Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk till om var du planterar murgrönan bara. Den är ganska invasiv om den trivs. Jag satte två som jag haft i kruka med andra blommor över sommaren och de har spridit sig alldeles för mycket. Försöker nu bli av med dem men det krävs nog dynamit känns det som.
Typ så här :crazy:
5E070011-471A-4832-ABAA-C969EEA76E07.jpeg

Dvs plantera aldrig nära ett hus
Edit jag har rivit ner den och grävt upp den får väl se om den dyker upp igen:cautious:
 
Tänk till om var du planterar murgrönan bara. Den är ganska invasiv om den trivs. Jag satte två som jag haft i kruka med andra blommor över sommaren och de har spridit sig alldeles för mycket. Försöker nu bli av med dem men det krävs nog dynamit känns det som.
Vi vet att den frodas, den jag fick sticklingen av visade hur deras frodas.
Det är killen som vill ha och bestämt vart den ska va, vi får se va som händer. Kanske inte blir där det är tänkt. 😅
 
I fjor hade jag dahlia knölar men kom sent till sommarstugan. Satte dom utan plan i en odlingslåda i juli tror jag det var. Dom fick vatten i början för att komma igång, men sen glömdes dom bort och vi åkte hem så ingen tog hand om dom efter det. Dom blommade jättefint i september och in i oktober för mamma när hon var där, hon plockade tom med sig buketter hem ...hon som sa dahlior var fula i början på sommaren 😆 tom så hon förbarma sig över dom på hösten och grävde upp dom. Jag tänkte pröva lämna dom i jorden 😅 i år vill jag ha fler, hoppas på att det kan funka att sätta direkt i jorden, vill gräva ny rabatt med blandade dahlior+ sommar blommor ☺️
 
I fjor hade jag dahlia knölar men kom sent till sommarstugan. Satte dom utan plan i en odlingslåda i juli tror jag det var. Dom fick vatten i början för att komma igång, men sen glömdes dom bort och vi åkte hem så ingen tog hand om dom efter det. Dom blommade jättefint i september och in i oktober för mamma när hon var där, hon plockade tom med sig buketter hem ...hon som sa dahlior var fula i början på sommaren 😆 tom så hon förbarma sig över dom på hösten och grävde upp dom. Jag tänkte pröva lämna dom i jorden 😅 i år vill jag ha fler, hoppas på att det kan funka att sätta direkt i jorden, vill gräva ny rabatt med blandade dahlior+ sommar blommor ☺️
Dahlior ruttnar så fort det går under nollan. Så jag skulle inte hoppas på att de överlever ute, ens i zon 1.
 
Dahlior ruttnar så fort det går under nollan. Så jag skulle inte hoppas på att de överlever ute, ens i zon 1.

Ja, dom blir väl frysskadade? Jag hade hoppats på att täcka dom, men det beror ju på vilken vinter det blir i Skåne med, om det går så att dom klarar sig tänker jag. Nån gång blir det aldrig vinter och som i fjor var det väl, så blev det jätte kallt. Synd man inte kan veta i förväg ^^. Om det inte går så kaanske jag behandlar dom som sommarblommor & köper nya året efter :angel:😇
 
Tänk till om var du planterar murgrönan bara. Den är ganska invasiv om den trivs. Jag satte två som jag haft i kruka med andra blommor över sommaren och de har spridit sig alldeles för mycket. Försöker nu bli av med dem men det krävs nog dynamit känns det som.
Har man rådjur i trädgården så löser de problemet med murgrönan tar över… Du kan få två rådjur av mig…
 
Eftersom stormen tog min tunnel så fick jag fixa en ny, egentligen vill jag ha ett riktigt växthus men eftersom hela järnvägshistorian inte är färdigt förrän tidigast till sommaren så har jag ingen lust att lägga massa pengar på en såpass permanent grej.

Nuvarande tunnel va 6 kvadrat, tänkte köpa en som va 9 istället men "råkade" bli en som är 13.5 :angel:
 
Har man rådjur i trädgården så löser de problemet med murgrönan tar över… Du kan få två rådjur av mig…
Tack för erbjudandet men det finns rådjur här. Tyvärr går de inte in i trädgården närmast huset sen vi hägnade för hunden. Innan det så åt de på växterna i urnorna på var sida om trappan :D
 
När är det dags att ge upp och stoppa ner nya fröer? Majoriteten av mina chili- och paprikafröer har inte grott ännu. Jag satte dem för 1,5 vecka sedan.
 
Vad gäller bevattning så har jag solcellsdriven bevattning och håller bara koll på att det finns vatten i tunnan
Jag har ett gammalt växthus som jag vill byta ut men nu funderar jag på att först sätta upp ett nytt bredvid och byta ut det gamla senare eller till och med behålla det
Jag kommer att behöva göra det mesta själv och det kommer ta tid så river jag det gamla står jag ju utan växthus :nailbiting:
Det gamla växthuset fungerar ju hyfsat även om det är trångt och dragit och några glasrutor trasiga men tomaterna växer
Jag vill göra en ordentlig grund eventuellt isolerad med marksten som golv
Är det Irrigatia du har ?
 
När är det dags att ge upp och stoppa ner nya fröer? Majoriteten av mina chili- och paprikafröer har inte grott ännu. Jag satte dem för 1,5 vecka sedan.
De tar ett tag på sig jag skulle ge dom minst en vecka till och prova att ställa dom på en varm plats tex över ett element. Anledningen till att man sår redan i februari är att de tar tid på sig att gro.
 
När är det dags att ge upp och stoppa ner nya fröer? Majoriteten av mina chili- och paprikafröer har inte grott ännu. Jag satte dem för 1,5 vecka sedan.

Jag lever ännu på hoppet, men mer än 1,5 vecka hade jag absolut gett dem! Satte 4 paprikafröer förra måndagen som precis precis börjar synas att det är något idag (av alla fyra! :jawdrop::heart), men har fröer jag satte betydligt tidigare som jag fortfarande väntar på!
 
Min vän trädgårdsmästaren ringde igår och sa att hennes nya växthusplaner är spikade och att hon vill ge sitt gamla till mig!:love: Kejrå.

Det är tio kvm med plasthölje. En god start trots bättre än snyggt. Yay! Längtar nu ännu mer till jag vet var jag ska bo.

Hennes nya är 5x6 meter med tre meter i tak. :eek::love:
 
De tar ett tag på sig jag skulle ge dom minst en vecka till och prova att ställa dom på en varm plats tex över ett element. Anledningen till att man sår redan i februari är att de tar tid på sig att gro.
De står på en fönsterbräda av sten ovanför ett element i det soligaste (och därmed varmaste) fönstret.
Men då ska jag lugna mig lite med att trycka ner nya. Vill att alla ska ploppa upp samtidigt och gärna typ direkt efter sådd. Vadå otålig? :angel:
 
De står på en fönsterbräda av sten ovanför ett element i det soligaste (och därmed varmaste) fönstret.
Men då ska jag lugna mig lite med att trycka ner nya. Vill att alla ska ploppa upp samtidigt och gärna typ direkt efter sådd. Vadå otålig? :angel:

Sätt lite gula ärtor till ärtskott så länge så du kan slappna av med att få titta på något som gror snabbt. :) Gott, snabbt och enkelt - började just kalasa på årets första omgång. MIna paprikafröer tog i år drygt två veckor på sig att vakna till på golvvärme respektive värmematta, de segaste så mycket som tre, så det är antagligen inte helt långt bort om det är någon liten tröst i den långa väntan.
 
Sätt lite gula ärtor till ärtskott så länge så du kan slappna av med att få titta på något som gror snabbt. :) Gott, snabbt och enkelt - började just kalasa på årets första omgång. MIna paprikafröer tog i år drygt två veckor på sig att vakna till på golvvärme respektive värmematta, de segaste så mycket som tre, så det är antagligen inte helt långt bort om det är någon liten tröst i den långa väntan.
Jag har satt lite kryddor och sallat också. Basilika, timjan och sallat är tacksamt. De börjar gro direkt, känns det som. 😁
Men jag ska nog stoppa ner några ärtor också. Det är gott med överskott! 😋
 
Ja ärtskotten har ju den fördelen gentemot paprika/chili/tomater och annat att de inte plötsligt tar upp väldigt mycket mer plats när man börjar med omplanteringen... jag gjorde första omplanteringen av paprika (+ 20 st) och kronärtskockor (9 st) i går och sneglar lite bekymrat på allt annat som är på gång. Men lever på hoppet om en väldigt tidig vår så att mycket kan skyfflas ut till växthuset tidigt. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp