Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
LYCKLIG!! Jag han precis beställa 5 påsar med tomatfröer från Carmel Bella Farm när hon öppnade upp sin webshop igen; hennes fröer tar slut på några timmar och jag lyckades tajma precis så att jag hann! Hon säljer inte utanför USA och Canada men har en bekant i Florida som ska ta emot dem tills dottern åker över. JIPPEEE!!!!! Jag fick tag på 5 påsar med olika sorter (5 frön i varje...) då varje kund bara får köpa max en påse var. Jag känner mig lycklig!!

Nu är frågan - jag får hem dem i slutet av april och då är det ju för sent att plantera dem. De borde hålla sig till nästa vår - ska jag frysa in dem? Det har jag gjort med t.ex. Luktärtsfröerna från Cecilia Wingårds shop. Men det vore ju hemskt om jag hade ihjäl mina rara fröer nu när jag äntligen lyckats knipa dem...
 
Råkade hamna på Blomsterlandet. Försökte komma ihåg vad jag skrivit upp vad jag skulle ha… Som om jag trodde på det själv… har nu iaf 8 nya påsar.. varav en som jag vet jag skrev på min lista! Så det betyder jag måste köpa fler fröer.. måste ju följa min lista :angel:
 
Råkade hamna på Blomsterlandet. Försökte komma ihåg vad jag skrivit upp vad jag skulle ha… Som om jag trodde på det själv… har nu iaf 8 nya påsar.. varav en som jag vet jag skrev på min lista! Så det betyder jag måste köpa fler fröer.. måste ju följa min lista :angel:
Pfffft.

Jag kom ut med 20 påsar. :banana:

Jättenöjd! Köpte en massa fina blommor på ren impuls. Gick lite på vad jag gillar, hur jag kan förodla och bara hängav mig åt skönhet och begär. :love: Det blir sannerligen en kaskad av färger i år med bl.a. tagetes i illgult och illorange, frissiga penséer i mörka vilda färger, limegrön blomstertobak, rosa zinnia, djupt klarröd petunia... Ja ni hör ju. Kan bara bli succé.
 
Sporrad av förra årets lyckade odling av egna sommarblommor till krukor och rabatt tar jag mig an ännu ett år med kallsådd i växthuset enligt ovan och andra inköp. Såhär kunde det se ut förra året i krukor och land. :)
IMG_20220203_145908.jpg


Ikväll tog jag bort lite blötsnö från mitt billiga tunnelväxthus från Dancover. Det går in på sin tredje sommar nu och ser himla bra ut. Det har legat mycket vatten på taket i vinter som jag missade och det fick sömmarna att börja släppa lite lite i närheten. Med tanke på hur tungt vattnet var är jag imponerad av hållfastheten i sömmarna. Himla bra köp, men vet att många varit missnöjda med sina. Jag tror inte det blåser så mycket där det står och så har jag tagit bort blötsnö oftast. Förankrat med tältpinnar i järn ca 2 cm tjocka.
 
Jag köpte gård i vintras och förra helgen fick vi bilder från hur det har sett ut tidigare. Jag skulle vilja återskapa blomsterhavet utanför torpet. Någon som vill gissa på vad det kan ha varit som växt där? Jag kan noll om växter så tänker att ni har mer kvalificerade gissningar än mig!
 

Bifogade filer

  • IMG_20220205_082623.webp
    IMG_20220205_082623.webp
    208,3 KB · Visningar: 78
Såg Blomsterlandet hade rea på sina fröer nu fram till den 6/2. Ska nog gå in en sväng idag å se va vi kan hitta. Killen är ju sugen på solroser, så kanske kan hitta sådana frön om de inte är slutsålda förstås. 😅
 
Hurra, här har två av två auberginer (Jewel amethyst), en av två Padrones, ehm, tre av två paprikor (California Wonder tror jag) grott. Till och med den första lilla smultronfröet (Rügen) har grott utanför bild. Bra start på säsongen uppe i norr!
DSC_1557.webp
 
Jag planerar att så gyllenbär och vattenmelon typ nu eller snart. Frågan är bara hur många frön jag ska så. Själv behöver jag inte mer än 2 plantor gyllenbär och max 3 plantor melon. Undrar om jag kan sälja plantor om jag sår alla frön. Har sålt gyllenbär förut men melon vet jag inte hur eftertraktat det är. Kan jag kränga 22 plantor melon?
 
Jag planerar att så gyllenbär och vattenmelon typ nu eller snart. Frågan är bara hur många frön jag ska så. Själv behöver jag inte mer än 2 plantor gyllenbär och max 3 plantor melon. Undrar om jag kan sälja plantor om jag sår alla frön. Har sålt gyllenbär förut men melon vet jag inte hur eftertraktat det är. Kan jag kränga 22 plantor melon?
Vill du inte så alla frö av gyllenbär kan jag köpa några frön! Tänkte så sådana nu men inte handlat fröer ännu.
 
Vill du inte så alla frö av gyllenbär kan jag köpa några frön! Tänkte så sådana nu men inte handlat fröer ännu.
Det är bara 8 frön i påsen. Så jag skulle kunna så alla. Och säljer jag några frön så blir det väl lite dyrt med frakten utslaget på så få frön?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp