Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste att man kan ställa sådden i kylskåpet ett tag om det inte tar sig. Jag ska testa! Köpte en så fin jätteverbena förra året, vore ju kul att få fram egna.
Men kylskåpet är ju mörkt ( lampan släcks när man stänger dörren ... ) .... rimmar ju inte precis för att få något att gro/ växa ...
 
Jag kan åka på arbetsläger överallt! :love: förutom möjligen hos @athena_arabians för där blir man påhoppad av gropar i gräsmattan :cautious:

Om du ändå ska till Alnarp så är det ju en perfekt avstickare att kolla in lite övriga delar av Skåne på vägen! Kan dock INTE garantera en gropfri gräsmatta. (Men ofta ligger det några hönor och balar i de större groparna, det funkar som blockering så att inte groparna ska hoppa på en. )
 
Men kylskåpet är ju mörkt ( lampan släcks när man stänger dörren ... ) .... rimmar ju inte precis för att få något att gro/ växa ...

Vissa frön behöver en kyl- och mörkerperiod innan de gror. När jag gick på lantbruksskolan experimenterade vi med hur mycket mörker och kyla som gav bäst resultat (gällande jordbruksgrödor då, det var när vi läste Mark - och odlingslära). Det blev en skillnad i groningshastigheten.
 
Om du ändå ska till Alnarp så är det ju en perfekt avstickare att kolla in lite övriga delar av Skåne på vägen! Kan dock INTE garantera en gropfri gräsmatta. (Men ofta ligger det några hönor och balar i de större groparna, det funkar som blockering så att inte groparna ska hoppa på en. )
Jag åker ner i början av mars, april och maj. I maj tar vi nog bilen ner, mamma dotter och jag. Hojta om du vill ha besök då! :)
 
Om du ändå ska till Alnarp så är det ju en perfekt avstickare att kolla in lite övriga delar av Skåne på vägen! Kan dock INTE garantera en gropfri gräsmatta. (Men ofta ligger det några hönor och balar i de större groparna, det funkar som blockering så att inte groparna ska hoppa på en. )
du bor väl i nordvästra delen?
 
I år har jag hittat en pigg sötpotatis!

Många glada skott på tillväxt, ska bli spännande om jag lyckas plantera ut den lite bättre i år än senast. Annars var de rätt fina som bladväxter också, lite åt murgrönehållet. Men roligt med någon skörd också förstås.

682832A4-9ADB-4F30-91CF-0D5A769C0FC9.webp
 
Är det bra eller dåligt att jag börjat titta på växthus och börjar fundera på vilket sort, storlek m.m.
Har sneglat lite på några med mur i botten, sjukt snygga. Än får det nog va lite drömmar antar jag men ändå. 🙈😅
 
har du nåt du vill sälja har ju jag nära :angel:

Va, tror du att jag inte behöver tolv plantor chokladpaprika + tolv plantor andra paprikasorter själv? :confused::laugh: Jo jag har faktiskt funderat på att försöka sälja lite i år, har investerat i en vassare belysnings”ramp” till dessa tidigaste sådderna och den ser ut att göra god nytta tillsammans med den belysning jag hade sedan tidigare.

Men har inte helt släppt tanken på att försöka dra ihop en lokal plantloppis/bytarevent i kanske början på maj? Lite svårt att bedöma omfattningen bara, det är ju kul om det finns intresse men får inte bli invasion heller om jag har det hemma. 😱
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp