Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörde på radion igår att Granngården säljer fröer nu "Köp 10 påsar, betala för 5".
Bekräftar, var in igår. Trodde dom hade typ 4 för 5. Blev lite svettig, orolig när jag såg att det var tio påsar som gällde. Fick slita med mig en frökatalog hem innan jag spontanköpte tio påsar frön (har INTE så mycket utrymme). Listan är nu klar och jag ska dit efter jobbet :D
DSC_1510.webp
 
Så det börjar det dra ihop sig för växthusbygge så nu måste resterna av plommonträdet ner
Men runt plommonträdet planterade jag fyra klematis kan jag gräva upp dom och sätta dom i hink så länge :confused:
Eller är det enklare kanske att ta stickling och sätta i hink i tvättstugan som håller ca 15 grader? Det går nog knappt och gräva marken är stenhård
 
Så det börjar det dra ihop sig för växthusbygge så nu måste resterna av plommonträdet ner
Men runt plommonträdet planterade jag fyra klematis kan jag gräva upp dom och sätta dom i hink så länge :confused:
Eller är det enklare kanske att ta stickling och sätta i hink i tvättstugan som håller ca 15 grader? Det går nog knappt och gräva marken är stenhård
Vänta tills det går att gräva och flytta dem sen när du ändå har grävare på plats?
 
Så det börjar det dra ihop sig för växthusbygge så nu måste resterna av plommonträdet ner
Men runt plommonträdet planterade jag fyra klematis kan jag gräva upp dom och sätta dom i hink så länge :confused:
Eller är det enklare kanske att ta stickling och sätta i hink i tvättstugan som håller ca 15 grader? Det går nog knappt och gräva marken är stenhård

Spara ved från plommonträdet att ha till grillen/röken :up:
 
Jag rekommenderar min största fjärilsmagnet trädgårdskantlök, som en låg allium men blommar senare, blommar också länge. Fjärilarna är helt galna i den, trots att det står en stor fjärilsbuske precis bredvid som också blommar ungefär samtidigt så är kantlöken den som lockar mest. Ska själv hålla utkik efter fler exemplar av den, jag tänkte att den kanske sprider sig men det går lite långsamt. Den var årets perenn 2021 så borde finnas att hitta lite varstans tycker jag.
Är det denna?
https://www.impecta.se/froer/perenn...Py3e22-T4Q6-GaUK5wMgs02ltYtis9yxoC8CsQAvD_BwE

Står att den är ätlig också. Kanske kunde vara kul dekoration runt pallkragar. Är den lättsådd tro?

Fast den hette quattro, lustigt, kanske inte går att så Milennium?
 
Är det denna?
https://www.impecta.se/froer/perenn...Py3e22-T4Q6-GaUK5wMgs02ltYtis9yxoC8CsQAvD_BwE

Står att den är ätlig också. Kanske kunde vara kul dekoration runt pallkragar. Är den lättsådd tro?

Fast den hette quattro, lustigt, kanske inte går att så Milennium?

Jag minns inte om den hade något sortnamn tyvärr, mycket mycket eventuellt kan den ha hetat Millennium? Mina kantlökar är en present som jag fick i kruka som givaren hade handlat, så jag planterade bara ut den direkt. Jag har tagit några egna fröer men haft svårt att få dem att ta sig, har kanske skött de sådderna lite sisådär dock. Men nu har jag i alla fall en kruka stående med ett par små strån som eventuellt skulle kunna utvecklas för att ta sig.

Ursprungsplantan står i en rabatt som mest består av lite hipp som happ nergrävda saker som inte haft någon annanstans att bo, tar jag mig för att styra upp den så lär man ju kunna dela på lökarna också och ev få lite bättre förökning på det sättet.
 
Jag ska plantera en syrenbuddleja har jag tänkt. Runt den vill jag plantera någon marktäckande växt. Just nu kommer jag inte på något annat än flocknäva, men vet inte hur kul det blir. Jag funderar vidare på det.
 
Jag minns inte om den hade något sortnamn tyvärr, mycket mycket eventuellt kan den ha hetat Millennium? Mina kantlökar är en present som jag fick i kruka som givaren hade handlat, så jag planterade bara ut den direkt. Jag har tagit några egna fröer men haft svårt att få dem att ta sig, har kanske skött de sådderna lite sisådär dock. Men nu har jag i alla fall en kruka stående med ett par små strån som eventuellt skulle kunna utvecklas för att ta sig.

Ursprungsplantan står i en rabatt som mest består av lite hipp som happ nergrävda saker som inte haft någon annanstans att bo, tar jag mig för att styra upp den så lär man ju kunna dela på lökarna också och ev få lite bättre förökning på det sättet.
Mmm jag gillar ju att köpa perenner i kruka faktiskt, enkelt och bra. Haken är att man får en mindre mängd bara :D
 
Mmm jag gillar ju att köpa perenner i kruka faktiskt, enkelt och bra. Haken är att man får en mindre mängd bara :D

Jag var ute och kollade vid växthuset nu på morgonen och bara "oj, vad tusan är det som sticker upp här - just ja, jag köpte ju rudbeckior på höstrean!" Det hade jag hunnit glömma bort helt nu så i min fantasi hade jag intecknat den ytan till mina nya dahlior, men det ska nog gå att få dit några av dem också. Lyxproblem verkligen!

Lite värre med var alla nya perenner och bienner (som nu står på tillväxt från frö) ska ta vägen men det dröjer ju så länge än så det hinner säkert ordna sig på något sätt. :angel: :D
 
Jag var ute och kollade vid växthuset nu på morgonen och bara "oj, vad tusan är det som sticker upp här - just ja, jag köpte ju rudbeckior på höstrean!" Det hade jag hunnit glömma bort helt nu så i min fantasi hade jag intecknat den ytan till mina nya dahlior, men det ska nog gå att få dit några av dem också. Lyxproblem verkligen!

Lite värre med var alla nya perenner och bienner (som nu står på tillväxt från frö) ska ta vägen men det dröjer ju så länge än så det hinner säkert ordna sig på något sätt. :angel: :D
Mm och de är så luriga också, de tar typ ingen plats alls i rabatten fram tills dess de är gigantiska och är överallt.
 
Penstemon/höstskäggört - några erfarenheter av härdighet?

Jag har en sån där "hitte-påse" med fröer framför mig som jag måste ha köpt på någon förförisk rea i fjol. Men när jag nu börjar tänka på att få dem i jorden och åtminstone försöka komma på en strategi var och när jag skulle kunna plantera ut dem, så står det ettårig på fröpåsen och perenn på en del ställen. Nu trycker jag väl ner dem där de får plats och så blir det som det blir, men går det att övervintra dem i zon 1 med lite pyssel så kan det ju vara käckt att ha en plan för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp