) i brevlådan idag :D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp