Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skippar också dahlior, skulle aldrig ha ork att plocka in dem på hösten.

Däremot har jag visst sått 24 olika perenner/buskar/träd i år, och väntar på 5 sorters fröer till. Jag kommer få anlägga lite rabatter om allt gror...
 
Dahlia har jag faktiskt inga problem att motstå, de är inte my cup of växt :D Plus att de behöver alldeles för mycket handpåläggning, jag är lat :p
Usch då! Då kanske jag skippar de! Förra året hittade jag en dahlia i en kruka som kostade 25 kr för den hängde lite. Så den köpte jag o den var jättefin med ny jord och ny kruka. Det är min enda erfarenhet av dahlia.
 
Kollade Impecta… de har ju fröer på Barbadin. Hur coolt är det inte att prova det? Har nån gjort det? Går det utan växthus?

Jag får en bild på den fröpåsen mulad upp i ansiktet varje dag av Bukefalos alltför medvetna och kraftfullt riktade reklam, tillsammans med några andra förslag från Impecta. Samt Svedbergas dahlior, i fall jag skulle ha råkat "glömma" att beställa någon av deras typ 593 sorter. Barbadinen och dess blandade kompisar från Impecta har jag ännu lyckats motstå dock men ja, osvuret är ju bäst.

(är det konstigt att ens beroende bibehålls? - okej då, ökar... Borde finnas varningstexter och särskilda krypterade inloggningar för att få lov att få tillträde till de sidorna, inte att man möts av dem till morgon, middag och kväll)
 
Usch då! Då kanske jag skippar de! Förra året hittade jag en dahlia i en kruka som kostade 25 kr för den hängde lite. Så den köpte jag o den var jättefin med ny jord och ny kruka. Det är min enda erfarenhet av dahlia.

Det är ju det där med att hålla på att gräva upp dem varje år och sedan sätta igång dem på våren i krukor/påsar osv (bor ju i zon 5). Jag är som sagt lat, hela min trädgård är planerad för så lite jobb som möjligt :p
 
Usch då! Då kanske jag skippar de! Förra året hittade jag en dahlia i en kruka som kostade 25 kr för den hängde lite. Så den köpte jag o den var jättefin med ny jord och ny kruka. Det är min enda erfarenhet av dahlia.
Jag tycker inte att de är så jobbiga! De ska förodlas men är sjukt enkla. De behöver bara jord och en liten skvätt vatten och sen vaknar dom glatt. Behöver gärna lite stöd i rabatten om de står på en blåsig plats. Jag var lat förra året och de fick inget stöd utöver mitt lilla staket som skulle hålla hönsen utanför, det fungerade tillräckligt bra. Sen så är det lite jobb med att gräva upp dom om man vill spara dom till nästa år. Det behöver man egentligen inte om man inte orkar. :)
 
Jag tycker inte att de är så jobbiga! De ska förodlas men är sjukt enkla. De behöver bara jord och en liten skvätt vatten och sen vaknar dom glatt. Behöver gärna lite stöd i rabatten om de står på en blåsig plats. Jag var lat förra året och de fick inget stöd utöver mitt lilla staket som skulle hålla hönsen utanför, det fungerade tillräckligt bra. Sen så är det lite jobb med att gräva upp dom om man vill spara dom till nästa år. Det behöver man egentligen inte om man inte orkar. :)
Tillägg: mitt problem med dahlior är att jag sparat 40 stycken från förra året och köpt 25 nya. Det finns ingen rimlig chans att jag ska rymma att förodla dom. Eller plantera dom någonstans. 🤷😂
 
Usch då! Då kanske jag skippar de! Förra året hittade jag en dahlia i en kruka som kostade 25 kr för den hängde lite. Så den köpte jag o den var jättefin med ny jord och ny kruka. Det är min enda erfarenhet av dahlia.
Ni skåningar behöver ju knappt förodla de bara det är frostfritt kan de ju grävas ner på en gång. När brukar sista frost vara hos er? https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-sista-varfrosten-1.4072
Man kan alltid skydda sig lite med att lägga på en odlingsväv ovanpå eller två.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp