Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja ärtskotten har ju den fördelen gentemot paprika/chili/tomater och annat att de inte plötsligt tar upp väldigt mycket mer plats när man börjar med omplanteringen... jag gjorde första omplanteringen av paprika (+ 20 st) och kronärtskockor (9 st) i går och sneglar lite bekymrat på allt annat som är på gång. Men lever på hoppet om en väldigt tidig vår så att mycket kan skyfflas ut till växthuset tidigt. :D
Pga platsbrist inne (och en sambo som suckade och stönade över alla växter överallt), har jag bestämt mig för att så tomater lite senare i år. Förra året blev det en kall vår och tomaterna tog över hela huset innan de äntligen kunde få flytta ut 😂
 
Skolade om mina Jalapeno som jag fått från skolan. Någon (inte jag) har lyckats få ner hela tolv frön i en plastmugg. En planta råkade jag bryta av så elva plantor blev det. Hoppas de växer till sig bra och att jag kan sälja överskottet. Jag får passa på att odla lite för mycket så jag kan sälja och få in lite cash.
 
Jag skulle vilja hitta en broccolisort/typ eller ngt annan "kål" att odla till familjemedlemmen som älskar stammarna/grenarna och småbladen på köpta broccolibuketter men inte "blomknopparna".
Har tidigare testat "vanlig" broccoli som inte gav så mycket och ngn tidig "sprouting"-sort och som inte gav ngra buketter alls innan plantorna hade övervintrat - men oftast fryser plantorna ner under vintern.

Så tipsa mig om lättodlade sorter med mycket och många stam/skott.
 
Jag skulle vilja hitta en broccolisort/typ eller ngt annan "kål" att odla till familjemedlemmen som älskar stammarna/grenarna och småbladen på köpta broccolibuketter men inte "blomknopparna".
Har tidigare testat "vanlig" broccoli som inte gav så mycket och ngn tidig "sprouting"-sort och som inte gav ngra buketter alls innan plantorna hade övervintrat - men oftast fryser plantorna ner under vintern.

Så tipsa mig om lättodlade sorter med mycket och många stam/skott.

Jag vet inte hur det är att odla det men det låter som att det skulle kunna vara sparrisbroccoli du letar efter.
 
Jag har haft begränsad framgång med att fröså jätteverbena tidigare men har gett den en chans till i år, jag hade testat att så nu om jag inte redan fått ner fröerna. Har väntat på dem tre veckor, omväxlande lite kallare i växthuset och nu inne sedan några dagar igen. Hittills dåligt med livstecken men jag har inte gett upp hoppet än. De är ju så himla fina så väl värt om det lyckas!
 
Jag har haft begränsad framgång med att fröså jätteverbena tidigare men har gett den en chans till i år, jag hade testat att så nu om jag inte redan fått ner fröerna. Har väntat på dem tre veckor, omväxlande lite kallare i växthuset och nu inne sedan några dagar igen. Hittills dåligt med livstecken men jag har inte gett upp hoppet än. De är ju så himla fina så väl värt om det lyckas!

Läste att man kan ställa sådden i kylskåpet ett tag om det inte tar sig. Jag ska testa! Köpte en så fin jätteverbena förra året, vore ju kul att få fram egna.
 
Jag skulle bara hoppa in och köpa kronärtskocka-frön, som jag hade glömt att jag ville ha :o

Jag trivs inte ensam, sa kronärtskock-påsen...
Jag tar med några vänner...
Dom tar ingen plats...

"Tack" @Lillgrådis för påminnelsen om kronärtskockor :cautious: Som straff borde du få komma hit och anlägga en ny rabatt :rage: Var ska jag sätta dom här "kompisarna" då?? Va? Va?!! :mad:
 

Bifogade filer

  • Kronärtskocka.webp
    Kronärtskocka.webp
    254,4 KB · Visningar: 32
Jag skulle bara hoppa in och köpa kronärtskocka-frön, som jag hade glömt att jag ville ha :o

Jag trivs inte ensam, sa kronärtskock-påsen...
Jag tar med några vänner...
Dom tar ingen plats...

"Tack" @Lillgrådis för påminnelsen om kronärtskockor :cautious: Som straff borde du få komma hit och anlägga en ny rabatt :rage: Var ska jag sätta dom här "kompisarna" då?? Va? Va?!! :mad:

ÅH vilken himla otur, men jag är tyvärr! upptagen med att anlägga nya rabatter till mina nio kronärtskockor som valt att gro - och till alla jävla dahlior som har krävt att bli beställda i grupp. Samt cirka en ziljon blandade ett-, två och fleråriga frösådda blommor. 😱

Men jag gillar att du har låtit lite kålsorter också följa med bland fröpåsarna! För att kål liksom kronärtskockor tar ju ofta så lite plats... eller.... öööhm, hur var det nu igen? :rolleyes: :laugh:
 
ÅH vilken himla otur, men jag är tyvärr! upptagen med att anlägga nya rabatter till mina nio kronärtskockor som valt att gro - och till alla jävla dahlior som har krävt att bli beställda i grupp. Samt cirka en ziljon blandade ett-, två och fleråriga frösådda blommor. 😱

Men jag gillar att du har låtit lite kålsorter också följa med bland fröpåsarna! För att kål liksom kronärtskockor tar ju ofta så lite plats... eller.... öööhm, hur var det nu igen? :rolleyes: :laugh:
Jag kom precis på.... mohahahaha :devil:

Du vet att Irisarna vill ha en damm va??! :angel:
:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp