Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter å ser på små växthus (sånt mot vägg), och undrar vad som är att föredra, glas eller polykarbonat? Nån med erfarenhet/kunskap? ☺️🤞
 
Sitter å ser på små växthus (sånt mot vägg), och undrar vad som är att föredra, glas eller polykarbonat? Nån med erfarenhet/kunskap? ☺️🤞

Jag valde ett i glas till trädgården i fjol och främsta anledningen till det är att jag vill kunna ha en liten möbelgrupp där och sitta och mysa och då tycker jag att det är betydligt finare med glas. Men intill väggen så så finns ju inte riktigt det behovet, då hade jag nog valt ett i plast, det verkar ha lite bättre odlingsegenskaper, vara tåligare och billigare i inköp.
 
Jag har undvikt dahlior i många år men nu går det nog inte att låta bli längre. Finns ju så många läckra som habegäret slagit till på. Men ni med mer rutin hur gör ni på våren? Förodlar ni eller tjop rakt ner i rabatten? Jag tänker att det blir väldigt utrymmes krävande om jag ska förodla till en hel rabatt. Bor i zon tre.
 
Jag har undvikt dahlior i många år men nu går det nog inte att låta bli längre. Finns ju så många läckra som habegäret slagit till på. Men ni med mer rutin hur gör ni på våren? Förodlar ni eller tjop rakt ner i rabatten? Jag tänker att det blir väldigt utrymmes krävande om jag ska förodla till en hel rabatt. Bor i zon tre.
Jag förodlar från slutet av mars, förra året startade jag dom i påsar vilket gick bra och sparade mycket plats (i början iaf) men ja det krävs en del plats. Jag har en liten inglasad veranda så där är gott om sol på våren men får ofta asa in alla på natten :angel:
 
Sitter å ser på små växthus (sånt mot vägg), och undrar vad som är att föredra, glas eller polykarbonat? Nån med erfarenhet/kunskap? ☺️🤞

Kanalplast är absolut inte fult och jag hade aldrig valt glas, speciellt inte på ett så utsatt och varmt läge mot vägg. Risken finns att alla dina växter kommer bränna sönder, speciellt om det är litet. Glas reglerar temperatur mycket sämre och säsongen blir kortare.

Det finns verkligen bara nackdelar med glas, om man nu inte sätter utseende före odlingen.
 
Jag har undvikt dahlior i många år men nu går det nog inte att låta bli längre. Finns ju så många läckra som habegäret slagit till på. Men ni med mer rutin hur gör ni på våren? Förodlar ni eller tjop rakt ner i rabatten? Jag tänker att det blir väldigt utrymmes krävande om jag ska förodla till en hel rabatt. Bor i zon tre.
Jag måste förodla, zon 5. Annars hinner de inte blomma ordentligt hos mig.
 
Jag har undvikt dahlior i många år men nu går det nog inte att låta bli längre. Finns ju så många läckra som habegäret slagit till på. Men ni med mer rutin hur gör ni på våren? Förodlar ni eller tjop rakt ner i rabatten? Jag tänker att det blir väldigt utrymmes krävande om jag ska förodla till en hel rabatt. Bor i zon tre.

Jag har gjort båda delarna (zon 1) men fastnade också för detta med att sätta igång dem i påsar med lite jord i fjol. Jag behöver så många krukor till allting annat redan, men påsarna funkade jättebra till dahliorna och gav lyckat resultat med lång blomning.
 
Påsar med jord i låter smart. Det tror jag blir en möjlig lösning för mig. Jag har ju ingen erfarenhet av dahlior så fortsätter att fråga er som har det. Hur mycket jord behövs så där mellan tummen och pekfingret i påsarna och vad är fallgroparna med dahlior?

Förutom att man blir ruinerad på alla inköp :D
 
Om man bor på Skånes västkust, behöver man förodla dahlior då? Eller kan jag bara köpa och gräva ner? Jag har ett mörkt och frostfritt förråd de kan vara i på vintern.
 
Påsar med jord i låter smart. Det tror jag blir en möjlig lösning för mig. Jag har ju ingen erfarenhet av dahlior så fortsätter att fråga er som har det. Hur mycket jord behövs så där mellan tummen och pekfingret i påsarna och vad är fallgroparna med dahlior?

Förutom att man blir ruinerad på alla inköp :D
"Lagom" 😂 det ska gärna täcka knölen. Så små knölar kan behöva 2-3 nävar. Jag har några större jag har övervintrat som jag fruktar behöver typ 10 liter 😂

Fallgrop: vattnar du för mycket så ruttnar dom.
 
Kanalplast är absolut inte fult och jag hade aldrig valt glas, speciellt inte på ett så utsatt och varmt läge mot vägg. Risken finns att alla dina växter kommer bränna sönder, speciellt om det är litet. Glas reglerar temperatur mycket sämre och säsongen blir kortare.

Det finns verkligen bara nackdelar med glas, om man nu inte sätter utseende före odlingen.

Det är lite så jag tänkte kanske kunde vara negativt med glas. Jag vill ju ha goda hemodlade tomater, om jag bränner upp dom känns det ju ganska bortkastat 🙈

Tack för alla svar, kanske det får bli plast ändå. Dom jag kollar på kostar polykarbonat mer, men det får det kanske vara värt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp